Copiii in fata televizorului
30 aprilie 1939 – in SUA – prima transmisiune televizata de la Expozitia Mondiala, New York – facuta de compania NBC.
Inca din anii ’80 sociologii de peste ocean atrageau atentia asupra unui important risc al copilului dependent de tv. : pierderea sau confuzia valorilor morale, a modelelor comportamentale.
Societatea postindustriala modifica dramatic totul. Accelerarea schimbarilor din societate provoaca o accelerare corespunzatoare si in noi. Imaginile mai vechi, bazate pe o realitate trecuta, trebuie inlocuite, caci daca nu le aducem la zi, actiunile noastre se disociaza de realitate, iar noi devenim mai putin competenti. Aceasta accelerare a prelucrarii imaginilor in interiorul nostru inseamna ca imaginile devin tot mai trecatoare. Opere de arta efemere, instantanee fotografice, copii xerox apar si dispar. Teorii stiintifice si psihologice apar, sunt rasturnate si inlocuite zilnic. Celebritatile ne atrag pentru scurt timp atentia. Devize politice si morale contradictorii ne asalteaza. Fluenta informatiei transforma structurile profunde pe care se bazeaza actiunile noastre cotidiene. (dupa Alvin Toffler, Al treilea val)
Ancheta cu tema “Stil de viata si consum media de catre liceenii din Bucuresti” desfasurata in mai 2002 si la care au raspuns 625 de subiecti – adolescenti din 37 de unitati scolare bucurestene a subliniat urmatoarele rezultate la intrebarea: “Care dintre situatiile prezentate sunt adevarate pentru dumneavoastra?”
a) Parintii ne dau voie sa ne uitam la programe sau filme cu scene sexuale sau extrem de violente. – raspund afirmativ 49,4% .
b) Parintii nu ne lasa sa ne uitam la astfel de programe sau filme si respectam aceasta interdictie. – raspund afirmativ 15,4% .
c) Parintii nu ne lasa sa ne uitam la programe sau filme cu scene sexuale sau extrem de violente, dar ne uitam fara stirea lor – raspund afirmativ 23,7% .
d) Nu stiu sau nu raspund. – 11,5% .
Cumuland proportia adolescentilor ai caror parinti manifesta o maxima permisivitate cu a celor care nu respecta interdictia, rezulta ca 65% dintre subiectii investigati vizioneaza programe sau filme cu scene sexuale sau de extrema violenta cu sau fara acordul parintilor. Acest lucru demonstreaza un control foarte slab al parintilor asupra emisiunilor tv urmarite de catre minori. Cercetarile americane aplicate cu un deceniu inainte au ajuns la rezultate incredibile : inca de la varsta de 2,5 ani copiii incep sa deschida singuri televizorul, iar la 3 ani stiu sa manuiasca telecomanda. In ceea ce priveste timpul petrecut in fata televizorului, statistica este la fel de cruda :
- Copiii intre 2 si 5 ani petrec in medie 25 ore pe saptamana in fata televizorului.
- Copiii intre 6 si 11 ani petrec in medie 22 ore pe saptamana privind la televizor.
- Copiii intre 12 si 17 ani petrec 23 ore pe saptamana la televizor.
- diminueaza capacitatea de invatare, ceea ce are drept consecinte deficiente de invatare;
- provoaca incapacitatea de a asculta cu atentie;
- creeaza dependenta;
- genereaza efectul hipnotic;
Acelasi autor considera ca violenta TV naste violenta in lumea reala pentru ca:
- oamenii supraestimeaza prezenta violentei in lumea reala, ei devin mai lasi, au sentimentul insecuritatii proprii;
- traind permanent sentimentul unei agresiuni potentiale sunt gata sa raspunda violent in legitima aparare neluand in calcul si altfel de riposte;
- oamenii vad violenta ca pe o componenta sociala legitima, ea devenind mijloc si necesitate;
- indivizii se desensibilizeaza in fata violentei, a durerii si a suferintei;
- tinerii devin mai impulsivi, isi controleaza impulsul violent mai putin.
Efectele erotismului exagerat difuzat de posturile tv. Sunt la fel de nocive si undeva, similare:
- materialele erotice dau dependenta, in sensul ca cer un consum sporit pe masura ce sunt vizionate mai des;
- in randul adolescentilor se formeaza o imagine falsa a ceea ce inseamna dragostea;
- scade varsta primelor relatii sexuale;
- se naste obisnuinta de a considera relatiile sexuale un sport ce poate fi practicat cu oricine;
- scade dorinta de a intemeia o familie, de a avea copii;
- apare sentimentul frustrarii ca nu se pot atinge standardele impuse de frumusete fizica;
Concluzii:
Datele anchetelor, mai ales cele de dupa anul 2000, confirma faptul ca, si in Romania, copiii si adolescentii au devenit prima generatie care fizic si simbolic “creste cu televizorul”. Televiziunea a preluat ca mediator cultural rolul de parinte, doica, invatator sau profesor, mai ales ca sursa sau formator a reperelor existentiale; ea a devenit matca din care s-au nascut si au crescut exemplarele unei noi specii umane, numite plastic de catre Giovanii Sartori “homo videns”, pe care autorul citat o considera o forma degenerata a speciei umane, in care capacitatea de abstractizare a fost inlocuita de forta emotionala a imaginii de televiziune.
Peste 50% dintre copiii si adolescentii chestionati in diferitele anchete efectuate in Romania in ultimii cinci ani nu mai citesc carti , in afara manualelor scolare si dedica vizionarii TV mai mult timp decat pregatirii scolare; ei nu isi imagineaza alternative la televiziune in modul de a-si petrece timpul liber, sunt deci dependenti de acest “drog” pe care-l primesc zilnic. Cei mai multi elevi percep televiziunea ca principalul pilon pe care isi cladesc modul de a gandi lumea.
Este evidenta predilectia copiilor si adolescentilor pentru canalele TV comerciale. Astfel publicitatea TV ii pregateste temeinic pe acestia pentru o societate a consumului si a perisabilitatii imediate.
Copilul tau cat timp petrece in fata televizorului? Care crezi ca sunt efectele televiziunii asupra copilului tau?
Bibliografie:
1. Dragan, Ioan, Comunicarea – paradigme si teorii, Ed. RAO, Bucuresti, 2007
2. Gheroghiu, Virgiliu, Efectele tv. Asupra mintii umane, Ed. Evanghelissimos, Bucuresti, 2005
3. Toffler, Alvin, Al treilea val, Ed. Politica, Bucuresti, 1983
Prof. Sever Raciu, Colegiul Tehnic “Carmen Sylva”, Baia Mare
- Absolvent al Facultatii de Litere, specialitatea limba romana – limba engleza ;
- Experienta didactica de peste 30 de ani, din care ultimii 20 la liceu ;
- Tata a doua fete : Anca, 33 de ani, profesoara de romana – engleza, iar Irina, 20 de ani, studenta la Jurnalism ;
- Suntem o familie de profesori (sotia, o fiica, ginerele), intalnirile noastre sunt mici consilii profesorale ;
- Pasiuni : lectura - sunt dependent incorigibil de beletristica de la 6 ani ;
- Preocupari : circulatia miturilor universale si romanesti in literatura , ca teme, motive si simboluri ;
- Sunt o fire deschisa, comunicativa, relationez usor, apoi devin selectiv.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Motive pentru care familia ta trebuie sa vada “Inside Out” sau “Intors pe dos”
„Inside Out” sau „Intors pe dos” este filmul care il va imprieteni pe copil cu propriile emotii. Si poate ii va ajuta si pe parinti sa le priveasca cu mai multa intelegere si intelepciune.
-
Ii lasi telecomanda? Cat si ce urmareste copilul la televizor 2
La voi in casa este o lupta interminabila pe telecomanda? Sau pe care canal sa ramana televizorul? Sau, dimpotriva, copiii vostri nu sunt pasionati de aceasta „cutie” magica, plina de imagini colorate in miscare? Mi-aduc aminte de primele interactiuni ale micutilor mei cu televizorul...
-
Cum vorbesti copilului despre stiri infricosatoare
Copiii sunt martori, vrand-nevrand, ai stirilor negative prezentate atat de frecvent prin diferitele canale ale mass-mediei. La un moment dat, se va intampla sa te bombardeze cu o serie de intrebari referitoare la stirile infricosatoare si atunci iti vei dori sa stii cum sa il linistesti si sa il asiguri ca nu are de ce sa se teama. Noi suntem alaturi de tine pentru a te pregati pentru acest moment.
Comentează:4 comentarii
Ce emisiuni sau filme urmaresti la TV impreuna cu copilul tau?
Care crezi ca sunt programele educative pentru varsta lui, si care crezi ca sunt cele care l-ar afecta?
bineinteles ca acestia imita tot ce vede la tv,isi schimba comportamentul si va iese un lucru negativ asupra copiilor.
in consecinta lipsa tv din camera lui doar daca acest lucru pentru altii e prea aspru.