characters characters

Copiii, parintii si examenele

Propus de: Echipa Intuitext   |   24 august 2009    |   4007 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

 

“Scoala este o cladire cu multe etaje in care sunt niste oameni care iti vorbesc o ora dupa care te pun sa scrii ce ai retinut.” (Din perlele copiilor)

 

In clasele terminale, in special in clasa a XII-a apar frecvente simptome ale stresului in randul adolescentilor. Cum il ajuti sa le faca fata pentru a a obtine rezultate bune la examene?

 

Printre simptomele de stres  se numara: oboseala accentuata, caderi de calciu, cefalee, migrene, lipsa de chef, iritabilitate, impulsivitate sau variatii ale dispozitiei, dificultati de concentrare.

Apropierea unui examen considerat important pentru traseul academic viitor este asociata de cele mai multe ori cu:
•    emotii negative: ingrijorare, neliniste, furie, tristete.
•    interpretari nerationale ale situatiei: concentrarea pe aspectele negative, dificultatea de a observa aspectele pozitive.
•    comportamente nefunctionale: amanarea rezolvarii sarcinilor legate de invatare, gestionarea deficitara a timpului.

In acest context, adultii din preajma adolescentilor (parintii si profesorii) gasesc cu dificultate modalitati de interventie adecvate. De aceea, de foarte multe ori se transforma  in surse de stres.


Ce fac de obicei parintii si profesorii :
•    Profetii asupra viitorului: « Nu vei lua examenul, vei ajunge un ratat »;
•    Se focalizeaza pe ceea ce nu merge, criticand sau atragand atentia;
•    Dau sfaturi despre cum cred ei ca ar trebui procedat;
•    Vor sa rezolve rapid “ problema” prin monologuri plictisitoare;
•    Eticheteaza adolescentul in functie de comportamentul pe care acesta il afiseaza;
•    Il verifica prea des; intrebari ca « Ai invatat ? » repetate in fiecare zi, devin factori de stres.

Acest tip de interventii sunt in majoritatea cazurilor ineficiente pentru un adolescent confuz care  exprima cu dificultate ceea ce simte.

Pentru a obtine o schimbare a unui comportament al adolescentului sunt necesare, de multe ori, schimbari ale comportamentelor adultilor (parinti, profesori), respectiv ale colegilor si prietenilor.



Ce poti invata sa schimbi in relatia cu copilul tau:

Cum sa il ajuti sa planifice o activitate sau un program.
Daca iti cere sfaturi privind felul in care isi poate organiza timpul mai eficient, aminteste-i ca e important sa alterneze invatarea cu relaxarea. De asemenea, repetarea materialului de invatat este recomandabil sa acopere un interval de timp egal cu cel necesar invatarii lui. Pentru a se obisnui cu ritmul unui examen, ii poti sugera sa recapituleze materia in scris, ca si cum ar da examenul. Un mod de a micsora stresul il reprezinta exercitiul fizic. Incurajeaza-l sa faca miscare


Cum sa incurajezi si sa apreciezi efortul copilului, nu atat performantele.
Efortul depus de copil si faptul ca este motivat sa reuseasca sunt mai importante decat nota la examen. Incurajeaza-i incercarile de a se organiza si de a se pregati. Nu este recomandabil sa recurgi la amenintari « Daca nu iei 10 la examen… » intrucat nu reusesti decat sa ii produci anxietate si stres in plus.

Cum sa observi progresele  si sa oferi aprecieri.
Acorda atentie micilor detalii. De exemplu, faptul ca intr-o zi copilul tau a inceput sa invete cu o ora mai devreme decat de obicei este un lucru de apreciat, chiar daca pare nesemnificativ. Exprima-ti aprecierile in termeni pozitivi.

 

Cum sa percepi adolescentul independent de comportamentul sau ca pe o persoana valoroasa, chiar daca ceea ce face este inadecvat.
Este posibil sa ai impresia ca fiul sau fiica ta amana inacceptabil de mult activitatea de invatare sau ca petrece prea mult timp cu prietenii in loc sa se ocupe in primul rand de scoala. De obicei, amanarea invatarii este cauzata de stresul legat de ea. Evitarea este o forma de aparare a copilului tau. Nu este vorba neaparat de lene, lipsa de motivatie sau nepasare. De aceea, este important sa nu accentuezi starea sa de stres. Arata-i ca il apreciezi ca persoana si ca ai incredere in el, oricare ar fi rezultatul la examen. In unele cazuri, acest lucru diminueaza mult nivelul de stres.

 

Cum sa intelegi greseala ca pe o oportunitate de a invata.
Este normal ca uneori sa mai si greseasca. A accepta acest lucru si a face fata situatiilor in care nu a procedat corect sunt lucruri foarte importante pe care copilul trebuie sa le invete. De aceea, evita sa ii reprosezi lucrurile nepotrivite pe care le face si incearca sa vezi greseala ca pe o ocazie de a invata.

 

Nu in ultimul rand, ofera-i copilului tau mai multe surse de informatie despre cum sa se pregateasca mai bine pentru examen. Un articol despre cum sa evite stresul inaintea examenului gasesti aici.

 

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Utilizator Anonim
    Ioan    23.02.2014 - 11:45
    “Scoala este o cladire cu multe etaje in care sunt niste oameni care iti vorbesc o ora dupa care te pun sa scrii ce ai retinut.” (Din perlele copiilor)

    I-mi pare rau sa va spun dar echipa care a realizat articolul e total pe linga in foarte multe articole publicate ,cele mai multe sfaturi sint total aiurea fara o abordare corecta a problemei ,citatul care e la inceputul articolului este foarte adevarat despre ce a devenit scoala in ziua de azi ,cu o programa foarte incarcata si cerinte peste puterile unui profesor de a le indeplini sa ajuns ca profesorii sa predea mecanic nemaiavind timp sa vada daca elevii au inteles ceea ce a predat de aici rezultind calitatea invatamintului si rezultatele examenelor de capacitate si bacalaureat .Deschideti ochii nu mai dormiti si visati cai verzi pe pereti

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe