Povesti pentru copii despre timp. Doamna Ieri si Domnisoara Maine
Cum il inveti pe copil despre timp
*Ilustratie: Diana Balasoiu, Graphic Designer, Intuitext
Adina Rosetti, scriitoare, jurnalista si parinte, a creat povesti prin care sa explice fiicei sale mai usor ce inseamna mai exact “ieri”, “maine” sau “azi.” Poti citi aici prima parte a povestii, despre domnul Azi, iar acum este timpul pentru povestea despre Doamna Ieri si Domnisoara Maine.
Incet-incet, lucrurile au inceput sa prinda contur. Din povestile de fiecare seara au aparut niste personaje simpatice cu care Clara se amuza sa stea de vorba. Domnul Azi se tinea scai de noi orice am fi facut, iar atunci cand ziua se termina, dadea fuga sa-i dea batranei doamne Ieri intamplarile zilei, pe care le transforma in amintiri. Am inceput atunci cu Clara un exercitiu de memorie pe care imi pare rau ca nu l-am continuat si pe care imi propun mereu sa mi-l aplic si mie: “Ziua in care…”. Sa gasesc ceva la sfarsitul fiecarei zile. Sa adun intr-un borcan ramasitele zilei. O amintire pe care Doamna Ieri sa o pastreze. La 4 ani, lucrurile sunt simple! Ajunge sa scrii “Ziua in care Clara a fost in parc si s-a jucat cu Vladimir” sau “Ziua in care Clara a primit un crocodil de plus” si asta inseamna just a perfect day. Nu e nevoie de nimic mai mult.
“Doamna Ieri este o batranica simpatica, are parul alb prins in coc si poarta un sal tricotat pe umeri. Ii place sa-si tina lucrurile in ordine in dulapul ei mare, numit Trecut, in care miroase a levantica. Domnul Azi ii aduce intamplarile zilei care tocmai s-a sfarsit, iar ea asaza frumos in borcane fiecare Zi care s-a dus. Pe fiecare borcan lipeste cate o eticheta, ca sa se stie despre ce e vorba.”
Dupa ce am aranjat lucrurile cu Prezentul si Trecutul, a venit vremea sa ne ocupam de Viitor… Aici lucrurile s-au complicat putin, pentru ca viitorul e un mare creuzet in care se amesteca necunoscut, dorinte si sperante. De unde stim noi, mami, ca maine o sa ploua, ca Luca n-o sa vina la gradinita, ca o sa-mi pierd lopatica-n parc sau ca o sa-mi cumpere tati trotineta? Hm, pai nu stim exact ce o sa se intample in Viitor, daar… Am incercat sa salvez situatia. Stim ce ne dorim sa se intample si ce ar putea sa se intample… vreodata. E ca si cand ai face baloane de sapun. Sufli si nu stii exact ce o sa iasa, nu stii daca balonul se va sparge sau nu si incotro va zbura. Si uite-asa a aparut Domnisoara Maine:
“Domnisoara Maine este tanara si copilaroasa. Are codite blonde, rochita cu volane si o acadea zmeurie pe care o tine mereu in coltul gurii si care nu i se termina niciodata. Isi petrece timpul facand balonase rotunde si stralucitoare de sapun in care pune intamplari ce inca nu s-au intamplat. Unele balonase se sparg, altele se risipesc in vazduh si nu se mai intampla. Dar cele mai multe dintre ele sunt prinse din zbor de domnul Azi care le aduce in Prezent.”
Speram ca ti-au placut povestile despre copii si timp si asteptam sa ne spui in comentarii care este personajul preferat al copilului tau: Domnul Azi, Doamna Ieri sau Domnisoara Maine:).
Despre autoare:
Adina Rosetti este scriitoare si jurnalista. A scris articole, reportaje si povesti pentru Dilema Veche, Time Out, Elle, Esquire, BeWhere, Formula As, Unica si alte publicatii. Este autoarea romanului Deadline (2010, 2011) publicat la Curtea Veche Publishing si aparut in Franta la editura Mercure de France (2013). “Domnisoara Poimaine si joaca de-a timpul” de Adina Rosetti (Curtea Veche Publishing), cu ilustratii de Cristiana Radu, se adreseaza copiilor cu varste cuprinse intre 3 si 8 ani si isi doreste sa raspunda, intr-o maniera ludica si creativa, intrebarilor pe care le pun cei mici despre timp.
In timpul liber, Adina inventeaza povesti pentru cei doi copii ai ei, Clara (9 ani) si Anton (4 ani), si sta cu nasul in carti.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ziua Internationala a Alfabetizarii. Cum cresti un cititor
Alfabetizarea incepe, desigur, acasa. Iata cum poti sa il ajuti pe copil sa invete mai usor sa citeasca si sa inteleaga ce citeste.
-
Povestile inventate de copii: 4 modalitati prin care le incurajam
La un moment dat, intr-o masura mai mica sau mai mare, fiecare copil se transforma din „consumator” de povesti in creator de povesti, chiar daca pentru o foarte scurta perioada de timp.
-
Conversatii despre povesti. Cum le incurajezi si de ce sunt importante
Atunci cand descoperi o carte care te-a surprins placut, ai vrea sa o recomanzi tuturor, astfel incat si cei din jur sa se bucure de aceeasi experienta frumoasa. Acelasi lucru se intampla si copiilor, mai ales daca au langa ei parinti dispusi sa puna intrebari si sa asculte impresii, comentarii si observatii despre povesti.
Adauga tu primul comentariu: