characters characters

Ministerul Educatiei lanseaza in dezbatere publica un document de politica publica privind combaterea segregarii scolare

07 octombrie 2016    |   1291 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

segregare scolara
Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice considera prioritare cresterea calitatii serviciilor educationale in unitatile de invatamant preuniversitar din Romania, monitorizarea fenomenului de segregare scolara, respectiv adoptarea unor instrumente de prevenire si combatere a acestui fenomen.

„Segregarea este una dintre cele mai dure forme de discriminare pe care, din pacate, scoala romaneasca a recunoscut-o doar partial in ultimii ani.Acum este nevoie de mai mult, pentru ca efectele inechitatilor creeaza clivaje din ce in ce mai mari. Astazi propunem o foaie de parcurs pe educatie care sa combata segregarea scolara si sa promoveze calitatea invatarii in toate scolile din Romania. Sunt masuri care nu vizeaza doar sustinerea drepturilor omului, in sensul restrans al termenului, ci pune accent si pe valorizarea diferentelor culturale, incurajarea relatiei scoala-parinte, educatie incluziva sau cresterea stimei de sine. Invit toti actorii interesati de o educatie mai buna pentru copiii nostri sa participe la dezbaterea acestei propuneri, astfel incat principiile si masurile enuntate sa raspunda nevoilor reale. Angajamentul meu este acela de a determina sistemul educational romanesc sa valorifice diferentele pentru implinirea fiecarui adult", declara ministrul Educatiei, Mircea Dumitru.

Datele de cercetare existente pana in acest moment sustin initierea unui astfel de demers. Studiul UNICEF & Romani CRISS din 2008, releva faptul ca, in anul scolar 2007-2008, dintr-un grup de 90 de scoli, in 67% au fost depistate forme de segregare scolara. In 2015, un raport al Comisiei Europene semnala ca „26% dintre elevii romi din Romania invata in clase separate etnic”. De asemenea, o monitorizare a segregarii scolare a elevilor romi in Regiunea Nord-Est in anul scolar 2015-2016 (la nivel de unitate de invatamant, cladiri, clase si la nivelul ultimelor doua banci) atrage atentia ca intr-o scoala din cinci se manifesta cel putin una din cele patru forme de segregare scolara a elevilor romi.

Alte cercetari in acest domeniu (UNICEF si Agentia de Dezvoltare Comunitara „Impreuna”, 2010) evidentiaza ca dispunerea elevilor in formatiuni de studig, indiferent de criteriul etnic, al statutului socio-economic al familiilor sau al performantelor scolare, nu afecteaza evolutia scolara a elevilor cu rezultate bune. Dimpotriva, o astfel de componenta contribuie semnificativ la optimizarea performantelor scolare ale elevilor cu rezultate mai slabe, la incluziunea educationala eficace a elevilor din grupuri vulnerabile, la consolidarea unui etos scolar incluziv si la cresterea pe anasamblul unitatii scolare a performantelor educationale si a dezvoltarii competentelor cognitive si non-cognitive ale tuturor elevilor.

In documentul supus dezbaterii publice, Ministerul Educatiei propune o serie de obiective si masuri strategice pentru prevenirea si eliminarea oricarei forme de segregare scolara din unitatile de invatamant preuniversitar, indiferent de criteriul de segregare: etnie, performante scolare, statutul socio-economic al familiilor, mediu de rezidenta, dizabilitate, cerinte educationale speciale.

Printre acestea se regasesc completarea/modificarea cadrului legislativ privind desegregarea scolara in Romania, cresterea calitatii serviciilor educationale in scolile din Romania, formarea cadrelor didactice din unitatile de invatamant preuniversitar segregate identificate la nivel national si dezvoltarea unor masuri complementare de prevenire si combatere a discriminarii sau segregarii scolare in unitatile de invatamant. Termenele de realizare/implementare a acestor obiective, alaturi de alti parteneri guvernamentali si din societatea civila, sunt prevazute pe intervalul de timp cuprins intre octombrie 2016 si august 2018.

Sugestiile si propunerile privind proiectul MENCS pot fi trimise pe adresa de email corina.ceama@edu.gov.ro in perioada 6-17 octombrie 2016. Elaborarea proiectului are la baza rezultatele conferintei cu tema „Desegregare si incluziune socio-educationala a copiilor romi, prin combaterea rasismului si asigurarea calitatii educatiei”, organizata de Ministerul Educatiei la sfarsitul lunii mai 2016.

Sursa: Edu.ro


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/victorbjorklund/11042066023/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu