Vrei sa ne-mprietenim?
Traim intr-o lume plină de lumină si culoare, in care totul în jurul nostru incearcă sa ne capteze atentia. In contrast cu acesta se afla scoala cu toate responsabilitatile pe care le implica. Iar daca ar trebui sa-i asociem o culoare, aceasta ar fi gri, o culoare neutra, care nu atrage. Trebuie să recunoastem ca o problema a zilelor noastre ca din ce în ce mai multi elevi nu mai au motivatie sa invete, iar de cele mai multe ori valoarea este confundată cu notorietatea.
Părintii se află în fata unor situatii-problema pe care nu stiu cum sa le depăseasca: copiii stau ore in sir în fata calculatorului, urmăresc la televizor programe uneori neadecvate varstei, in detrimentul preocuparii principale care ar trebui sa fie la varsta micii scolaritati, si anume invatatura. Din pacate, cartea ramane de cele mai multe ori un prieten uitat intr-un sertar. Ritmul alert in care ne ducem existenta lasa tot mai putin timp parintilor pentru a se ocupa de copiii lor. Nu vreau sa citesc! Nu-mi place sa invat! Of, ce teme plictisitoare! Suna familiar? Ce-am putea face pentru copiii nostri pentru a nu mai avea aceasta atitudine fata de sarcinile de scolar? Cum putem sa ne-mprietenim cu cartea?
Mai intai de toate ar bine sa gasim cauzele pentru care prichindeii nu se simt atrasi de invatatura. Dragi mamici si tatici, v-ati gandit vreodata ca, pentru simplul motiv ca nu reusesc sa va atraga atentia intr-un mod pozitiv, o fac intr-unul negativ? Cat timp certati copilul pentru o nota mica si de cate ori aduceti in discutie o nota mare? Notele mici sunt interzise, iar cele mari e normal sa le obtina? In cazul acesta, atitudinea celor mari ar trebui sa se concentreze pe vointa copilului de a-si indrepta calificativul si nu pe greseala facuta, poate accidental, din cauza emotiilor sau a grabei. Sau poate aveti asteptari prea mari, dintr-o data, de la copiii dumneavoastra. Copiii au o alta perceptie asupra unui lucru pe care trebuie sa-l faca, in comparatie cu adultul (lungimea unui text de citit, numarul de probleme de rezolvat la tema, etc.) Pentru ca li se pare mult, sau greu la o prima vedere, refuza sa se mobilizeze inca de la inceput. De aceea este bine sa-i concentrati atentia pe sarcini pe mici de invatare.
Pentru ca suntem deschisi fata de ceea ce este nou si modern, acceptam copiilor nostri folosirea calculatorului, pentru jocuri sau pentru a cauta informatii pe internet. Avantajele sunt multe: relaxare – in cazul jocurilor si timp minim in rezolvarea unor sarcini scolare (alcatuirea de portofolii, informatii despre carti si autori, etc.) Parintii insa vor avea in vedere si faptul ca ceea ce este in exces dauneaza. Dezavantajele constau in faptul ca pot exista repercusiuni asupra starii de sanatate a copilului (probleme cu vederea, deformari ale coloanei vertebrale), jocurile la care au acces copiii pot fi violente, si pot influenta dezvoltarea psihica; iar temele care sunt rezolvate cu ajutorul calculatorului nu vor reprezenta achizitii de lunga durata pentru cei mici – ceea ce este obtinut prin efort propriu, este pastrat mai mult in memorie.
In urma derularii Proiectului Consolidarea si dezvoltarea expertizei profesionale in sectorul audiovizual, derulat cu copiii clasei a-IV-a, in urma citirii brosurii „Imblanzirea televizorului”, copiii au retinut mai multe idei, care sa le dezvolte o atitudine in legatura cu televizorul:
- Nu trai in lumea televizorului!
- Reactioneaza la violenta din jurul tau!
- Agresivitatea are consecinte!
- Invata sa selectezi!
Pentru a apropia micul scolar de carte, nu este suficient sa-i spunem ca nu e bun calculatorul sau televizorul. De cele mai multe ori, atitudinea celor mari este preluata involuntar de cei mici: parintii sa-si pregateasca copiii pentru prima zi de scoala ca fiind un eveniment placut, ca pe o sarbatoare pe care-o asteapta toata familia. (Nu amenintati copilul cu cuvinte de genul: Lasa ca te duci tu la scoala!). Faceti-va timp pentru a discuta cu copilul lucruri pe care nu le-a inteles foarte bine la scoala. Din banii economisiti la pusculita orientati atentia copilului spre procurarea de carti (o carte cumparata cu efort propriu va pastrata cu mai multa grija). William Osler spune ca E mai usor sa cumperi o carte decat s-o citesti si mai usor s-o citesti decat s-o intelegi. Prin urmare nu va opriti aici! Cititi carti impreuna, discutati-le, expuneti-va punctul de vedere si creati premise ca si cel mic sa o parere despre ceea ce cititi, manifestati-va interesul pentru ceea ce va urma sa se intample.
Mereu avem impresia ca unele lucruri se pot amana. Dar invatăm prea tarziu ca nimic nu se poate amana la nesfarsit. Exista o scoala a copiilor, dar nu si una a parintilor. Oare dificultatile pe care parintii de astazi le intampina cu copiii lor sunt altele decat ale celor de ieri?
institutor Zafiu Mariana
Scoala cu clasele I-VIII-Fantanele
judetul Prahova
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
4 faze ale prieteniilor intre copii
Copiii leaga cele mai multe prieteni incepand cu perioada prescolara. Unele vor dura ani de zile, in timp ce altele se vor destrama la primul conflict. Se spune ca fiecare copil are deja un patern dupa care isi alege prietenii, model pe care il va folosi tot restul vietii sale.
-
Conflictele cu alti copii. Cum poti sa il ajuti pe copil sa le gestioneze
O mare parte a experientei scolare a copiilor nostri nu este legata de invatare, lectii si teme, ci de relatiile de prietenie pe care le formeaza la scoala si gradinita.
-
Relatiile armonioase cu alti copii: esentiale pentru succesul scolar
Cand ne gandim la succesul copiilor la scoala sau la gradinita, ne gandim in primul rand la abilitatile lor intelectuale: cat de atenti sunt la lectii, cat de usor inteleg explicatiile sau cat de repede retin informatiile noi.
Comentează: