characters characters

Cat de mult intervii in temele copilului?

De ce nu este bine sa ceri copilului sa refaca o tema

Propus de: SuntParinte.ro   |   15 noiembrie 2019    |   7065 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

temele pentru acasa
Temele pentru acasa devin cu usurinta o sursa infinita de ingrijorari, stres si uneori furie si resentimente pentru copii si parinti. Poti evita acest lucru daca stii cat de mult si cum sa te implici in temele copilului.

Citeste si:

Ajutorul la teme – cat si cum este bine sa il ajuti pe copil la teme

Trebuie sa stea parintele langa copil cand acesta isi face temele?


Cu intentia de a-l ajuta pe copil sa obtina rezultate bune la scoala, parintii aleg sa se implice in realizarea temelor pentru acasa in diferite feluri: unii dintre noi stau langa copil pana cand termina de scris si chiar de invatat, altii rezolva probleme sau scriu compuneri atunci cand cel mic insista ca nu stie sa le faca, altii doar verifica daca temele sunt facute, iar altii ii spun copilului sa ceara ajutor daca intampina dificultati.


Studiile sustin ultimele doua categorii de parinti, aratand ca o implicare excesiva a parintilor in temele pentru acasa este asociata cu rezultate scolare mai slabe. Alte forme de implicare a parintilor in activitatea scolara au efecte pozitive (participarea parintilor la evenimente scolare, incurajarea lecturii in familie sau interesul fata de scoala).

Una dintre situatiile cele mai dificile pentru copil legata de temele pentru acasa este cand parintele verifica temele si ii cere sa le refaca (fie in totalitate, fie partial), din diverse motive: aspectul neingrijit al scrisului, una sau mai multe greseli – mai mult sau mai putin importante. In asemenea situatii, dorinta parintelui duce de cele mai multe ori la frustari de ambele parti.

De ce sa nu ceri copilului sa refaca tema?


Temele pentru acasa ar trebui sa fie o ocazie pentru cadrele didactice sa inteleaga unde mai au copiii nevoie de ajutor.
Cand parintele rezolva sau cere copilului sa refaca tema, cadrul didactic nu mai are ocazia sa vada rationamentul copilului in rezolvarea temei si sa intervina pentru corectarea sau imbunatatirea acestuia, prin metode adecvate varstei copilului.

Ii descurajezi capacitatea de autoevaluare. Una dintre abilitatile importante pentru invatare, autoevaluarea il ajuta pe copil sa inteleaga in profunzime ceea ce invata. Cand parintele evidentiaza greselile fara a-i da copilului sansa sa faca acest lucru, copilul pierde ocazia de a se autoevalua.

Poti aduce mai multa tensiune si distanta emotionala in relatia cu copilul tau, mai ales daca ai o atitudine critica fata de rezultatele scolare ale copilului tau si daca ai standarde foarte inalte privind calitatea temelor sale.

Transmiti copilului ideea ca greselile sunt imposibil de tolerat sau acceptat. In realitatea, la scoala si in alte contexte, greselile sunt sursa de invatare, daca nu sunt folosite ca pretext pentru pedepse ori sanctiuni.O greseala facuta la tema nu este la fel de grava ca o greseala facuta la un test.

Il descurajezi pe copil observand doar greselile facute. Cand ii ceri copilului sa ia de la capat munca pe care deja a facut-o, va ajunge la concluzia ca nimic din ce a facut nu este bine. In plus, perfectionismul parintilor poate fi preluat de catre copii, care devin mai anxiosi in legatura cu scoala si invatarea.

Transmiti copilului ideea ca responsabilitatea temelor iti revine tie: tu iei decizii despre calitatea temelor pe care le va prezenta copilul la scoala. In aceasta situatie, motivatia copilului de a invata si de a face temele va scadea considerabil.

Il incurajezi pe copil sa nu depuna prea mult efort – daca tu oricum ii corectezi temele si ii spui unde a gresit si cum sa repare greseala, nu mai trebuie sa incerce sa faca temele cat mai bine posibil.

Desigur, in situatii in care cadrul didactic foloseste temele copilului ca metoda de evaluare sau nu este dispus sa discute cu copiii greselile ca surse de invatare, deseori alegerea de a-i atrage atentia copilului asupra greselilor poate fi benefica. Insa este important ca, atunci cand observi eroarea facuta de copil, sa ii dai ocazia sa o observe si el. Ii poti spune: „Hmm, aici cum ai gandit rezolvarea exercitiului?” si apoi „Cum putem verifica daca este corect?” sau „Cum altfel ai mai putea rezolva problema?”. Ideea principala este de a nu oferi imediat copilului rezolvarea corecta si nici de a-l certa pentru greseala facuta.

Cum pot parintii sa ii ajute pe copii sa previna greselile in realizarea temelor pentru acasa?

Recomanda-i copilului sa citeasca cerintele exercitiilor cu atentie. La varste mici, poti sa ii ceri sa le reformuleze in cuvintele proprii, pentru a te asigura ca a inteles corect ce trebuie sa faca.

Arata-i ca esti dispus sa il ajuti in timpul realizarii temelor. Insa nu ii oferi solutia fara sa descopere cum poate ajunge la ea. Incurajeaza-l sa caute singur mai intai raspunsul, apoi ofera-i indicii catre felul in care poate ajunge singur la rezultatul corect. Astfel, il inveti sa gandeasca si sa faca rationamente logice.

Daca dificultatile legate de teme sunt constante, iar copilul tau pare depasit de situatie tot timpul, cere ajutorul cadrului didactic. El te poate indruma catre surse suplimentare de informatie si poate oferi informatii utile despre cat si cum a ramas in urma copilul cu invatarea.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe