Autonomia prescolarilor
Autonomia prescolarilor. Ce pot face copiii pana la 5 ani
Inca de la nastere, copilul isi poate exprima nevoile si preferintele, vocal sau prin gesturi. Pe masura ce creste, copilul dobandeste abilitati noi prin care poate comunica, descoperi lumea inconjuratoare si poate avea initiative.
Este important, pentru a creste un copil independent si responsabil, sa ii incurajezi autonomia de la cele mai mici varste. Pentru acest lucru, este suficient sa observi care sunt actiunile pe care incepe sa le faca cel mic sau sa le imite si sa ii incurajezi eforturile.
Iata, orientativ, etapele prin care trece autonomia prescolarilor pana la varsta de 5 ani. Iti recomandam sa folosesti aceasta lista doar pentru a te orienta catre activitatile si actiunile pe care sa le incurajezi la copilul tau, tinand minte ca fiecare copil se dezvolta intr-un ritm propriu.
Intre 8 luni si un an si jumatate luni:
- Bea dintr-o ceasca, apuca mancarea cu mana si incepe sa foloseasca lingura.
- Ajuta parintele cand il imbraca: pune piciorul in pantof si bratul pe maneca.
- Indica partile corpului.
- Intinde mana dupa lucrurile pe care si le doreste sau indica ce prefera sa primeasca.
- Incepe sa spuna „Nu”.
- Imita sunete si miscari.
- Intelege mai mult decat poate exprima verbal.
Intre un an si jumatate si 3 ani:
- Se spala pe maini cu ajutor din partea adultului.
- Bea apa folosind un pai.
- Se hraneste cu lingura.
- Trage si impinge jucarii, goleste si umple recipiente.
- Se apleaca in fata fara sa cada.
- Imita actiuni simple.
- Ii place sa incerce lucruri noi.
- Incepe sa invete reguli simple si clare.
- Se supara usor.
La 3 ani:
- Ajuta parintele sa il spele pe dinti.
- Intelege ce inseamna „acum”, „in curand” si „mai tarziu”
- Pune hainele murdare in cosul de rufe.
- Se incalta singur.
- Se poate spala pe corp cu ajutor din partea parintelui.
- Se spala si se sterge singur pe maini.
La 4 ani:
- Foloseste lingura, furculita si cutitul.
- Se imbraca fara ajutor, cu exceptia nasturilor.
- Invata repede noi cuvinte.
- Urmeaza secvente de doua instructiuni care nu au legatura intre ele.
- Intelege regulile simple si clare.
- Imparte jucariile si isi asteapta randul.
- Se spala singur in cada.
- Se spala singur pe dinti.
La 5 ani:
- Respecta regulile si rutinele (se spala pe maini inainte de masa, pune hainele murdare in cos, se spala pe dinti inainte de culcare etc.).
- Initiaza singur rutine simple precum imbracatul si dezbracatul, spalatul mainilor etc.
- Devine independent in privinta abilitatilor de igiena si ingrijire.
- Incepe sa inteleaga sentimentele celorlalti.
- Intelege notiuni precum inceputul, mijlocul si sfarsitul.
*Sursa:The Center on the Social and Emotional Foundations for Early Learning, Vanderbilt University
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Hiper independenta - ce inseamna si cum apare inca din copilarie
Hiper independenta inseamna determinarea deseori exagerata a unei persoane de a fi independent intru totul, chiar si atunci cand ar fi cazul sa accepte ajutorul sau sprijinul celor din jur.
-
Control psihologic versus control comportamental in relatia parinte-copil
Controlul psihologic are mai multa legatura cu consecintele negative ale dezvoltarii copilului pentru ca se refera la incercarea de a controla emotiile si gandurile acestuia.
-
Cum incurajam unicitatea copilului
Stim, teoretic, ca fiecare copil este unic si ca este important sa le respectam unicitatea si sa le incurajam dezvoltarea personalitatii. Cum putem face acest lucru cu adevarat?
Adauga tu primul comentariu: