„Parinti straluciti, Profesori fascinanti” de Augusto Cury
O lectura esentiala pentru parinti si cadre didactice
Am ajuns sa descopar cartile acestui autor acum jumatate de an, nu mai tin minte in ce imprejurari, insa am fost fascinata de abordarea atat de umana de care da dovada.
Dr. Augusto Cury este psihiatru, cercetator si scriitor.
Cartile sale sunt publicate in peste 70 de tari si a vandut mai mult de 30 de milioane de exemplare doar in Brazilia. Este autorul mai multor carti care se ocupa de auto-ajutor, critica sociala si teme psihologice A inceput a publica in anul 1999 pornind la drum cu cartea sa Inteligenta multifocala, unde prezinta mai mult de 30 de elemente esentiale pentru formarea inteligentei umane, cum ar fi procesul de interpretare si fluxul vital al energiei psihice. Augusto Cury este autorul Teoriei Inteligentei Multifocale, care analizeaza procesul de constructie a gandurilor, creatorul programului Academia Inteligentei, in care preda educatie socio-emotionala la peste 300.000 de studenti, inclusiv copii si adolescenti si creatorul AGE - prima Academie de gestionare a emotiilor online – cu ajutorul careia a transformat deja viata a peste 25 de mii de studenti prin cursuri si instruiri cu instrumentele de gestionare a emotiilor dezvoltate de el insusi, in cei peste 30 de ani ai sai de cercetare si ingrijire psihiatrica. Prin aceasta, isi democratizeaza instrumentele, nu numai in Brazilia, ci si in toate tarile si culturile. In 2018, el a creat primul program social gratuit You Are Irreplaceable - Un vaccin emotional impotriva suicidului.
Revenind la cartea Parinti straluciti, profesori fascinanti, observ o constructie fascinanta introducandu-ne subtil in visul poetic al reabilitarii educatiei.
In introducerea cartii autorul face o analiza pe scurt a societatii contemporane concluzionand ca niciodata oamenii nu au avut atatea tulburari emotionale si atatea boli psihosomatice, probleme care au aparut dintr-o interpretare eronata si nu intentionata a modului de crestere si educare a copiilor. Dr. Augusto Cury atrage atentia asupra necesitatii schimbarii felului in care se face educatia contemporana.
Lumea artificiala pe care am creat-o a dus la o serie de consecinte, cum ar fi cele enumerate de autor:
1. Blocarea inteligentei - Sistemul educational actual aduce foarte multa informatie, de cele mai multe ori inutila. Copiii si tinerii invata cum sa opereze cu fapte logice, dar nu stiu cum sa abordeze esecurile. Invata sa rezolve probleme de matematica, dar nu stiu sa-si rezolve conflictele existentiale. Noi ne-am transformat in masini de muncit iar pe ei ii transformam in masini de invatat.
2. Utilizarea gresita a functiilor memoriei - Prin sistemul educational actual memoria copiilor este transformata intr-un depozit de informatie inutila, iar excesul acesteia blocheaza inteligenta copiilor si bucuria lor de a trai. Pe de alta parte, mediile de informare ii seduc cu stimuli rapizi, gata preparati, care ii transporta pe tineri, fara ca ei sa faca vreun efort, in mijlocul diverselor aventuri – sportive, de razboi, politice sau sentimentale. Bombardamentul acesta de stimuli care vin prin televiziune si internet actioneaza asupra subconstientului, marindu-le nevoia de placeri in viata reala. Astfel in timp ei nu mai gasesc placere in micii stimuli ai rutinei zilnice si vor cauta stimuli tot mai puternici, trebuind sa faca foarte multe lucruri pentru a avea putina placere. Toate acestea genereaza personalitati fluctuante, instabile si nemultumite.
3. Informam si nu formam - Noi nu ii formam pe tineri, ci doar ii informam. Ei cunosc tot mai mult despre lumea in care se afla, dar nu stiu mai nimic despre lumea lor interioara. Educatia este tot mai lipsita de ingredientul emotional si produce tineri care rareori stiu sa isi ceara iertare, sa isi recunoasca limitele sau sa se puna in locul celorlalti.
Care este rezultatul?
O generatie de copii si tineri mai bolnava psihic decat oricare alta din istoria umanitatii: copii depresivi, preadolescenti si adolescenti care dezvolta obsesii, sindroame de panica, timiditate, fobii sau agresivitate. In plus, tot mai multi dintre ei cauta placerea de moment in consumul de tutun, alcool si droguri.
In aceasta carte, Augusto Cury demonstreaza ca trebuie sa cultivam emotiile si sa extindem inteligenta tinerilor. Pentru a face acest lucru, parintii si profesorii au nevoie de instrumente pentru stimularea copiilor si adolescentilor.
Cartea este structurata in sase parti, fiecare dintre ele ajutand cititorul in a intelege mai bine copiii, adolescentii si chiar adultii.
In prima parte si a doua a cartii autorul demonstreaza cum o lista de cate sapte deprinderi ne ajuta sa devenim din parinti sau profesori buni, adevarati maestri in educarea copiilor, elevilor nostri pentru a le permite lor sa se bucure de flexibilitate in munca si in viata.
1.Astfel, parintii buni ofera cadouri, alimenteaza corpul, corecteaza greselile, isi pregatesc copiii pentru aplauze, vorbesc, dau informatii si ofera oportunitati, pe cand parintii inteligenti isi daruiesc propria fiinta, alimenteaza personalitatea, isi invata copiii cum sa gandeasca, ii pregatesc pentru esecuri, dialogheaza ca niste prieteni, povestesc istorioare, nu renunta niciodata.
Autorul ne indeamna sa invatam continuu si sa avem multa rabdare.
2. In ceea ce priveste profesorii vedem alte deprinderi care ii diferentiaza pe cei buni de cei fascinanti: Profesorii buni sunt elocventi, stapanesc metodologia, educa inteligenta logica, folosesc memoria ca depozit de informatie, sunt maestri temporari, corecteaza comportamente educa pentru o profesiei, iar profesorii fascinanti cunosc modul de functionare a mintii, au sensibilitate, educa emotia, folosesc memoria ca suport al artei de a gandi, sunt maestri de neuitat, rezolva conflicte in sala de clasa, educa pentru viata.
In partea a treia a cartii, el atrage atentia asupra celor sapte pacate capitale ale educatorilor:
- a corecta in public,
- a exprima autoritatea cu agresivitate,
- a fi excesiv de critic duce la obstructionarea copilariei celui educat
- a pedepsi la furie si a pune limite fara a da explicatii
- a fi nerabdator si a renunta sa mai faci educatie
- a nu te tine de cuvant
- a distruge sperantele si visurile
In partea a IV-a descrie printr-o abordare sintetica cum functioneaza memoria, comparata cu un teren pe care se cultiva educatia si cat de mult este aceasta influentata de emotie.
Dupa ce sunt descrise toate aceste deprinderi, si informatii A. Cury sustine zece tehnici pedagogice care pot revolutiona sala de clasa cat si caminul fiecaruia:
1.Muzica ambientala
2.Asezarea in forma de U
3.Expunerea interogativa
4.Expunerea prin dialog
5.Povestirea de istorioare
6.Umanizarea cunoasterii
7.Educarea respectului de sine: lauda inainte de a critica
8.Administrarea gandurilor si a emotiilor
9.Participarea la proiecte sociale
In incheierea acestui capitol autorul ne incurajeaza sa dam nastere la scoala visurilor noastre, sau mai bine spus a copiilor nostri.
In capitolul de final scrie o poveste care scoate in evidenta ca baza, fundamentul unei societati normale consta intr-o educatie facuta cu demnitate de parinti si profesori constienti de nevoia de schimbare si imbogatire continua.
Impresiile mele
Citind aceasta carte mi-au fost intarite convingerile despre ceea ce inseamna un parinte si profesor cu adevarat. Nu sunt indemnuri imposibile, ci de bun simt, care ne ajuta si indruma in calatoria fiecaruia spre raspunsuri la intrebarile ce ne bat mereu la usa constiintei: "Oare sunt eu un parinte bun? Ce fel de profesor sunt eu?". Mi-a placut mult felul cum recomanda sa abordam diferitele conflicte ce apar intre noi si copii si cauzele care duc catre acestea.
Lucrarea ne prezinta exemple de bune practici atat acasa cat si la scoala, ne atrage atentia asupra greselilor pe care noi ca adulti si educatori le-am facut sau le facem - mai mult sau mai putin constient, dar si asupra unor deprinderi pe care ni le putem insusi pentru a deveni parinti straluciti si profesori fantastici.
E foarte important indemnul doctorului A. Cury de a cultiva emotia si a extinde inteligenta copiilor nostri si cred ca este posibil acolo unde adultii responsabili din viata lor sunt deja stralucitori si fantastici, pentru ca ei, la randul lor, au avut parte de o astfel de educatie, dar tot autorul ne incurajeaza prin povestile si povetele oferite sa indraznim sa ne schimbam si sa evoluam in fiinte pline de iubire, inteligenta si intelepciune pentru a crea o societate mult visata.
Toate indemnurile oferite sunt transmise cu emotie ceea ce o face o carte usor de citit si la care sa revii cu drag ori de cate ori doresti sa-ti reimprospatezi cunoasterea si dorinta de bine in familie, sau in sala de clasa si de ce nu in toate relatiile si conexiunile pe care le cream.
Recomand!
Alte carti semnate de Dr Augusto Cury: Cea mai rea inchisoare a lumii – 2000, Sunteti de neinlocuit - 22 aprilie 2002, Parinti stralucitori, profesori fascinati - septembrie 2003, Fii propriul tau lider - octombrie 2004, Analiza inteligentei lui Hristos - martie 2006, Elibereaza-te din temnita emotionala (decembrie 2006), Maria, cea mai mare educatoare din istorie - mai 2007, Copii stralucitori, elevi fascinati - septembrie 2007, Instruirea emotiei de a fi fericit - decembrie 2007, Seria: Vanzatorul viselor- 2008, Codul inteligentei.- ianuarie 2009, Minti stralucite, minti antrenate - iulie 2010, Constructia fascinanta a Sinelui - noiembrie 2010, Femei inteligente, relatii de sanatate – 2011, Manual adolescentilor stresati, dar foarte inteligenti! – 2012, Capcanele mintii - septembrie 2013, In cautarea sensului vietii (In cautarea sensului vietii) - octombrie 2013, Protejeaza-ti emotia - Invata sa ai o minte libera si sanatoasa - 2014, Vise si disciplina - Transforma-ti proiectele in – 2014, Parintii inteligenti formeaza succesori, nu mostenitori- aprilie 2014, Autocontrol - Bateti fantomele – 2015, Parinti si copii - Fara dialog, familiile mor – 2015, Buni profesionisti si profesionisti excelenti - aprilie 2015, Cum sa va administrati intelectul - aprilie 2015, Cele patru capcane ale mintii si inteligenta multifocala - aprilie 2015, Cel mai inteligent om al istoriei- 2016
Despre autor:
Ma numesc Lucia Boghina si, mai inainte de toate, sunt un om care cauta raspunsuri la ceea ce ma framanta in aceasta viata, ele aducandu-mi clarificare, bucurie si nadejdea ca nu e imposibil. Continui prin a spune ca sunt sotie si mama a doua fete minunate, care m-au ajutat sa-mi insusesc lectiile de care am avut nevoie pana in acest moment.
Raspunsurile au venit in urma experientelor avute cat si din carti, studii, scoli pe care le-am parcurs, acum cautand sa le gasesc prin practicarea consilierii si mai nou a metodei de Dream Management dezvoltata de Mirela Oprea, fiindu-i un mic ucenic in Scoala de Dream Management.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ce este fotbalul?
Celor mai multi dintre noi le poate parea o intrebare banala, cu un raspuns foarte simplu. Este un joc intre doua echipe, la care castiga cea mai buna. Are multi suporteri, iar fiecare meci genereaza multa adrenalina.
-
Siguranta copiilor – cum gestionam libertatea de actiune si grija pentru prevenirea pericolelor?
Copiii invata cel mai bine prin experiente si joaca. De aceea, cu cat beneficiaza de mai multe experiente noi, cu atat devin mai pregatiti pentru viata.
-
Cum ii invatam pe cei mici sa pretuiasca natura?
Discutiile despre cat de esential este sa protejam natura, sa ne asumam un comportament responsabil si sa adoptam obiceiuri ecologice inca din copilarie nu sunt deloc noi.
Adauga tu primul comentariu: