Rezultatele scolare si anxietatea de performanta
Temele zilnice, testarile, tezele sau Evaluarile Nationale – toate reprezinta provocari pe care elevii trebuie sa le depaseasca cu brio. Totusi, specialistii in educatie ii sfatuiesc pe profesori si parinti sa nu puna un accent prea mare pe rezultatele scolare pentru a evita anxietatea de performanta in randul copiilor.
In ceeea ce priveste utilitatea actualului sistem de evaluare a cunostintelor, Delia Lungu, specialist Intuitext in educatie, declara ca „notele si calificativele arata o evaluare a cunostintelor elevului intr-o anumita zi, la o anumita materie. Cu alte cuvinte, notele si calificativele nu reprezinta «valoarea copilului», deoarece acesta isi poate imbunatati oricand performanta. Daca parintele si cadrul didactic folosesc comparatia intre copii in functie de performantele lor, atunci copiii vor fi centrati pe ce rezultate au obtinut ceilalti si pe competitie, si mai putin pe ideea de a invata cu placere. Si studiile arata ca, atunci cand suntem concentrati pe proces, pe ce facem acum si aici, si incercam sa lucram cu drag vom obtine, in timp, rezultate. Dar, pentru asta, este important sa-mi compar evolutia tot in raport cu mine, nu cu ceilalti. Asa, capat mai multa incredere in ceea ce pot face si progresul meu este real. ”
Incurajarea colaborarii si nu a competitiei intre elevi
Din acest punct de vedere, cadrele didactice inteleg importanta incurajarii lucrului in echipa si a dezvoltarii unor abilitati sociale esentiale in viata fiecaruia dintre elevi. „Eliminarea notarii la clasa Pregatitoare si aprecierea rezultatelor elevilor prin calificative, la clasele I -IV, a redus mult competitia si stimuleaza colaborarea si comunicarea intre elevi, care are multiple valente pozitive in dezvoltarea personalitatii lor”, sustine Iuliana Dragan, specialist Intuitext in educatie si profesor pentru invatamantul primar.
Atitudinea fata de scoala – de la teama la entuziasm
In prezent, multi copii inca privesc scoala cu teama, probabil din cauza presiunii care se pune pe rezultate. Astfel, apare ideea schimbarii paradigmei prin mutarea interesului pe parcursul educational si nu pe tinta finala (nota).
In acest scop, strategia didactica, atmosfera din clasa, gestionarea eventualelor etichetari, rautati, oferirea de aprecieri centrate pe efort, foarte specifice astfel incat copiii sa observe ei insisi pasii procesului in rezolvarea sarcinii – toate acestea ii ajuta sa inteleaga cum invata, unde au gresit, cum sa se corecteze, sa invete ei insisi sa se evalueze. Felul cum tratam noi copilul va deveni modul lui de a se trata.
„Foarte important este ca nota copilului sa nu reprezinte o miza pentru parinte, profesor; copilul simte cand valoarea lui sau iubirea fata de el depind de o nota. Este necesar sa le explicam copiilor ca nota reprezinta rezultatul unei examinari si e indicat a fi folosita pentru a vedea ce mai trebuie imbunatatit. Este important ca profesorii si parintii sa ofere constant feedback si sa ajute copiii, daca acestia nu ating obiectivele stabilite.
Este important sa fie incurajata autoevaluarea, astfel incat copiii sa devina capabili sa isi inteleaga progresul si sa isi construiasca propriile actiuni de invatare. Daca punem accentul pe fiecare copil in parte si renuntam la ierarhizarea, compararea copiilor si la incurajarea concurentei intre copii, atunci vom asigura centrarea pe procesul educational, nu pe rezultat.
Atitudinea adultilor fata de greseala este la fel de importanta si aici ma refer la cum se comporta adultul fata de el insusi cand greseste: vede greseala ca pe o oportunitate de crestere. Recunoaste ca a gresit si corecteaza sau se invinovateste/ii invinovateste pe ceilalti, se rusineaza, se pedepseste etc. ”, sustine Cristina Honcioiu, specialist Intuitext in educatie.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Exercitiu de reflectie la sfarsit de an scolar
Inca un an scolar incheiat, inca o ocazie de a reflecta asupra experientei scolare a copilului tau. Fiecare sfarsit este si un nou inceput, dar pentru a marca cu adevarat incheierea anului scolar, este util sa il incurajezi pe copil sa faca un exercitiu de reflectie sau bilant cu privire la acesta.
-
Beneficiile automonitorizarii: cum cresti motivatia si performanta
Automonitorizarea este cea mai simpla si mai eficienta metoda pe care o avem la dispozitie pentru a ne imbunatati rezultatele, indiferent de domeniul de activitate.
-
Lipsa de motivatie pentru invatare - cauze frecvente
La inceput de an scolar, motivatia copiilor pentru invatare este la nivel crescut: entuziasmul revederii colegilor, un nivel mai ridicat de energie si bucuria unui nou inceput contribuie la elanul cu care cei mici incep scoala.
Adauga tu primul comentariu: