Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut
Cum pastram mintea antrenata si in vacanta?
Simona Ciff este psiholog si psihoterapeut si foloseste la momentul acesta experienta si cunostintele sale in programe de educatie a inteligentei emotionale pentru adulti si adolescenti. Este invitata adesea ca speaker pe teme precum: inteligenta emotionala, gestionarea emotiilor, fericirea, relatiile interumane, educatie, incredere in sine, echipa si leadership.
Intr-o era in care superficialul este mult prea la putere, mai putem crede ca educatia transforma vieti?
Superficialul a fost mereu la putere in toate epocile... Doar ca acum e mai vizibil datorita tehnologiei. Mai mereu procentul a fost undeva la 20-25% oameni care cauta educatia si restul care merg cu valul primilor 7 ani in care au crescuti.
Asa ca as pune diferit intrebarea: eu ce vreau de la viata mea? Sa ma educ? Sa imi schimb viata? Sau sa raman cu setarile din familie si din mediul in care am crescut?
Da, educatia schimba vieti. Dar de ce educatie vorbim? De notele de la scoala? De premiile pe care le luam cand ne comparam cu alti 30 de elevi? Sau de educatia care include toate ariile vietii mele si care transcende notele de la scoala si timpul cand scoala s-a terminat, iar eu continui sa invat pe tot parcursul vietii.
Ca regula generala: de-alungul istoriei s-a dovedit ca e nevoie de o masa critica de 5% pentru ca lucrurile sa evolueze intr-o anumita directie. Nu e nevoie de TOTI. Masele de oameni nu se vor educa, dar vor urma sistemele create de cei 5%.
Asa ca mai pun o intrebare: imi pierd timpul uitandu-ma in jurul meu la cei care nu se educa si isi irosesc energia judecandu-i sau sunt preocupat sa fiu intre cei 5% care isi lasa amprenta pentru ca in urmatorii ani sa faca parte din cei care creeaza sisteme pe care ceilalti le adopta?
Povesteste-ne cum ai generat schimbare in sistemul educational si care au fost proiectele cheie care te-au definit ca actor in acest domeniu?
Schimbarile se vor vedea in timp. Avem o viziune care stim ca va aduce reazultate in urmatorii 10-20 de ani.
În ultimii 13 ani am facut cursuri cu profesorii din toata tara. Si am constientizat ca schimbarile de sistem dureaza daca nu exista o viziune si management la nivel de tara. Si noi nu avem asta, inca.
Asa ca am facut parte din expertii care au scris normele legii bullyingului care au fost adaugate la legea educatiei. De asemenea, am creeat 2 programe de inteligenta emotionala pentru scoli: unul pentru profesori (Fii un profesor de succes, preda fara stres) si unul anitbullying (4PEACE).
În urmatorii 6-8 ani, acestea vor fi introduse in peste 87% din scolile din Romania. Cred cu tarie ca daca nu ne schimbam mentalitatea cu care predam, generatia care vine nu va fi echipata pentru schimbarile globale prin care trecem.
Cum pastram mintea antrenata si in vacanta?
Atunci cand copiii manifesta rezistenta sau dezinteres fata de invatare sau cand sunt in vacanta, este important sa abordam situatia cu rabdare si creativitate. Iata cateva strategii pentru a-i incuraja sa se implice:
1. Stabileste un PLAN. Nu lasa sa treaca zilele una dupa alta si sa te intorci de la serviciu si sa-l intrebi: copile, ai invatat azi? Raspunsul va fi acelasi toata vara.... Stabiliti un plan clar care sa cuprinda: ce invata exact (la ce materie, cate exercitii, cate ore – e nevoie sa fie ceva masurabil), in care parte a zilei, cat timp, care e recompensa pentru ca reuseste sa depuna efortul, care este consecinta (atentie: nu pedeapsa!) pentru ca nu se tine de programul stabilit.
2. Fa cat mai placuta activitatea de a invata: Afla ce ii place: Care sunt subiectele sau activitatile care ii atrag atentia? Foloseste-te de exemplele respective. Foloseste muzica pe care o asculta, modelele lui, slang-urile pe care le foloseste cu prietenii. Personalizeaza experientele de invatare pentru a se potrivi cu pasiunile si hobby-urile. Poti lega activitatile placute de hobby-uri: te joci pe calculator 2 ore dupa ce termini X exercitii la matematica.
3. Foloseste interactiunea: Implica copiii in activitati practice care fac invatarea distractiva si interactiva. Foloseste jocuri, puzzle-uri, treasure hunt, concursuri, cere-le sa caute pe internet si sa raspunda ei la intrebari sau fa experimente pentru a starni curiozitatea si a promova participarea activa. Din orice subiect se poate dezvolta un joc.
4. Fa o legatura cu lumea lor: Gandeste-te la modul in care vad ei lumea, ce e important pentru ei si gaseste exemple practice in care pot sa asocieze ceea ce invata cu realitatea lor. De exemplu, daca invatati matematica, demonstrati cum poate fi aplicata in sarcini cotidiene precum gestionarea bugetului, lucrurile pe care vor sa si le cumpere, reducerile care le gasesc pe site, masurarea obiectelor, etc.
5. Ofera-i posibilitatea de a alege: Da-i voie sa aiba un anumit control asupra procesului de invatare. Lasa-l sa aleaga modul in care invata, timpul in care o face, cu cine invata, etc.
6. Foloseste tehnologia si multimedia: Cauta aplicatii educationale, videoclipuri sau resurse online care se potrivesc stilului lui de invatare (trimite-l intr-o tabara Pasaport pentru Succes la Examene ca sa invete cum sa invete in functie de stilul lui de invatare). Integrarea tehnologiei poate face invatarea mai captivanta si interactiva pentru unii copii. Mintea lor este deja setata de tehnologie, astfel ca orice subiect pe care doriti sa-l invete va fi mai usor integrat prin mijloace multi-media.
7. Încurajeaza creativitatea: Ofera-i copilului posibilitatea de a se exprima prin arta, povestiri sau jocuri de imaginatie. Creativitatea poate stimula curiozitatea si il poate ajuta sa exploreze noi concepte intr-un mod unic. Lasa-l sa exprime prin rime, joc de rol, teatru, desen conceptele de la chimie, matematica, istorie, etc.
8. Sarbatoreste progresul: Observa si apreciaza eforturile. Citeste din nou propozitia: Recunoaste-i si apreciaza efortul. Nu rezultatul, ci efortul. Asta il va ajuta sa continue in momentele in care nu reuseste.
9. Încurajeaza si trateaza cu o atitudine pozitiva greselile. Majoritatea copiilor refuza sa invete datorita criticilor atunci cand gresesc si nu dau raspunsul corect. Se realizeaza in mintea lor o setare care le conditioneaza creierul dupa formula: greseala = critica. Mai bine nu incerci. Spune-i: ”copile, te iubesc maxim. Nu conteaza ca nu ti-a iesit, e important ca ai incercat. Hai sa o luam de la capat. E ok sa gresim. Din greseli ne dam seama ce putem imbunatati.”
10. Creati un mediu de invatare pozitiv: Creaza un spatiu sigur si incurajator in care sa se simta confortabil sa puna intrebari, sa faca greseli si sa isi asume riscuri.
Nu uita: copiii imita atitudinile noastre. În mod natural, oricui ii place sa invete. Problema este ca i-am invatat sa asocieze invatarea cu memorarea si pedepsirea (note, critica pentru greseli) in momentul in care rezultatele nu sunt cele pe care le dorim.
Taberele au un rol educativ foarte mare. Care e viziunea ta asupra taberelor si cum ii ajuta pe copii?
Am creat programele sub forma de tabere pentru ca in grup, daca stii sa gestionezi si ai o structura clara, invata si se integreaza mai usor. Oberva ca si altii au aceleasi temeri ca si ei si devin mai deschisi pentru a asculta ce se poate face. Observa ca unii pun in practica si ca functioneaza si prind curaj sa incerce si ei.
Punctul nostru forte e ca ne apropiem foarte mult de sufletul si inima lor. Îi intelegem, ii acceptam indiferent de ce fac sau din ce mediu provin sau de preferintele muzicale, etc. Asta ne ajuta ca sfaturile noastre sa ajunga la ei si sa fie primate.
Vorbim pe limba lor. Le cunoastem preferintele muzicale, limbajul. Îi incurajam sa nu se prefaca si sa nu aiba un limbaj dublu fata de noi. Asta creeaza deschidere si ii ajuta sa isi dea jos mastile sociale. Odata ce fac asta e mai usor sa isi asume greselile (sa nu mai dea vina pe altcineva) si sa faca schimbari.
Am dezvoltat o FORMULA pentru orice situatie sociala. Avem formula pentru cum sa faca cunostinta, cum sa isi faca prieteni, cum sa faca fata la respingere si la bullying, cum sa aiba incredere in sine, cum sa isi controleze emotiile, cum sa invete, cum sa vorbeasca in public sau cum sa gestioneze banii.
Facem toate activitatile interactive si simulam realitatea de zi cu zi. Pe urma, acestia merg la Ambasada Pasaport pentru Succes si solicita eliberarea pasaportului si vizelor pentru abilitatea respectiva.
Rezultatele sunt frumoase: am creeat cea mai mare comunitate de adolescenti din Romania si sutele de testimoniale de pe site vorbesc despre asta.
Avem copii care au invatat sa spuna nu grupului de prieteni, care si-au revenit din cazuri grave de bullying sau care au invatat sa isi organizeze timpul si sa invete mai eficient. Unii dintre ei au inceput sa faca bani din liceu si sa investeasca.... lista e lunga si in continua crestere.
Am calculat ca pentru a produce o schimbare in Romania in urmatorii 10 ani e nevoie de o masa critica de oameni care gandesc diferit si au o alta mentalitate. Astfel ca suntem pe drumul spre aceea masa critica de 500 000 de adolescenti care invata sa aiba incredere in ei si sa isi asume greselile si sa invete din ele in loc sa se victimizeze si sa dea vina pe altii.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ce este fotbalul?
Celor mai multi dintre noi le poate parea o intrebare banala, cu un raspuns foarte simplu. Este un joc intre doua echipe, la care castiga cea mai buna. Are multi suporteri, iar fiecare meci genereaza multa adrenalina.
-
Siguranta copiilor – cum gestionam libertatea de actiune si grija pentru prevenirea pericolelor?
Copiii invata cel mai bine prin experiente si joaca. De aceea, cu cat beneficiaza de mai multe experiente noi, cu atat devin mai pregatiti pentru viata.
-
Cum ii invatam pe cei mici sa pretuiasca natura?
Discutiile despre cat de esential este sa protejam natura, sa ne asumam un comportament responsabil si sa adoptam obiceiuri ecologice inca din copilarie nu sunt deloc noi.
Adauga tu primul comentariu: