Jocul muzical
Inca de la cea mai frageda varsta copiii sunt impresionati de muzica: la auzul ei acestia sunt tentati sa ingane si sa se miste. Odata ce cresc, posibilitatea de a insoti jocurile cu diferite miscari este data de perceperea elementelor de baza ale muzicii: ritmul si melodia. Prin cantec si joc, copilul ia contact cu mediul inconjurator, straduindu-se sa-l cunoasca, sa si-l apropie sau să-l domine. Creatiile copiilor corespund dorintei de miscare, de cunoastere, de actiune, capacitătii uimitoare de observatie si inventie, de invatare prin imitare si parodiere, creatii care au un continut propriu exprimat intr-un stil specific.
Si, pentru ca muzica se invata cantand, vom aduce în discutie jocul muzical prin care copiii sunt pusi in situatia de a memora un cantec cu cerintele si regulile stabilite.
Care sunt jocurile preferate de copii? Raspunsul este simplu de aflat:
1. Jocul axat pe cantec care presupune dinamizarea activitatii prin cantare, prin imbogatirea ei cu diverse miscari si procedee de interpretare:
a. Stabilite prin indicatii de desfasurare. Exemple :“Iarna sa te duci cu bine”,
“Ghicitorul “, ,,Hora“, ,,A-nceput petrecerea”, “Merge barca”, ,,Alunelul “.
b .Jocuri cu indicatii de regie. Exemple: “Capra” ,”Ursul” ,”Sorcova “–din repertoriul folclorului de iarna, “Gradinarul si florile “,“La plug“.
c. Jocuri muzicale sugerate de ritm. Exemple:“Lantul”, ,,Licuriciul“
d. Jocuri muzicale sugerate de melodie : Exemplu : “Sultanica” –joc vocal cu tempo de hora.
e. Sugerate de textul cantecului .Exemple: “ La padure”,,De-a ursul si cerbul”
Aceste jocuri axate pe cantec au un rol efectiv în dezvoltarea auzului muzical si cultivarea vocii si pot antrena copii prin:
- interpretarea lor cu solist, pe roluri, în dialog pe grupe de copii,
- ritmizarea sau marcarea timpilor, utilizand diferite instrumente de percutie, obiecte sonore, prin bătăi din palme, executarea unor pasi de dans,
- interpretarea cu acompaniament instrumental,
- trecerea materialului sonor de la o grupa la alta,
- interpretarea cu ison armonic si ritmic,
- interpretarea în canon,
- executarea unor miscari sugerate de meresul liniei melodice.
2. Jocuri axate pe exercitii
Exemplu: ,,Bate ca mine’’, ,,Cantă ce auzi “.
3. Jocurile bazate pe auditie faciliteaza recunoasterea auditiva a unor elemente de limbaj muzical: timbru, nuantă, tempo si de aceea se desfăşoară sub formă de ghicitori.
4. Jocul de creatie apeleaza la capacitatea creatoare a copiilor de a realiza structuri sonore pornind de la sunete date sau fragmente melodice preluate din cantece.
5. Jocurile-spectacol au caracter interdisciplinar datorita sincretismului ce rezida din dialogul mai multor arte - „Oaspetii fagului”- spectacol bazat pe joc în care evolueaza mai multe personaje din lumea animalelor si care necesitǎ cantarea vocala cu acompaniament de vioara sau orga..
,,Invitatie în poiana fermecata”- joc spectacol care presupune afirmarea tinerelor talente în rolurile îndragite de copii: Alba ca Zapada, Scufita Rosie, Harap-Alb, Ursul pacalit de vulpe, Capra cu trei iezi, Ali-Baba si alte multe roluri a caror interpretare presupune munca, daruire, cunostinte muzicale, abilitǎti de comunicare cu publicul. Spectacolele de tip joc aduc în fata spectatorului decoruri, costume, lumini, muzica, dans, literatura.
Desigur, in acest context trebuie amintite numaratorile muzicale, jocuri pe care copiii le executa cu mare placere avand in vedere caracterul lor - neoficial spus- competitiv. Placerea si interesul deosebit se starneste la copii cand jocurile însotite de texte ritmate sunt cantate de ei.
Elanul, bucuria, voiciunea si placerea copiilor la contactul cu muzica duc în mod firesc la dorinta si nevoia spontană de miscare. Pentru ca aproprierea copiilor de muzica sa aiba loc în condiţii firesti vârstei lor propun abordarea fiecărui cantec, în viziunea de joc, prin executarea unor miscari sugerate de text, interpretarea in angajamente armonice polifonice elementare, utilizarea instrumentelor si a jucariilor muzicale pentru acompaniament
Jocul muzical are valente cognitive, rationale, educative, volitionale, afective si estetice masurabile dar si harul ineditului, al nerepetabilului. Deci, jocul muzical, alaturi de muzica, este stiintă si arta si introduce frumosul în viata de toate zilele; dezvolta sentimente primare: bucuria, tristetea, durerea, dându-le coloratură ratională si amplifica emotii complexe cum ar fi: regretul, dorul, mila, nostalgia. De asemenea, poate stimula sau relaxa, poate uni oameni de varsta, educatie, inteligenta, mediu social complet difererit.
Liliana Arteni
Profesor
Scoala ,,Manolache Costache Epureanu” nr.9, Barlad, jud. Vaslui
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Jocuri si activitati pentru zilele lungi de iarna petrecute in casa
Zilele de iarna pot fi pline de distractie si bucurie atunci cand ninge, iar copiii petrec timp afara, dar si lungi si monotone cand vremea ne spune sa stam mai degraba in casa. In asemenea zile, copilul tau ar vrea sa va jucati impreuna, in timp ce tu ai o multime de pregatiri de facut pentru Sarbatori. Iata cateva idei de jocuri de iarna care iti pot veni in ajutor.
-
Creativitate și bucurie: 10 idei de activitati de toamna pentru copii
Aducand schimbari spectaculoase in natura, dar și temperaturi care ne indeamna la relaxare și reflectie, toamna este anotimpul perfect pentru a ne exersa creativitatea, oricare ar fi varsta noastra
-
In aceasta vara, transforma povestile in joaca: 5 idei de activitati creative
De la povesti la joaca este un singur pas, iar copiii il fac deseori in mod natural si spontan. Dupa ce asculta o poveste, o discuta in conversatiile cu parintii lor, o recreeaza in joaca sau o repovestesc pentru a-i amuza pe cei din jur.
Comentează:6 comentarii
Mi-as dori sa am niste versuri pentru jocurile-spectacol. Poate postati pe did.ro sau sugerati o sursa!
Multumesc!