4 faze ale prieteniilor intre copii
Atunci cand copilul e mic, parintele are un control ridicat asupra vietii sociale a acestuia, insa pe masura ce anii trec, prietenii vor fi mai importanti decat parintii. Prietenii copiilor uneori iti vor fi pe plac, alteori nu, de aceea e important sa stii cum anume isi aleg copiii, prietenii.
Citeste si:
Patru abilitati care influenteaza succesul social al copilului
Cum influenteaza parintii relatiile sociale ale copilului
Copiii leaga cele mai multe prieteni incepand cu perioada prescolara. Unele vor dura ani de zile, in timp ce altele se vor destrama la primul conflict. Se spune ca fiecare copil are deja un tipar dupa care isi alege prietenii, model pe care il va folosi tot restul vietii sale. Cum isi aleg copiii prietenii? Pe scurt, vorbim de 4 faze intalnite in formarea prieteniilor. Copiii isi aleg o persoana cu care isi doresc sa fie prieteni, initiaza relatia de prietenie, o consolideaza pentru ca mai apoi sa treaca prin faza de tranzitie, cand cei doi copii se separa din cauze obiective pentru perioade mai lungi de timp (inceperea scolii, mutarea intr-un alt oras, inceperea unei relatii romantice etc.).
Toate aceste faze ale prieteniei presupun o serie de abilitati nonverbale si verbale pe care copilul si le dezvolta de timpuriu, atat singur, prin observare, cat si cu ajutorul adultului din preajma.
Iata ce presupun cele 4 faze ale prieteniei intre copii:
1. Alegerea este momentul de la care orice relatie de prietenie incepe si care dureaza in cazul copiilor, cateva secunde. Cei mici se uita la indiciile nonverbale date de infatisarea celuilalt copil, expresiile faciale, actiunile si postura acestuia. Cand copilul e mai mic, iar parintele e cel care invita un alt copil acasa pentru a se juca, e bine sa expuna propriului copil motivele pentru care l-a ales pe baietelul sau fetita respectiva. In acest mod, copilul intelege alegerea facuta de parinte si va folosi rationamente similare cand isi va alege singur prietenii.
2. Initierea este urmatoarea faza cand copilul se alatura altuia in joc. Copiii isi afla unul altuia numele si apoi incep sa se joace. Aceasta etapa este momentul in care are loc cel mai mare schimb de informatii sociale nonverbale si verbale. Daca copiii se simt bine unul in preajma celuilalt, daca isi zambesc si reusesc sa colaboreze in timpul jocului, vor incepe o relatie de prietenie.
3. Consolidarea relatiei de prietenie se face in timp si depinde de cat de des se vor intalni copiii, cat de multa increderea vor avea unul in celalalt, cate secrete isi vor impartasi etc. In aceasta faza este vorba despre incredere, deschidere spre celalalt, acceptarea celuilalt si intelegere reciproca. Procesul de consolidare inseamna o identificare a copiilor unul cu celalalt, impartasirea aceluiasi spatiu fizic si a fi pe aceeasi lungime de unda.
4. Tranzitia este ultima faza a unei relatii de prietenie, care poate fi dificila. Ea inseamna a trece impreuna sau nu peste obstacole si peste distanta. De exemplu, doi copii se pot imprieteni in vacanta de vara, la spatiul de joaca din parc. Odata cu inceperea scolii insa, din cauza programului, cei doi nu mai reusesc sa se intalneasca in fiecare zi, ci numai la final de saptamana. Peste aceste mici obstacole, cei doi vor incerca sa treaca pentru a-si mentine prietenia. Uneori vor reusi, alteori prieteniile se vor incheia, si altele noi vor incepe. Tranzitia este momentul in care poti sa iti ajuti copilul sa isi observe tiparul relatiilor de prietenie pe care si-l dezvolta. Tot acum, poti veni in sprijinul copilului pentru a-i forma abilitati de coping pentru a trece peste o despartire de prietenul sau.
Unii copii vor avea nevoie de mai mult timp pentru fiecare din fazele de mai sus, pentru a se conecta cu adevarat cu alti copii. Daca te ingrijoreaza modul in care copilul tau reuseste sau nu sa formeze relatii de prietenie sau daca crezi ca nu are abilitati sociale suficient dezvoltate, specific varstei cronologice, e important sa discuti acest lucru cu un specialist. Acesta iti va sugera strategii practice pentru a-ti ajuta copilul sa se conecteze cu altii (aspect vital pentru cresterea increderii in sine si a stimei de sine).
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Conflictele cu alti copii. Cum poti sa il ajuti pe copil sa le gestioneze
O mare parte a experientei scolare a copiilor nostri nu este legata de invatare, lectii si teme, ci de relatiile de prietenie pe care le formeaza la scoala si gradinita.
-
Relatiile armonioase cu alti copii: esentiale pentru succesul scolar
Cand ne gandim la succesul copiilor la scoala sau la gradinita, ne gandim in primul rand la abilitatile lor intelectuale: cat de atenti sunt la lectii, cat de usor inteleg explicatiile sau cat de repede retin informatiile noi.
-
Cum petrecem Ziua Internationala a Prieteniei
„Prietenia este unul dintre cele mai grele lucruri de explicat. Nu se invata la scoala. Dar daca nu ai invatat ce inseamna prietenia, nu ai invatat nimic.” (Muhammad Ali)
Adauga tu primul comentariu: