characters characters

Ce nu stiai despre educatia muzicala a copilului

Propus de: SuntParinte.ro   |   26 august 2011    |   10620 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani.

Ce nu stiai despre educatia muzicala a copiluluiCat costa educatia muzicala a copilului? Care este varsta de la care este bine sa inceapa studiul unui instrument muzical? De ce este bine pentru copil sa invete sa cante la un instrument? Am aflat raspunsurile la aceste intrebari si la multe altele de la Tecla Magheras, Coordonatorul Scolii de Muzica „Boem Club”, din Bucuresti.

 


1. Cat ii costa pe parinti educatia muzicala: instrumente, cursuri de muzica etc.?
Desi majoritatea parintilor isi doresc sa le ofere copiilor lor posibilitatea sa experimenteze tot felul de activitati distractive si educative, cum ar fi studierea unui instrument, nu de putine ori acestia se gandesc in primul rand la eforturile financiare pe care aceste activitati le presupun.



Daca ne referim spre exemplu la achizitionarea unui pian, care in mod normal este un instrument destul de scump, trebuie sa stim ca exista si alternative mai ieftine, precum  pianina sau pianina electrica, instrumente care au in acelasi timp si avantajul de a ocupa mai putin spatiu decat pianul.

In ceea ce priveste locurile de unde putem sa achizitionam instrumente muzicale, acestea sunt fie magazinele de specialitate, fie magazinele online, care ofera diverse instrumente, la preturi acceptabile.

Daca totusi resursele financiare nu ne permit achizionarea unor astfel de instrumente, exista locuri care ofera cursantilor posibilitatea de a studia individual. Un astfel de loc este Boem Club, o scoala particulara de muzica, care le pune la dispozitie cursantilor sai, in afara orelor de curs, spatiul si instrumentele necesare pentru a studia individual.

Preturile cursurilor de muzica de la Boem Club sunt structurate pe pachete de cate 4 si 8 lectii, preturile variind intre  200 de lei (4 lectii de educatie muzicala pentru prescolari) si 500 de lei (8 lectii de muzica individuale si personalizate). In functie de modulul pentru care opteaza fiecare cursant, numarul de lectii si perioada  pe care le efectueaza la Boem Club se acorda reduceri.

 

 

Cate ore pe zi este necesar sa exerseze, cate zile pe saptamana?)
Pentru o asimilare optima in vederea unei culturi muzicale generale, recomandam, in functie de instrumentul pe care vi-l alegeti, cate 2 lectii de instrument, fie ca este vorba despre lectii de chitara, lectii de vioara, lectii de pian, lectii de canto sau lectii de violoncel pe saptamana.

Daca nu exista insa timpul necesar, se poate face si cate o lectie de instrument/voce pe saptamana, insa progresele se vor face intr-un interval mai mare de timp. Nu incurajam efectuarea a mai putin de o lectie pe saptamana, deoarece cursantii uita ceea ce au invatat la lectia precedenta, mai ales daca nu au posibilitatea de a exersa acasa.

 
3. Ce pot face parintii pentru a-si ajuta copiii sa faca performanta in muzica?
Parintii ii pot sprijini pe copii in a face performanta in muzica indreptandu-i inca de la varste fragede catre studierea muzicii, indiferent daca este vorba despre studierea unui instrument muzical sau despre a canta din voce. Sunt indicate lectiile de educatie muzicala pentru prescolari, inca de la varsta de 2-3 ani. In cadrul acestor lectii de educatie muzicala, se pune accentul pe dezvoltarea muzicala a copiilor prin joc, comunicare si activitati de grup.

4. Care este varsta potrivita pentru inceperea studierii unui instrument muzical?
Varsta ideala de incepere a studierii instrumentului difera in functie de stadiul de dezvoltare emotionala, motrica si a puterii de concentrare a fiecarui copil; unii dintre ei pot incepe foarte precoce, de la 4 ani, altii pot da randament abia incepand cu varsta de 7 ani.

Varsta optima pentru inceperea cursurilor de pian este 5-6 ani, cea pentru cursuri de chitara si vioara 7-8 ani, iar pentru a lua lectii de canto este recomandat ca varsta copilului sa fie peste 8 ani.

5. Care sunt pentru copii avantajele studierii unui instrument muzical?
Este demonstrat faptul ca muzica are o influenta pozitiva asupra dezvoltarii cognitive a copiilor, a memoriei si a relationarii acestora cu alte persoane de varsta lor, si nu numai.

Copiii de varsta prescolara care participa la activitati muzicale de grup, precum diverse joculete muzicale si interpretarea diferitelor cantece specifice varstei lor, vor fi mult mai sociabili, deschisi, vor comunica mai bine si vor avea incredere de sine.

Pentru copiii de varsta scoalara, studierea unui instrument sau cantatul cu vocea presupune dezvoltarea sentimentelor de multumire si incredere in sine, stimuland in acelasi timp actiuni complexe de coordonare a miscarilor si concentrare sustinuta. Cantatul la pian, chitara sau vioara, spre exemplu, contribuie la utilizarea unor zone din creier care nu sunt folosite in mod normal, in activitatile de zi cu zi.

Foarte multi oameni sustin ideea ca un om educat, in speta un copil educat este in primul rand un copil disciplinat. Aici intervine, de asemenea, importanta muzicii in viata copilului deoarece studiul unui instrument presupune de cele mai multe ori o disciplina sporita, mai ales in cazuri de performanta.

6. Care a fost feed-backul cursantilor clubului dumneavoastra?
Cei care trec pragul Boem Club, atat copii, cat si adulti, vin aici din dorinta de a invata sa cante la instrumentul lor preferat sau de a invata sa cante cu vocea intr-un mediu organizat, cald, prietenos. Fie ca aleg lectiile de pian, chitara, canto, vioara, violoncel sau educatie muzicala, toti cursantii sunt incantati de modul profesionist de desfasurarea a lectiilor, toti profesorii sunt absolventi de conservator, de echipa tanara si talentata, precum si de multe alte  facilitati pe care clubul le ofera: programul extrem de avantajos (de luni pana duminica, intre orele 09:00-21:00), posibilitatea programarii lectiilor in functie de programul cursantilor si posibilitatea studiului individual in afara orelor de curs.

7. Ce asteptari au parintii care isi inscriu copiii la cursuri de muzica?
Boem Club sustine ideea ca la majoritatea persoanelor, abilitatile muzicale innascute pot fi dezvoltate prin exercitiu. Exista instrumente muzicale la care progresele sunt vizibile intr-un interval de timp mai scurt, cum ar fi pianul, sau chitara, in timp ce la alte instrumente este nevoie de mai multa staruinta si timp mai mult, cum ar fi vioara sau violoncelul.

Majoritatea parintilor care trec pragul Boem Club se asteapta ca intr-o perioada de timp relativ mica, copiii sa invete sa cante cel putin cateva piese, lucru care, in unele cazuri poate fi adevarat, alteori nu.

Daca aceste lectii sunt combinate cu workshop-urile saptamanale gratuite de teoria si de istoria muzicii dedicate cursantilor Boem Club, progresele pot fi mai rapide. Mare parte din componenta muzicala teoretica este transferata catre aceste workshop-uri de muzica iar profesorul are     posibilitatea sa se concentreze la curs mai mult pe partea muzicala practica

8. Cum pot parintii sa-si dea seama daca copilul lor are talent/ motivare catre muzica?
Elementele de baza necesare pentru a face muzica sunt considerate a fi auzul muzical si simtul ritmic. Atunci cand vorbim de auzul muzical, ne referim de fapt la doua tipuri de auz: auzul muzical innascut si auzul muzical dobandit. 

Auzul muzical innascut difera de la o persoana la alta si caracterizeaza o parte dintre abilitatile muzicale ale fiecaruia. La acesta se refera majoritatea oamenilor cand spun ca au sau nu au auz muzical. Exista persoane la care auzul muzical innascut este mai dezvoltat, iar la altele, mai putin dezvoltat. Acest tip de auz este intrinsec persoanei, dar este un simt muzical pe care fiecare il are in stare incipienta.

Auzul muzical dobandit este auzul muzical care se formeaza, care se construieste prin exercitiu melodic, prin reproducerea de sunete, de intervale, de game, de arpegii, prin auditii, intr-un cuvant, prin activitate muzicala.

Daca in general un copil poate reproduce corect si cu usurinta o melodie, atat din punct de vedere melodic, cat si ritmi, are abilitati muzicale dezvoltate. In cazul in care parintii nu isi pot da seama daca al lor copil are sau nu abilitati muzicale, Scoala de Muzica Boem Club ofera posibilitatea testarii aptitudinilor muzicale.  
 

Daca ai si alte intrebari sau curiozitati referitoare la educatia muzicala a copilului, te invitam sa ni le adresezi folosind rubrica de Comentarii a acestui articol. Un specialist din partea Boem Club iti va raspunde. Smile



Comentează:
12 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • clarissa33_sp
    clarissa33_sp    23.04.2013 - 11:16
    @ barabula: Poate va este de folos manualul de teorie si solfegii: http://www.edituradp.ro/carte/teorie-si-solfegii-manual-pentru-clasa-a-ii-a--i859
  • Utilizator Anonim
    Tecla Magheras    22.04.2013 - 11:07
    Pentru barabula- Programele obligatorii tin de invatamantul de stat si de Ministerul Educatiei. Puteti adresa aceasta intrebare inspectorului de specialitate pe Bucuresti, la inspectorat.
  • Utilizator Anonim
    barabula    19.04.2013 - 19:45
    Unde gasesc programa OBLIGATORIE pentru disciplina teorie muzicala-dicteu si solfegiu pt clasa a IIa ? Copilul meu este la o scoala de arte unde doar muzica este obligatorie(nu stiam acest lucru al inscriere), ii place pianul, avanseaza rapid dar am senzatia ca se exagereaza cat timp ii obliga sa aiba cunostinte foarte avansate(auajuns la volte, optsprezecimi si diverse scari si game etc), inclusiv solfegiere cu metronom. Le da enorm de multde lucru acasa, nu se face recapitulare, este un ritm fanatic as zice, parcavine sfarsitul lumii si toata teoria trebuie invatata repde-repede-repede.Profesorul de instrument a spus ca u are cum sa ii explice in doua zile teoria din 12 ani de scoala pentru a il puteaajutasa inteleaga oradeteoria muzicii. Suntem multi parinti nemultumiti insa ni se raspunde sa ne luam copii si sa plecam ca e scoala de specialitate(darnu numai de muzica). Vreau sa cunosc programa obligatorie pentru inv. primar la acest obiect. Va multumesc.
  • Utilizator Anonim
    Tecla Magheras    22.02.2012 - 12:13
    Pentru giurea- Anumite rezultate se pot vedea incontestabil dupa 8 ore, altfel lectiile de vioara nu s-ar justifica, fara progres. Insa, intr-adevar, pentru studiul viorii este nevoie de rabdare si de exercitiu. Cat de mult din fiecare, depinde de nivelul si rezultatele pe care si le propune fiecare. In studiul acestui instrument, ca si in studiul celorlalte, profesorul joaca un rol esential
  • Utilizator Anonim
    Tecla Magheras    22.02.2012 - 12:11
    Pentru georgeta- Pentru a vedea daca are abilitati muzicale, baietelul poate fi dus la o testare a unui profesor de muzica
  • Utilizator Anonim
    Tecla Magheras    22.02.2012 - 12:10
    Pentru Monica- Consideram ca este decizia fiecaruia ce face in cazul copilului sau. Ceea ce va puteam sfatui insa, este sa aveti o discutie cu profesorii de specialitate: profesorul de instrument/pian, cu profesorul de teoria muzicii, cor daca face, pentru a va da seama care este problema in cazul fetitei dumneavoastra. Probabil, in ciuda faptului ca ia diplome la concursuri, etc. fetita nu se simte motivata sa continuie studiul pianului; fiind o problema de motivatie, trebuie sa vedeti care este cauza care o face sa nu isi mai doreasca acest lucru (presupunand ca si l-a dorit anterior).
    Daca isi doreste sa cante la chitara, inseamna ca nu este o problema cu muzica in general, ci doar o problema cu pianul. In cantatul la un instrument, in cazul fetitei dumneavoastra pianul, intra mai multe componente: instrumentul – care este posibil sa nu ii mai placa, profesorul-care e posibil sa nu ii mai placa si sa nu stie sa o motiveze, timpul alocat studiului – poate se simta presata in studiu de concursuri/concerte/productii; daca sunt prea dese sau prea presante, tinand copilul mereu in tensiune, se poate produce o aversiune fata de instrument.
    Dar repetam, aceasta este o problema pe care trebuie sa o rezolvati dumneavoastra, in urma discutiilor cu profesorii de specialitate si cu fetita. Posibil sa se poata remedia problema inlaturandu-se cauza care a dus-o la refuzul studiului pianului, se poate trece la alt instrument, nu este nicio tragedie, posibil ca la alt instrument pentru care simte o atractie sa fie mult mai buna, daca fetitei nu ii place pianul si ii place alt instrument, sau se poate renunta la muzica in cazul in care copilul nu mai doreste muzica.
    Oricare ar fi decizia finala, trebuie vazuta cauza problemei cu pianul, pentru ca fetita sa nu ajunga sa urasca acest instrument si sa ajunga o experienta traumatizanta pentru ea.
    Posibil sa se fi pus prea multa presiune pe ea in scopul de a participa cu brio la concursuri (dar nu avem noi de unde sa stim si nici nu vrem sa insinuam acest lucru, este un context pe care nu il cunoastem).

    Oricum ar fi, copiii sunt copii, iar muzica trebuie facuta cu si din placere. Copiii trebuie motivati, ghidati fiecare dupa abilitati si indemnati catre muzica in mod creativ si artistic, nu in mod mandatoriu. Modalitatea de a face o activitate este cea mai importanta si aici revine fiecarui profesor si parinte responsabilitatea invatarii adecvate a muzicii, in raport cu cursantul si cu abilitatile acestuia, intr-un mod placut.
  • Utilizator Anonim
    monica    15.02.2012 - 09:31
    buna ziua.
    Sunt mama unei fetite de 10 ani care canta la pian de la 6 ani, fiind la un liceu de arta din galati. As vrea din suflet sa ma sfatuiti ce sa fac pentru ca fata mea e talentata are diplome de la diferite concursuri dar momentan a spus ca nu mai vrea pian. Nu stiu ce sa fac pentru ca e un copil care poate dar nu-i mai place sa studieze.Ar dori sa cante la chitara iar eu ca parinte sunt un pic dezamagita. Ce ma sfatuiti?
  • Utilizator Anonim
    georgeta    27.11.2011 - 14:59
    fiul meu are 4 ani sipot spune ca are ureche muzicala dupa parerea mea nu prea le am cu muzica dar totusi pot fredona unele melodii.as dori ca fiul meu sa invete sa cante ori la instrument sau voce .dar cum pot eu sa stiu?sunt din alba iulia.
  • giurea
    giurea    07.09.2011 - 10:21
    fiica mea are 6 ani si studiaza vioara de anul trecut. face progrese considerabile,ma corecteza chiar si in folosirea termenilor muzicali. nu cred ca se vad rezultatele dupa 8 ore, este nevoie de foarte multa rabdare pana invata pozitionarea corecta a viorii si arcusului, de foarte mult exercitiu(infasuratul ghemului, "urcatul in pom"- plimbatul mainii pe arcus de sus in jos etc).are doua sedinte a cate 30 min. pe saptamana si o jumatate de ora zilnic. in rest... foarte multa perseverenta, incurajare si rabdare din partea parintilor. recomand tuturor studiul viorii de la o varsta cat mai frageda (chiar 4 ani).
  • Utilizator Anonim
    Tecla Magheras    01.09.2011 - 07:02
    Stimate Domnule sabinel65,
    Nu negam faptul ca unii copii este posibil sa se chinuiasca la pian din cauza metodelor improprii pedagogice pe care le-ar putea folosi unii profesori despre care vorbiti, dar aceia despre care vorbiti dumneavoastra nu sunt nici copiii de la Boem Club si nici profesorii de la Boem Club. V-ati format o parere pe baza unor informatii, este parerea dvs. si noi o respectam, insa aceasta nu se poate extrapola
    la toti copiii care fac pian si la toti profesorii care predau pian, nu numai la Boem Club, ci oriunde altundeva, doar pentru ca dvs. ati participat la o auditie de clasa undeva si vi s-a parut ca unii copii se chinuiesc. Pe de alta parte, parerea dumneavoastra este perfect legitima, deoarece in mod clar nu aveti informatii pertinente cu privire la cursurile de muzica/pian in general si cu privire la asteptarile pe care trebuie sa le aveti de la aceste cursuri. Spuneti ca un copil de 5-6 ani nu ajunge la toate clapele pianului, este perfect normal sa nu ajunga; de aceea piesele sunt concepute progresiv, nici nu i se cere sa ajunga la toate clapele
    pianului. Mare atentie! Ca in orice domeniu, totul se ia progresiv. La pian octavele, notele, pozitionarea pe claviatura se invata progresiv, la vioara la fel,notele, pozitiile, pozitionarea notelor se invata progresiv. Daca cineva ii cere unui incepator, mai ales copil fiind, totul de la inceput, este cel putin ciudat.
    Iar daca dvs. va asteptati de la copiii de 5-6 ani sa poata canta pe toata claviatura, este la fel de absurd, iar asteptarile dvs. sunt complet nelegitime si daca aveti asemenea asteptari, atunci este mai bine ca baiatul dvs. sa nu faca deloc muzica, nici la 5 ani, nici la 10 ani, pentru ca, atentie, si in muzica, exista un inceput. Este ca si cum v-ati astepta de la cineva sa citeasca cursiv mai inainte de
    a sti literele si sa va suparati ca nu poate face asta sau ca nu stie de la prima ora tot alfabetul.
    Avem copii de 4 ani care canta la pian foarte bine, avem copii de 6-10 ani care participa la concursuri si iau premii; avem copii care participa la cursurile de muzica din initiativa proprie, nu a parintilor; avem si copii carora, datorita daruirii pe care o au pentru muzica si talentului, le acordam burse.
    Pentru mai multe detalii cu privire la asteptarile legitime pe care le putem avea de la cineva in domeniul muzical, va rugam sa cititi urmatoarele recomandari:
    http://www.boemclub.ro/recomandari.html

    Cu stima,
    Tecla Magheras
    Coordonator Scoala de Muzica "Boem Club"
  • Utilizator Anonim
    catalin    31.08.2011 - 16:39
    sabinel65 vorbeste in necunostinta de cauza... eu am inceput sa studiez pianul de la varsta de 6 ani si nu stiu cum se face dar deja la varsta de 9 ani sustinusem concerte si concursuri... momentan sunt profesor de pian si la randul meu recomand ca varsta la care se poate incepe studierea pianului sa fie de 6 ani. Deja la 10 ani copilul nu mai are aceleasi deprinderi si aceeasi pofta ca la 6 ani... notele si toate problemele legate de teoria muzicii se studiaza in acelasi timp cu studiul instrumentului aplicand toate teoria pe instrument... toate lucrurile se fac putin cate putin, pas cu pas!
  • Utilizator Anonim
    sabinel65    31.08.2011 - 10:55
    stimata redactie va rog sa mergeti sa asistati dumneavoastra la o lectie de pian cu copii de virsta mentionata in articol si sa vedeti cum se chinuie un copil cu virsta mentionata sa apese pe claviatura unui pian. Fiul meu de 9 ani este inscris la cursuri de pian/orga electronica si am asistat personal la o auditie a intregii clase impreuna cu parintii. Am vazut ce inseamna virsta de 6-7 ani nu de 5-6 ani cum mentioneaza doamna. Nu ajunge la toate clapele pianului/orgii daramite sa mai si studieze acest instrument.
    Intradevar si eu sunt de acord ca un instrument sa fie invatat de mic dar sa nu exageram, dupa mine virsta adevarata pentru invatarea unui instrument este cuprinsa intre 9-10 ani. O sa ma contraziceti ca se poate si mai devreme si eu va argumentez ca nu aveti dreptate una din cauze am expus-o mai sus in comentariu.2)Acel copil trebuie sa si stie notele respective, adica sa faca la clasa pe putin un an de educatie muzicala si sa cunoasca ce reprezinta fiecare simbol de pe portativ( ca idee generala nu musai daca profesorul ii arata acel simbol gata copilul trebuie sa stie ca acesta e diez bemol cheia sol cheia fa si altele dar sa aiba habar ce e o nota muzicala si care ar fi aceea adica sa o recunosca cit de cit ca e do ca e re si asa mai departe.
    Cu deosebit respect redactiei acestei publicatii
Vezi toate comentariile

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe