characters characters

Teoria mintii

De ce prescolarul nu se poate pune in locul tau

Propus de: SuntParinte.ro   |   13 iulie 2018    |   5425 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani.

teoria mintii
Teoria mintii ii ajuta pe copii sa isi raspunda la intrebarea "Oare ce gandesc alti oameni?"


Cea mai importanta abilitate sociala pe care copiii si-o dezvolta in copilaria timpurie este abilitatea de a se pune in locul altuia sau asa numita „teorie a mintii”. Dezvoltarea acesteia este un proces ce dureaza in medie 5 ani de zile, iar consecintele dezvoltarii se pot observa nu doar in viata copilului acasa, ci si la scoala si in grupurile de prieteni.

Citeste si alte materiale pe aceasta tema:

Cum il ajuti pe copil sa inteleaga perspectiva celuilalt

Dezvoltarea cognitiva a prescolarilor

Teoria mintii – definitie

Theory of mind sau teoria mintii inseamna capacitatea copilului de a intelege ca alti oameni gandesc altfel decat ei si ca pot interpreta diferit aceeasi situatie. Pe masura ce copiii isi dezvolta teoria mintii, incep sa ii vada pe cei din jur ca fiinte cu ganduri, emotii, sentimente, nevoi si motive individuale, diferite de ale altor oameni. Practic, atunci cand isi dezvolta teoria mintii, copiii inteleg ca toti oamenii din jur au o lume interioara proprie, o „minte” proprie.

Teoria mintii – de ce este importanta

Aceasta capacitate sta la baza intelegerii cu alti oameni. Cu totii folosim teoria mintii pentru a explica propriul nostru comportament altor persoane, spunandu-le ce gandim si ce dorim, interpretand modul de a vorbi si comportamentul celorlalti luand in considerare gandurile si dorintele acestora.

Teoria mintii te ajuta sa il intelegi mai bine pe prescolarul tau si sa ai asteptari realiste de la comportamentul sau.

Teoria mintii – cum se formeaza si cum se manifesta

Dezvoltarea teoriei mintii incepe de la nastere si se definitiveaza in jurul varstei de 5 ani. La 2 ani de exemplu, copiii sunt constienti de diferenta dintre gandurile proprii si lucrurile din lumea exterioara. De exemplu, cand se joaca cu un cub care simbolizeaza masina, pot face diferenta dintre obiectul in sine (cubul) si gandul despre el (cubul ca masina).

Tot in jurul varstei de 2 ani cei mici inteleg ca ceilalti sunt fericiti cand obtin ceea ce isi doresc si tristi atunci cand acest lucru nu se intampla. In jurul varstei de 3 ani, copiii vorbesc deja despre ce anume cred si stiu alte persoane. In jurul varste de 4 ani, are loc o tranzitie importanta: copiii incep sa inteleaga ca unele ganduri pe care au pot sa nu fie adevarate.

Un experiment clasic privind teoria mintii arata diferenta dintre felul in care se manifesta teoria mintii la copiii de 3 si de 4 ani. Copiilor li se da voie sa deschida o cutie de bomboane in care se afla de fapt creioane. Apoi cei mici sunt intrebati ce vor crede prietenii lor, care inca nu au vazut ce se afla in cutie, ca va contine cutia. Copiii de 3 ani raspund de obicei ca prietenii lor vor crede ca in cutie se afla creioane, iar copiii de 4 ani vor raspunde ca prietenii lor vor crede ca in cutie se afal bomboane. Mai mult, copiii de trei ani par sa nu isi mai aminteasca ce au crezut initial ei insisi ca se afla in cutie. Daca sunt intrebati “Ce credeai ca se afla in cutie inainte de o deschide?” vor raspunde tot creioane. Insa copiii de 4 ani isi vor aminti ca au crezut initial ca in cutie se afla bomboane. Daca ai un copil de aceasta varsta, poti incerca experimentul acasa :).

Astfel, intre 4 si 5 ani, copiii inteleg ca oamenii vorbesc si se comporta pe baza a ceea ce cred ca lumea este, chiar daca gandurile lor nu reflecta situatia reala.

Teoria mintii se dezvolta in general la fel pentru toata lumea, insa exista cativa factori care pot sa grabeasca aceasta dezvoltare. Spre exemplu, copiii ai caror mame le vorbesc despre ganduri, dorinte si sentimente, carora le sunt corectate comportamentele, sunt copii care isi vor dezvolta mai repede teoria mintii. La fel se intampla si in cazul copiilor cu mai multi frati sau surori. Un lucru care ajuta este si implicarea copilului in jocuri de rol. Astfel, ei isi dezvolta abilitati de limbaj, dar si abilitati cognitive care ii ajuta sa isi controleze si sa isi regleze comportamentul.

In plus, sunt utile povestile, in special cele ce implica surprize, secrete si tot felul de mici pacaleli care sa ii determine pe copii sa vada lucrurile din puncte de vedere diferite.

Iata cateva idei de activitati prin care mai poti dezvolta teoria mintii la copilul tau:

  • Citeste-i carti
  • Jucati-va de-a v-ati ascunselea
  • Spune-i legende si povesti cu talc
  • Explica-i de ce anume oamenii se comporta diferit in situatii diferite

Copiii care au teoria mintii dezvoltata pot avea mai mult succes scolar si social, putand sa comunice mai bine si sa rezolve conflicte mai usor, iar joaca lor simbolica este mai complexa.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • 4 faze ale prieteniilor intre copii
    4 faze ale prieteniilor intre copii
    04 aprilie 2024   

    Copiii leaga cele mai multe prieteni incepand cu perioada prescolara. Unele vor dura ani de zile, in timp ce altele se vor destrama la primul conflict. Se spune ca fiecare copil are deja un patern dupa care isi alege prietenii, model pe care il va folosi tot restul vietii sale.

  • Conflictele dintre copii
    Conflictele cu alti copii. Cum poti sa il ajuti pe copil sa le gestioneze
    29 septembrie 2022   

    O mare parte a experientei scolare a copiilor nostri nu este legata de invatare, lectii si teme, ci de relatiile de prietenie pe care le formeaza la scoala si gradinita.

  • Ziua Internationala a Prieteniei
    Cum petrecem Ziua Internationala a Prieteniei
    04 august 2022   

    „Prietenia este unul dintre cele mai grele lucruri de explicat. Nu se invata la scoala. Dar daca nu ai invatat ce inseamna prietenia, nu ai invatat nimic.” (Muhammad Ali)

Mai multe