characters characters

Invatarea prin joc

De ce este nevoie si de alte activitati in afara de cele educationale

Propus de: SuntParinte.ro   |   27 octombrie 2016    |   5199 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani.

Invatarea prin joaca
Primii ani din viata unui copil sunt esentiali pentru dezvoltarea lui ulterioara. Pornind de la aceasta ipoteza, multi parinti intra intr-o cursa contra cronometru in incercarea de a-l implica pe copil in cat mai multe activitati educationale, care sa il ajute sa fie pregatit pentru scoala.

Insa ce pierd din vedere parintii care aleg aceasta varianta de actiune este ca in primii ani de viata, invatarea are loc natural pentru copii, atunci cand sunt lasati sa se joace asa cum doresc si sa interactioneze pe cont propriu cu lumea din jur.

Alegerea de a controla joaca copiilor, de a-i implica de la varste foarte mici in activitati de invatare condusa de un adult le fura copiilor ocazia de a se juca liber si de a-si urma tendintele naturale care ii conduc catre intelegerea lumii, asadar catre invatare :).

Programul celor mici devine din ce in ce mai incarcat, chiar daca inca nu au varsta necesara pentru a merge la scoala. Timpul liber se scurteaza, la fel ca si timpul in care pot sa aleaga singuri ce sa se joace si ce sa faca. Activitatile non-educative nu sunt o pierdere de vreme, asa cum ar crede unii parinti.

Ce castiga copiii daca nu le controlam joaca?

  • Isi imbunatatesc capacitatea de concentrare a atentiei. Atunci cand lasam copiilor libertatea de a se juca asa cum le place, in mod natural, vor fi absorbiti de activitatea in care se implica. Astfel, isi exerseaza atentia si capacitatea de a o mentine concentrata mai mult timp asupra unei activitati. Nu mai este nevoie sa spunem de ce e important acest beneficiu pentru viitoarea dezvoltare a copilului.
  • Devin mai independenti si responsabili. Obisnuindu-l pe copil cu alegerile legate de joaca, il inveti cum sa ia decizii.
  • Invata o multime de lucruri. Preocuparea majora a parintilor este ca, daca ii lasam pe copii „doar” sa se joace, nu vor invata ce trebuie sa stie pentru a se descurca la gradinita sau la scoala. Dar joaca libera este de fapt procesul prin care invata cel mai bine copiii prescolari. La aceasta varsta, curiozitatea lor este suficient de intensa pentru a da nastere la o multime de intrebari, daca sunt lasati sa exploreze lumea inconjuratoare in ritmul lor. In plus, invata sa rezolve probleme, sa analizeze situatii sau obiecte, sa testeze legaturile dintre cauze si efecte (de exemplu, „Orice obiect arunc pe podea, cade.”). In jocurile cu cuburi, copiii invata despre simetrie, dimensiuni, echilibru, greutate si isi exerseaza coordonarea si controlul muschilor.
  • Isi dezvolta motricitatea grosiera si motricitatea fina, ambele foarte importante pentru activitatea scolara care va urma.
  • Isi dezvolta limbajul si abilitatile sociale. Joaca cu tine sau cu alti copii solicita capacitatea de comunicare a copilului tau: trebuie sa transmita intentiile sale, sa stabileasca reguli, sa exprime sugestii sau opozitia la ideile altora. Tot prin joaca libera se confrunta cu situatii in care trebuie sa negocieze, sa faca un compromis sau sa clarifice nelamuriri. Chiar daca multe astfel de situatii se pot incheia cu plansete si conflicte, ele sunt parte a dezvoltarii copilului tau.
  • Invata sa isi gestioneze emotiile. In jocurile in care copiii simuleaza furia, tristetea sau frica, acestia au ocazia de a „exersa” emotiile care in viata reala ii coplesesc usor si se „antreneaza” pentru a le face fata in viitor mai bine.
  • Relaxare si buna dispozitie. Joaca nu inseamna doar distractie, dar atunci cand sunt lasati sa isi urmeze interesele si se simt liberi sa descopere, distractia apare ca o consecinta naturala. Copiii relaxati si bine dispusi, in afara de faptul ca sunt mai fericiti, sunt mai dispusi sa coopereze si sa fie atenti la lucrurile pe care vrei sa ii inveti. Asadar, nu subestima importanta laturii distractive a jocurilor copiilor. Problemele de atentie si de comportament ale copiilor prescolari sunt explicate si prin timpul redus pe care acestia il petrec jucandu-se liber.

Iata cateva recomandari ale specialistilor oferite parintilor, despre cum anume ar trebui sa permita copiilor sa aiba timp si pentru activitati non-educative:

  • Parintii nu trebuie sa controleze in permanenta ceea ce invata copiii.
  • Atunci cand apare obiceiul de a controla ceea ce face copilul, interesul acestuia fata de activitatea respectiva scade.
  • Evita sa pui presiune si sa iti expui in permanenta asteptarile pe care le ai cu privire la copilul tau si educatia sa.
  • Daca parintele este cel care conduce activitatea, activitatea nu este una de „joaca”. Joaca este condusa de copil intotdeauna.
  • Cea mai importanta activitate din perioada anilor de copilarie o reprezinta jocul.
  • Copiii nu au nevoie sa „fie invatati” tot timpul, ei oricum invata tot timpul, fiind atenti la lumea din jur, intreband sau testand diverse situatii.
  • Evita sa ”bombardezi” copilul cu fise de colorat si povesti educationale despre ceea ce observi ca il intereseaza.
  • Nu toate formele de invatare sunt vizibile si cuantificabile.
  • Intreaba-ti copilul despre ce anume ar vrea sa stie mai multe si ofera-i resurse daca ti le cere.

Si nu in ultimul rand, ai incredere, fiindca la varste mici, invatarea este un proces care are loc in fiecare zi, la orice ora, chiar si in activitatile care nu au scopuri educative.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe