characters characters

Ce nu ne place sa auzim despre scoala romaneasca

29 aprilie 2010    |   457 vizualizări

Banca Mondiala a realizat inainte de integrarea Romaniei in Uniunea Europeana un raport in care prezenta punctele slabe ale sistemului nostru de invatamint. Elevi cu performante slabe la testarile internationale, profesori insuficient pregatiti, scoli care mentin in sistem cadre incompetente, sindicate care frineaza reformele. Acestea sint doar citeva aspecte pe care reprezentantii Bancii Mondiale le-au punctat ca sa ilustreze situatia critica in care se afla sistemul de invatamint in acel moment. In ciuda incercarilor repetate de reformare a sistemului, situatia nu s-a imbunatatit si sint necesare in continuare masuri prin care sa se impuna mai multa seriozitate si responsabilitate fata de actul educational. „In afara unor schimbari care nu sint esentiale, sistemul educational a ramas pe loc. Ne plece sa credem ca avem un sistem educational bun, insa brandul nostru in strainatate, in materie de forta de munca, este «capsunarii». ", a semnalat Stefan Vlaston, presedintele Edu Cer.


Elevii romani, mai slab pregatiti decit cei din UE

In 2003, elevii romani au obtinut la testarea internationala PISA si la testarea internationala prin care sint verificate cunostintele de matematica si stiinte (TIMSS) punctaje mai mici decit elevii bulgari, sloveni, unguri, slovaci si cehi. Din perspectiva bagajului de cunostinte, elevii romani 14 si 15 ani au fost cotati ca fiind mai slabi nu numai fata de cei din tarile UE, ci chiar fata de elevii din tarile cu experiente politice, economice si sociale similare.


"Atita lume din afara si nu numai spune ca e prost sistemul nostru de invatamint si noua ne place sa spunem ca este bun, insa nu recunoastem ca ne-am dezvoltat un talent de a fura bacul, de a fura admiterea la facultate, absolvirea acesteia si asa mai departe. Doamna Ecaterina Andronescu a spus in repetate rinduri sa nu mai decredibilizam invatamintul, insa de acest lucru este responsabila lipsa de viziune pe termen lung in ceea ce priveste educatia", a atras atentia Stefan Vlaston.


In raportul Bancii Mondiale era semnalat totodata faptul ca romanii erau slab pregatiti pentru piata muncii, fenomen reflectat in numarul mic de angajati cu de studii superioare. In 2007, doar un procent de 10,6% din rindul persoanelor cu virste intre 25 si 64 de ani absolvisera o facultate, fata de 21,9%, cit era media europeana pentru acelasi segment de virsta. La acel moment, specialistii Bancii Mondiale au semnalat ca sistemul nostru de invatamint nu era competitiv in UE si din cauza subfinantarii, insa au atras atentia asupra faptului ca era nevoie de investitii responsabile si nu arbitrare, astfel incit fiecare leut cheltuit sa aduca imbunatatiri pe termen lung in sistem. Pentru eficientizarea costurilor, Banca Mondiala a propus citeva masuri pe care le-a considerat prioritare, masuri care se regasesc si in actualul proiect de lege, dar care sint privite cu reticenta ori criticate vehement.


"Finantarea per elev aduce competitie, iar competitia sperie"
Finantarea per elev, introdusa din acest an scolar, a fost propusa ca o solutie pentru stimularea competitivitatii intre scoli si de catre specialistii Bancii Mondiale. Aceasta noua formula de finantare este insa criticata de sindicalisti pentru faptul ca nu ar fi echitabila. "Noi am fi de acord cu finantarea per elev, daca s-ar face un calcul serios si temeinic. Sintem constienti de faptul ca aceasta formula poate fi eficienta si ajutatoare, dar nu este coerenta si nici corecta. De exemplu, pe aceasta magica formula, unele scoli din rural au primit sume mai mari decit au nevoie, iar scoli din urban sume din care pot acoperi cheltuielile numai in proportie de 80-85%. Daca s-ar aplica si coeficientii de corectie, in functie de specificul scolii si al comunitatii, ar fi altceva", a precizat lideRul Sindicatului "Gh. Asachi" si vicepresedinte al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamint, Violeta Amariei.


Masura este vazuta insa ca o necesitate de catre Stefan Vlaston, presedintele Edu Cer. "Mie, numarul de elevi mi se pare un criteriu transparent, fiind nevoie de coeficienti de diferentiere doar in situatii particulare. Eu cred ca scolile vor fi obligate astfel sa isi dea interesul sa ii atraga pe elevi, mai ales ca oferta este mai mare decit cererea. Prin urmare, daca isi vor da interesul vor avea bani, daca nu, nu", a spus Stefan Vlaston.


Inspectorul scolar general, Liliana Romaniuc, considera ca finantarea per elev creeaza motive de ingrijorare doar pentru scolile cu probleme. "Finantarea per elev aduce competitie, iar competitia sperie. Finantarea per elev aduce concurenta si nu tuturor le place. Cei care au un singur mod de a face lucrurile si nu vor sa fie deranjati vor avea probleme, fiindca vor trebui sa-si regindeasca strategia educationala. Finantarea per elev nu responsabilizeaza insa doar scolile, ci si pe elevi, fiindca daca ei renunta la o scoala care nu functioneaza cum trebuie, are libertatea sa plece intr-o alta unde sa invete asa cum isi doreste", a spus Liliana Romaniuc.


Articol complet: www.ziaruldeiasi.ro

 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu