characters characters

Pregatirea psihologica pentru examene

Propus de: Cristina Butnaru   |   21 ianuarie 2010    |   10088 vizualizări

Varsta: 15 - 18 ani.

Se apropie marele final, cu emotii pentru adolescent, dar mai ales pentru tine, ca parinte. Fie ca se numeste bacalaureat, admitere la facultate sau altfel, urmeaza un examen, nu numai de cunostinte sau de competente, ci si de viata..

Pentru a intra intr-un proces de comunicare eficienta cu adolescentul in aceasta perioada, poti sa incerci urmatorul exercitiu: roaga-l sa scrie pe o coala de hartie toate cuvintele sau expresiile care-i vin in minte atunci cand pronunti ,,examen”. Majoritatea cuvintelor, sau toate cele pe care le va nota, vor avea in centru ideea de stres, teama, munca, emotii, poate chiar esec.

Cand nu mai are chef sau motivatie sa invete, tot ce trebuie sa faci in continuare este sa cauti, impreuna cu el, conotatiile pozitive ale cuvintelor pe care le-a notat pe hartie. Explica-i ca stresul este un lucru bun atata timp cat se mentine la un nivel stimulant, ca munca isi are rostul ei bine definit in traiectoria personala si profesionala, ca esecul poate fi evitat cu ajutorul increderii in sine si al gandirii pozitive.

Sunt explicatii pe care poate nu le va intelege sau interioriza dupa o prima discutie, de aceea este nevoie sa gasesti ragazul necesar pentru a relua si pentru a aprofunda aceste aspecte.

Iata cateva puncte de sprijin pe care le poti folosi pentru a-ti atinge tinta:

  • discuta cu copilul atunci cand sunteti linistiti, puteti sa va vedeti fata in fata si nu aveti alta activitate (privit la TV, activitati gospodaresti etc)
  • incearca sa fii amuzant; porneste exercitiul ca pe-un joc si ajuta-l pe copil sa simta ca, in esenta, este vorba de ceva serios;
  • incearca sa-ti intelegi cat mai bine copilul, fara a-l compara cu altii (,,o sa vezi ce note mari o sa ia Mihaela, caci ea toata ziua sta cu cartea in mana”); acest tip de atitudini au deseori un efect contrar celui pe care il astepti si mai mult demobilizeaza adolescentul decat il stimuleaza
  • daca simti ca iti gasesti cu greu argumentele, roaga-l sa caute, pe internet sau in alte surse, informatii despre stres, gandirea pozitiva, increderea in sine; studiati impreuna materialele si incercati sa trageti concluzii.

Atunci cand tinerii nu beneficiaza de o buna pregatire psihologica pentru examen,  multi dintre ei clacheaza in fata comisiilor sau a foii de examen si se confrunta cu un esec dureros, mai ales ca uneori este neasteptat. Chiar daca au invatat in mod constant, chiar daca au inteles importanta examenului si au constientizat necesitatea pregatirii temeinice la materiile verificate… Explicatia consta in faptul ca, in marea lor majoritate, adolescentii n-au stiut sa-si stapaneasca in mod eficient emotiile, s-au lasat influentati de colegi care au considerat examenul greu sau au fost “blocati” de o comisie ,,dura”, ,,excesiv de exigenta”.
 



De aceea, este foarte important sa te gandesti din timp la posibilitatea aparitiei unor dificultati in momentul examinarii si… sa le previi:

  • ajuta-l pe copil sa se autoevalueze si sa estimeze lucid sansele de reusita; daca impreuna considerati ca intr-un anumit domeniu este nevoie de pregatire suplimentara, actioneaza in consecinta;
  • accentueaza importanta examenului ca pas firesc in evolutie si nu-l transforma intr-o situatie de speriat;
  • gasiti si exersati impreuna tehnici de relaxare, de autocontrol emotional; daca simte nevoia, incurajeaza adolescentul sa solicite ajutorul psihologului pentru astfel de tehnici;
  • evidentiaza calitatile copilului si arata-i cum il pot ajuta sa obtina succesul; aceasta strategie este mult mai eficienta decat aceea in care ii amintesti mereu de slabiciuni si de faptul ca acestea trebuie inlaturate;
  • intreaba-l mereu cum se simte, daca ii este teama de ceva, daca are suficient curaj; convinge-l ca ii ceri aceste informatii pentru a comunica si a gasi solutii impreuna, nu pentru a-i face morala;
  • lasa-l sa iasa cu prietenii, sa faca activitati relaxante, in limita unui program negociat de comun acord; interzicerea totala a acestor activitati poate conduce la ineficienta, iar copilul se poate simti neinteles si izolat;
  • invata-l sa asculte numai de sine in timpul examenului si sa ignore parerile colegilor, care pot fi subiective;
  • daca este foarte emotiv, regizati situatii de examen in care sa prezinte diverse subiecte; va fi amuzant si il va ajuta sa-si depaseasca teama de a vorbi in fata comisiei;
  • ajuta-l sa adopte o atitudine care reflecta siguranta si incredere in sine; un ton hotarat, o voce ferma si o pozitie corporala adecvata (capul sus, privirea directionata catre examinatori, gesticulatia moderata) pot convinge o comisie mai mult decat informatiile pe care le detine candidatul;
  • explica-i ca panica este inutila, chiar daca i se va parea ca nu mai stie nimic din ce-a invatat; ideile vor veni dupa ce in minte se va produce un proces de triaj si tot ce are de facut este sa-si ordoneze informatiile pe o ciorna, cu calm si putina concentrare;
  • ca parinte, fii primul care manifesta o atitudine increzatoare, optimista; emotiile tale ii vor fi transferate si adolescentul are nevoie de stari afective favorabile, pozitive!


Cea mai frecventa greseala
pe care o fac parintii este ca intra in panica atunci cand vad ca adolescentii trec prin momente de ezitare sau de evitare si incearca sa le reaminteasca acestora importanta examenului. Uneori, recurg la argumente care doar ii descurajeaza pe copil: scot in evidenta efectele dezastruoase ale unui esec, il eticheteaza ca “lenes”, “inconstient” etc.

Trebuie sa stii insa ca momentele in care adolescentul pare descurajat, demotivat sau nepasator, nu se datoreaza intotdeauna lipsei lui de responsabilitate. Este posibil sa se afle intr-o perioada in care increderea in sine a scazut, ii este teama de esec, de felul in care va reactiona in prezenta comisiei de examinare sau de concurenta cu ceilalti. In aceasta situatie, un simplu indemn bazat pe imperativul ,,Invata!” devine insuficient. Este necesara o atitudine axata pe intelegere, cu ajutorul careia sa-i oferi si un suport psihologic pentru ceea ce-l asteapta, nu doar unul material si contextual.

Tu cum il ajuti pe copilul tau sa faca fata examenelor cu brio? Asteptam recomandarile tale referitoare la acest subiect.

Comentează:
3 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • clarissa33_sp
    clarissa33_sp    07.06.2013 - 14:15
    Cred ca principala dificultate a elevilor este tendinta de a amana invatatul pana cand se instaleaza panica sau intervin parintii si ii obliga sa invete:). Pregatirea din timp ii ajuta sa evite stresul, oboseala extrema si o mare parte din emotiile negative pe care le resimt copiii inainte de examen.
  • Utilizator Anonim
    Cristina Tane    27.01.2011 - 13:50
    Pregatirea examenelor in stare de oboseala intelectuala extrema si stres "este cheia marilor"... insuccese

    De sport nici nu se pune problema: "anul acesta nu avem timp pentru ca ne pregatim de examen"

    Ajutati copilul sa invete in cadrul unui program si fiti atenti ca odihna si sportul sa nu lipseasca. Cuvantul "bravo" face minuni
  • Gabriela Vochescu
    Gabriela Vochescu    19.01.2011 - 13:19
    Dupa atatia ani de studiu pot afirma ca increderea in sine si atitudinea adoptata la un examen asigura o mare parte din reusita!

    De multe ori si eu am "regizat" un examen pentru a-mi infrange emotia si teama...De foarte multe ori cred ca calificativul pe care l-am obtinut a fost sub nivelul cunostiintelor mele.A sustine un examen este o arta.Echilibrul emotional este foarte important.

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe