characters characters

Competentele sociale ale copiilor

Patru abilitati care determina succesul social al copilului

Propus de: SuntParinte.ro   |   27 iulie 2018    |   3391 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

competente sociale
Deseori auzim ca pentru un copil este extrem de important sa ii fie dezvoltate competentele sociale. Ce inseamna insa ele si ce presupun mai exact?

Citeste si alte materiale pe aceasta tema:

Cum sprijini copilul mai putin popular

Cum il ajuti pe copil sa faca fata respingerii sociale


Competentele sociale la copii


Competentele sociale au fost definite in nenumarate feluri, insa ele se refera in general la capacitatea unei persoane de a se intelege cu alte persoane, de a crea si a mentine relatii satisfacatoare. Competentele sociale include toate abilitatile si comportamentele emotionale, cognitive si de comunicare, care ne ajuta sa ne adaptam in societate.

In societatea occidentala sunt valorizate persoanele cu un temperament extrovertit de a fi, insa acesta nu garanteaza neaparat si relatii sociale bune. Si copiii cu temperament introvertit pot avea relatii sanatoase si semnificative cu cei din jur.

Competentele sociale ale copiilor evolueaza o data cu dezvoltarea lor socio-emotionala.

Problemele de adaptare sociala nu apar intotdeauna din cauza timiditatii sau temperamentului introvertit al copilului. Asa cum vom vedea mai jos, pentru a se adapta social, copiii au nevoie sa isi imbunatateasca patru procese mintale importante.

Spiritul de observatie.

A observa corect o situatie sociala este primul pas in adaptarea sociala a copilului. Copiii pot fi invatati sa observe si sa interpreteze corect o situatie daca sunt orientati catre indicii sociali importanti: contextul (formal sau informal), apropierea dintre oameni (sunt oameni apropiati sau straini), comportamentele altor oameni, expresiile lor sociale. Copiii cu spirit de observatie dezvoltat „simt” atmosfera dintr-un grup de colegi, de exemplu si isi ajusteaza comportamentul in mod adecvat. Invata-lpe copilul tau sa observe o situatie sociala recomandandu-i sa isi raspunda la „Ce face restul lumii?”

A monitoriza reactiile altora ii poate ajuta pe copii sa schimbe cursul unor lucruri care nu merg asa cum ar trebui. De exemplu, cand un copil care se joaca cu un alt copil, il observa pe celalalt ca e plictisit, poate propune un nou joc sau poate intreba partenerul de joaca ce altceva ar dori sa se joace. Copiilor le este greu sa vada din punct de vedere social si pot face o multime de lucruri care nu sunt adecvate contextului (sa fie prea glumeti cand altii sunt seriosi) si pot insista atunci cand exista semne ca ar trebui sa inceteze.

Interpretarea comportamentelor celorlalti.

Urmatorul pas extrem de important este interpretarea comportamentului celor din jur. Acest lucru inseamna ca ne gandim la intentia din spatele comportamentului si la scopul acesteia. Copiii care atribuie intentii ostile in mod frecvent vor avea probleme de adaptare sociala, vor risca sa intre in conflicte mai des si sa fie respinsi social. Exerseaza abilitatea copilului de a interpreta comportamentele celor din jur observand impreuna alti copii care se joaca si intrebandu-l „De ce crezi ca a actionat astfel?” si „Ce alte motive pentru a actiona astfel ar fi putut avea?”.

Anticiparea reactiilor celor din jur.

A fi capabil sa prezica raspunsurile celor din jur si de a veni cu strategii eficiente pentru a influenta prietenii in directia dorita este de asemenea important.

Actiunea.


A actiona intr-un context social inseamna a interactiona in moduri pozitive cu cei din jur. Unii copii stiu ce ar trebui sa faca, insa au probleme in a face efectiv acele lucruri. De exemplu, un copil ar vrea sa faca conversatie, insa se poate simti anxios sau ”inghetat”, si astfel nu va face nmic. Alti copii insa pot sa actioneze impulsiv, facand si comentarii neadecvate.

Copiii isi fac prietenii adesea in timpul unor activitati comune, cand exista un interes comun sau e nevoie de o echipa pentru a rezolva o situatie. Activitatile de 1 la 1 sunt mai potrivite pentru copiii timizi, iar altii se pot simti mai bine in contexte in care copiii au varste diferite.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • 4 faze ale prieteniilor intre copii
    4 faze ale prieteniilor intre copii
    04 aprilie 2024   

    Copiii leaga cele mai multe prieteni incepand cu perioada prescolara. Unele vor dura ani de zile, in timp ce altele se vor destrama la primul conflict. Se spune ca fiecare copil are deja un patern dupa care isi alege prietenii, model pe care il va folosi tot restul vietii sale.

  • Conflictele dintre copii
    Conflictele cu alti copii. Cum poti sa il ajuti pe copil sa le gestioneze
    29 septembrie 2022   

    O mare parte a experientei scolare a copiilor nostri nu este legata de invatare, lectii si teme, ci de relatiile de prietenie pe care le formeaza la scoala si gradinita.

  • Abilitati sociale
    Relatiile armonioase cu alti copii: esentiale pentru succesul scolar
    22 septembrie 2022   

    Cand ne gandim la succesul copiilor la scoala sau la gradinita, ne gandim in primul rand la abilitatile lor intelectuale: cat de atenti sunt la lectii, cat de usor inteleg explicatiile sau cat de repede retin informatiile noi.

Mai multe