Invatarea unor comportamente pozitive
Orice parinte doreste sa-i invete pe copiii sai comportamente frumoase, pozitive. Unele dintre acestea sunt comportamente noi pentru ei, altele sunt comportamente pe care tu, ca parinte, le doresti la copilul tau ( ex.- sa spuna ,,multumesc” atunci cand i se ofera ceva ). In alte situatii, doresti sa elimini sau sa reduci o serie de comportamente ale copilului, dintre acelea ce nu constituie tocmai modele de urmat ( ex.- intarzie, vorbeste urat, isi loveste fratele-sora, etc.).
Multe dintre metodele pe care le-ai folosit - intr-o situatie sau in alta- ti-au dovedit, cu siguranta, ca nu sunt tocmai eficiente, iar rezultatele nu sunt tocmai cele dorite. Astfel, de multe ori spui copilului ,,Fa-ti temele” sau ,,Fa curatenie”sau ,,Fii cuminte”- fara ca aceste mesaje, singure, sa ii schimbe comportamentul. Sau ii spui, de multe ori, ce sa NU faca : ,, nu te bate”, ,,nu fi obraznic”, ,,nu vorbi urat”, fara sa stii faptul ca informatia singura nu schimba in nici un fel un comportament. Copilul, ca si adultul, are nevoie de timp, de metode adecvate, de mult exercitiu pentru a invata un comportament.
De asemenea, daca nu i se spune copilului ceea ce nu a facut bine, nu il ajutam sa-si schimbe comportamentul. In adresari de tipul ,, nu ti-ai facut temele bine!”, ,, ai gresit!”,,,esti neascultator!”, copilul nu stie ce a facut bine si ce mai are de corectat sau de schimbat.
Atunci cand li se ofera un feedback pozitiv ,,ai colorat frumos copacul”, ,,imi place cum ai aranjat....”, comportamentul se poate schimba mult mai usor. Este mult mai usor receptat mesajul atunci cand i se spune ce a realizat dintr-o sarcina sau dintr-o actiune, decat sa i se reproseze ce nu a facut sau ce mai are de facut. Cand i se ofera feedback-ul negativ ,, camera ta este tot dezordonata !”, ,,nu ti-ai facut toate temele asa cum trebuie”, copilului ii este dificil sa inteleaga ce a realizat bine si ce mai are de imbunatatit.
Orice comportament nou pe care vrem sa-l invatam trebuie sa se bazeze pe ceea ce stie deja copilul, pe faptul ca fiecare cuvant al nostru, fiecare mesaj transmis trebuie sa fie clar, concis, sa il incurajeze atunci cand greseste si sa-l sprijine atunci cand mai are ceva de completat sau de corectat, in asa fel incat sa capete incredere in sine, in propriile puteri. Acest lucru se poate realiza prin mai multe aspecte:
- sa-ti focalizezi aprecierile pe aspectele pozitive ale copilului, pe reusitele sale: ,,Bravo !”, ,,Ai lucrat foarte bine”;
- sa acorzi atentie progreselor facute de catre copil ,,Apreciez modul in care ai rezolvat....”;
- sa accepti diferentele individuale ,,Ma bucur cand tu....”;
- sa ii acorzi zilnic incredere, sa il lauzi, sa il incurajezi ,,Sunt mandru/a cand...”;
- sa eviti comparatiile si competitiile intre copii ,,Pentru mine tu esti special”.
Este foarte important ca, atunci cand te adresezi copilului, sa faci distinctia intre comportamentul pe care doresti sa-l schimbe sau sa-l invete, fara sa ataci persoana ( copilul ). De fiecare data te vei adresa comportamentului :
- in loc sa spui ,,Esti rau !”- e de preferat ,,Ma deranjeaza atunci cand....”
- in loc de ,,Esti dezordonat !”- ,,Hainele murdare se pun in cosul de rufe, altfel ai putea sa le amesteci si te vei imbraca cu ele la scoala” ;
- in loc de ,,Esti obraznic” - ,,Spune-mi ce te-a deranjat ....” ;
- in loc de ,,Niciodata nu vii la timp” - ,,Ma ingrijoreaza cand ajungi tarziu acasa”.
Nu uita, in relatia ta cu copilul, faptul ca primul mod in care acesta invata un comportament este imitarea si observarea celorlalti. Modul in care parintele reactioneaza sau rezolva o anumita problema,este un foarte bun moment pentru copil sa invete. Rolul parintelui este de a-i oferi copilului cat mai multe exemple pozitive de invatare a acestor abilitati esentiale, care il va ajuta sa devina responsabil, independent.
Iuliana Tomescu
Profesor.consilier
Scoala Nr. 128, Bucuresti
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Cum se dezvolta gandirea morala in copilarie si adolescenta
Cum isi dezvolta copiii gandirea morala si cum ii putem sprijini in acest sens? Se poate vorbi despre 3 etape majore in dezvoltarea morala a copiilor si adolescentilor.
-
Cum ii invatam pe copii despre solidaritate
Situatiile de criza, precum razboiul, dezastrele naturale sau urgentele medicale, sunt inspaimantatoare pentru copii, dar sunt si momente in care acestia pot intelege mai usor ce inseamna solidaritatea
-
Lipsa recunostintei la copii. Ce se ascunde in spatele ei si cum o putem indrepta
Copiii devin nerecunoscatori atunci cand primesc intotdeauna ce isi doresc, imediat, fara a face diferenta dintre nevoi si dorinte.
Adauga tu primul comentariu: