Ce nu stiai despre educatia muzicala a copilului
Cat costa educatia muzicala a copilului? Care este varsta de la care este bine sa inceapa studiul unui instrument muzical? De ce este bine pentru copil sa invete sa cante la un instrument? Am aflat raspunsurile la aceste intrebari si la multe altele de la Tecla Magheras, Coordonatorul Scolii de Muzica „Boem Club”, din Bucuresti.
Desi majoritatea parintilor isi doresc sa le ofere copiilor lor posibilitatea sa experimenteze tot felul de activitati distractive si educative, cum ar fi studierea unui instrument, nu de putine ori acestia se gandesc in primul rand la eforturile financiare pe care aceste activitati le presupun.
Daca ne referim spre exemplu la achizitionarea unui pian, care in mod normal este un instrument destul de scump, trebuie sa stim ca exista si alternative mai ieftine, precum pianina sau pianina electrica, instrumente care au in acelasi timp si avantajul de a ocupa mai putin spatiu decat pianul.
In ceea ce priveste locurile de unde putem sa achizitionam instrumente muzicale, acestea sunt fie magazinele de specialitate, fie magazinele online, care ofera diverse instrumente, la preturi acceptabile.
Daca totusi resursele financiare nu ne permit achizionarea unor astfel de instrumente, exista locuri care ofera cursantilor posibilitatea de a studia individual. Un astfel de loc este Boem Club, o scoala particulara de muzica, care le pune la dispozitie cursantilor sai, in afara orelor de curs, spatiul si instrumentele necesare pentru a studia individual.
Preturile cursurilor de muzica de la Boem Club sunt structurate pe pachete de cate 4 si 8 lectii, preturile variind intre 200 de lei (4 lectii de educatie muzicala pentru prescolari) si 500 de lei (8 lectii de muzica individuale si personalizate). In functie de modulul pentru care opteaza fiecare cursant, numarul de lectii si perioada pe care le efectueaza la Boem Club se acorda reduceri.
Pentru o asimilare optima in vederea unei culturi muzicale generale, recomandam, in functie de instrumentul pe care vi-l alegeti, cate 2 lectii de instrument, fie ca este vorba despre lectii de chitara, lectii de vioara, lectii de pian, lectii de canto sau lectii de violoncel pe saptamana.
Daca nu exista insa timpul necesar, se poate face si cate o lectie de instrument/voce pe saptamana, insa progresele se vor face intr-un interval mai mare de timp. Nu incurajam efectuarea a mai putin de o lectie pe saptamana, deoarece cursantii uita ceea ce au invatat la lectia precedenta, mai ales daca nu au posibilitatea de a exersa acasa.
3. Ce pot face parintii pentru a-si ajuta copiii sa faca performanta in muzica?
Parintii ii pot sprijini pe copii in a face performanta in muzica indreptandu-i inca de la varste fragede catre studierea muzicii, indiferent daca este vorba despre studierea unui instrument muzical sau despre a canta din voce. Sunt indicate lectiile de educatie muzicala pentru prescolari, inca de la varsta de 2-3 ani. In cadrul acestor lectii de educatie muzicala, se pune accentul pe dezvoltarea muzicala a copiilor prin joc, comunicare si activitati de grup.
4. Care este varsta potrivita pentru inceperea studierii unui instrument muzical?
Varsta ideala de incepere a studierii instrumentului difera in functie de stadiul de dezvoltare emotionala, motrica si a puterii de concentrare a fiecarui copil; unii dintre ei pot incepe foarte precoce, de la 4 ani, altii pot da randament abia incepand cu varsta de 7 ani.
Varsta optima pentru inceperea cursurilor de pian este 5-6 ani, cea pentru cursuri de chitara si vioara 7-8 ani, iar pentru a lua lectii de canto este recomandat ca varsta copilului sa fie peste 8 ani.
5. Care sunt pentru copii avantajele studierii unui instrument muzical?
Este demonstrat faptul ca muzica are o influenta pozitiva asupra dezvoltarii cognitive a copiilor, a memoriei si a relationarii acestora cu alte persoane de varsta lor, si nu numai.
Copiii de varsta prescolara care participa la activitati muzicale de grup, precum diverse joculete muzicale si interpretarea diferitelor cantece specifice varstei lor, vor fi mult mai sociabili, deschisi, vor comunica mai bine si vor avea incredere de sine.
Pentru copiii de varsta scoalara, studierea unui instrument sau cantatul cu vocea presupune dezvoltarea sentimentelor de multumire si incredere in sine, stimuland in acelasi timp actiuni complexe de coordonare a miscarilor si concentrare sustinuta. Cantatul la pian, chitara sau vioara, spre exemplu, contribuie la utilizarea unor zone din creier care nu sunt folosite in mod normal, in activitatile de zi cu zi.
Foarte multi oameni sustin ideea ca un om educat, in speta un copil educat este in primul rand un copil disciplinat. Aici intervine, de asemenea, importanta muzicii in viata copilului deoarece studiul unui instrument presupune de cele mai multe ori o disciplina sporita, mai ales in cazuri de performanta.
6. Care a fost feed-backul cursantilor clubului dumneavoastra?
Cei care trec pragul Boem Club, atat copii, cat si adulti, vin aici din dorinta de a invata sa cante la instrumentul lor preferat sau de a invata sa cante cu vocea intr-un mediu organizat, cald, prietenos. Fie ca aleg lectiile de pian, chitara, canto, vioara, violoncel sau educatie muzicala, toti cursantii sunt incantati de modul profesionist de desfasurarea a lectiilor, toti profesorii sunt absolventi de conservator, de echipa tanara si talentata, precum si de multe alte facilitati pe care clubul le ofera: programul extrem de avantajos (de luni pana duminica, intre orele 09:00-21:00), posibilitatea programarii lectiilor in functie de programul cursantilor si posibilitatea studiului individual in afara orelor de curs.
7. Ce asteptari au parintii care isi inscriu copiii la cursuri de muzica?
Boem Club sustine ideea ca la majoritatea persoanelor, abilitatile muzicale innascute pot fi dezvoltate prin exercitiu. Exista instrumente muzicale la care progresele sunt vizibile intr-un interval de timp mai scurt, cum ar fi pianul, sau chitara, in timp ce la alte instrumente este nevoie de mai multa staruinta si timp mai mult, cum ar fi vioara sau violoncelul.
Majoritatea parintilor care trec pragul Boem Club se asteapta ca intr-o perioada de timp relativ mica, copiii sa invete sa cante cel putin cateva piese, lucru care, in unele cazuri poate fi adevarat, alteori nu.
Daca aceste lectii sunt combinate cu workshop-urile saptamanale gratuite de teoria si de istoria muzicii dedicate cursantilor Boem Club, progresele pot fi mai rapide. Mare parte din componenta muzicala teoretica este transferata catre aceste workshop-uri de muzica iar profesorul are posibilitatea sa se concentreze la curs mai mult pe partea muzicala practica
8. Cum pot parintii sa-si dea seama daca copilul lor are talent/ motivare catre muzica?
Elementele de baza necesare pentru a face muzica sunt considerate a fi auzul muzical si simtul ritmic. Atunci cand vorbim de auzul muzical, ne referim de fapt la doua tipuri de auz: auzul muzical innascut si auzul muzical dobandit.
Auzul muzical innascut difera de la o persoana la alta si caracterizeaza o parte dintre abilitatile muzicale ale fiecaruia. La acesta se refera majoritatea oamenilor cand spun ca au sau nu au auz muzical. Exista persoane la care auzul muzical innascut este mai dezvoltat, iar la altele, mai putin dezvoltat. Acest tip de auz este intrinsec persoanei, dar este un simt muzical pe care fiecare il are in stare incipienta.
Auzul muzical dobandit este auzul muzical care se formeaza, care se construieste prin exercitiu melodic, prin reproducerea de sunete, de intervale, de game, de arpegii, prin auditii, intr-un cuvant, prin activitate muzicala.
Daca in general un copil poate reproduce corect si cu usurinta o melodie, atat din punct de vedere melodic, cat si ritmi, are abilitati muzicale dezvoltate. In cazul in care parintii nu isi pot da seama daca al lor copil are sau nu abilitati muzicale, Scoala de Muzica Boem Club ofera posibilitatea testarii aptitudinilor muzicale.
Daca ai si alte intrebari sau curiozitati referitoare la educatia muzicala a copilului, te invitam sa ni le adresezi folosind rubrica de Comentarii a acestui articol. Un specialist din partea Boem Club iti va raspunde.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
7 obiceiuri zilnice care ii ajuta pe copii sa invete
Obiceiurile zilnice bune sunt cele care ii ajuta atat pe copii, cat si pe adulti sa aiba performante si sa se simta impliniti din toate punctele de vedere.
-
Anul Nou. Cinci obiceiuri noi de invatare pentru copilul tau
Inceputul anului nou poate fi o ocazie perfecta pentru a vorbi cu copilul tau despre felurile in care isi poate imbunatati rezultatele scolare. Iata cinci obiceiuri de invatare eficienta pe care le poate dezvolta in acest an.
-
De ce e importanta invatarea in vacanta de vara
Cinci motive pentru care este benefic sa introduci invatarea in programul de vacanta al copilului.
Comentează:12 comentarii
Daca isi doreste sa cante la chitara, inseamna ca nu este o problema cu muzica in general, ci doar o problema cu pianul. In cantatul la un instrument, in cazul fetitei dumneavoastra pianul, intra mai multe componente: instrumentul – care este posibil sa nu ii mai placa, profesorul-care e posibil sa nu ii mai placa si sa nu stie sa o motiveze, timpul alocat studiului – poate se simta presata in studiu de concursuri/concerte/productii; daca sunt prea dese sau prea presante, tinand copilul mereu in tensiune, se poate produce o aversiune fata de instrument.
Dar repetam, aceasta este o problema pe care trebuie sa o rezolvati dumneavoastra, in urma discutiilor cu profesorii de specialitate si cu fetita. Posibil sa se poata remedia problema inlaturandu-se cauza care a dus-o la refuzul studiului pianului, se poate trece la alt instrument, nu este nicio tragedie, posibil ca la alt instrument pentru care simte o atractie sa fie mult mai buna, daca fetitei nu ii place pianul si ii place alt instrument, sau se poate renunta la muzica in cazul in care copilul nu mai doreste muzica.
Oricare ar fi decizia finala, trebuie vazuta cauza problemei cu pianul, pentru ca fetita sa nu ajunga sa urasca acest instrument si sa ajunga o experienta traumatizanta pentru ea.
Posibil sa se fi pus prea multa presiune pe ea in scopul de a participa cu brio la concursuri (dar nu avem noi de unde sa stim si nici nu vrem sa insinuam acest lucru, este un context pe care nu il cunoastem).
Oricum ar fi, copiii sunt copii, iar muzica trebuie facuta cu si din placere. Copiii trebuie motivati, ghidati fiecare dupa abilitati si indemnati catre muzica in mod creativ si artistic, nu in mod mandatoriu. Modalitatea de a face o activitate este cea mai importanta si aici revine fiecarui profesor si parinte responsabilitatea invatarii adecvate a muzicii, in raport cu cursantul si cu abilitatile acestuia, intr-un mod placut.