Managementul furiei pentru cadrele didactice
Esti profesor si nu de putine ori ai fost nevoit sa „faci pe politistul” in clasa doar pentru ca doi sau trei elevi nu erau cuminti? Ai simtit de nenumarate ori cum te cuprinde furia pentru ca nu reusesti sa iti tii lectia cum ti-ai dori din cauza elevilor neastamparati? Daca lucrezi cu o clasa de copii in fiecare zi, sigur iti doresti sa afli cum poti gestiona furia mai bine.
Ganduri care favorizeaza aparitia furiei
1) Gandirea in extreme. „Ai invatat sau nu?!”Pentru persoana cu un astfel de stil de gandire, lucrurile sunt albe sau negre, copiii sunt obraznici sau cuminti, oamenii sunt buni sau rai, iar orele se desfasoara fie perfect, fie dezastruos. Acest mod de gandire „ajuta” la instalarea frustrarii foarte repede, deoarece nu exista „nuante de gri” intre bine si rau.
2) Suprageneralizarea. Iata un exemplu in care poate aparea suprageneralizarea. Un elev se comporta pentru prima data urat la ora de romana. Profesorul poate sa traga concluzia ca elevul este un obraznic, ca se va comporta la fel si la ora viitoare si ca trebuie sa fie atent la comportamentul acestuia pe viitor. Astfel, cadrul didactic va fi pregatit sa sanctioneze orice comportament „suspect” al elevului respectiv.
3) „Vederea in tunel”. „Ionut nu isi lasa colegul sa fie atent, Maria se joaca pe sub banca, iar Petre scrie mesaje pe telefon! Ora e distrusa.” Vederea in tunel se refera la a observa doar aspectele negative ale unei situatii sau ale unui comportament. De multe ori, profesorii care „vad in tunel” nu isi amintesc si de restul de 20 de copii care ii asculta linistiti. Concentrandu-se asupra elevilor cu probleme, frustrarea creste, iar furia este urmatorul pas.
4) Personalizarea se manifesta prin ganduri precum „Vrea sa ma enerveze, de-asta vorbeste intruna.”, „Vrea sa imi saboteze ora, de aceea nu raspunde cand il intreb.”, „Nu ma respecta, din acest motiv nu vrea sa ma asculte si sa treaca la tabla.” si presupune asocierea motivelor comportamentelor celor din jur cu propria persoana De multe ori, sursele comportamentelor care ne deranjeaza la ceilalti nu au legatura neaparat cu noi.
5) Etichetarea. „Ionut este obraznicul clasei, Ana este cea mai cuminte.” sunt formulari destul de frecvente, nu doar in clasa, ci si in familie. Atunci cand un adult eticheteaza negativ un copil, se asteapta sa primeasca din partea lui doar lucruri negative. Acest lucru il face pe adult sa nu observe gesturile pozitive ale copilului sau sa le minimalizeze („Andrei, azi nu mi-ai deranjat ora, nu-mi vine sa cred! Probabil ai gasit ceva mai interesant de facut!”).
6) „Trebuie”. Un cadru didactic ar putea gandi ”Toti elevii trebuie sa ma asculte, orice-ar fi!”, ”Elevul acesta trebuie sa faca cum ii spun eu”. Gandirea in termeni imperativi favorizeaza instalarea rapida a frustrarii, deoarece cerem lucruri care nu depind neaparat de noi sau, uneori, nici macar de altii. Varianta benefica este de a formula asteptarile fata de ceilalti si fata de sine insusi in termeni de „As prefera”: „As prefera ca toti elevii sa fie atenti si voi face tot ce pot pentru acest lucru.”
Cum poate fi gestionata furia?
2. O alta abordare in ceea ce priveste structura lectiilor. Produse educationale suport. Moderne si atractive pentru noua generatie. Pot fi orele de la clasa altfel? Da. Parafrazand un proverb celebru am putea spune: spune-mi ce produse educationale utilizezi, pentru a-ti spune cat de usor si eficient va fi procesul didactic.
Cu siguranta, cu ajutorul produselor educationale potrivite, talentul profesorului va fi potentat la adevarata valoare.
In acest sens, INTUITEXT va propune caiete auxiliare (care respecta noua programa scolara si noua abordare psihopedagogica interdisciplinara), CD-uri educationale care transforma notiunile abstracte si informatiile teoretice intr-un continut multimedia atractiv si 2 produse educationale online: ExamenulTau.ro și ScoalaIntuitext.ro
3. Tehnici de calmare: numararea de la 10 in jos. Aceasta este o modalitate care poate ajuta pe moment un cadru didactic enervat de modul in care cineva din clasa de elevi se comporta. Distragerea atentiei dinspre gandurile negative printr-o tehnica comportamentala atat de simpla poate fi pe moment solutia de a merge mai departe si a evita aparitia furiei. Poti folosi si cuvantul „STOP” pentru a opri sirul gandurilor negative. Te poti focusa pe un aspect pozitiv pe care il observi in acel moment in clasa.
4. Ignorarea atitudinii sau comportamentului copilului. Cauta sa identifici elevii din clasa care sunt atenti si cere-le sa participe la lectie sau continua sa predai pur si simplu. Daca nu primeste atentie din partea cadrului didactic, este posibil ca elevul sa renunte la comportamentul sau.
5. Folosirea comportamentul copilului in favoarea ta. Deseori, elevii care deranjeaza o ora o fac pentru ca doresc sa fie in centrul atentiei, sa capteze toate privirile asupra lor. De aceea, indicat ar fi ca profesorul sa ii ”capteze” pe ei. Implica-i in predarea la clasa, cere-le ajutorul in a scrie la tabla schita lectiei, cere-le exemple din viata lor de zi cu zi care pot face legatura cu materia pe care o predai.
6. Reconsiderarea surselor comportamentului manifestat de catre copil. Furia poate sa apara pentru ca profesorul nu a analizat sursa comportamentului copilului sau pentru ca o atribuie gresit. Atunci cand un elev are anumite comportamente inadecvate, este util sa incerci sa afli mai multe despre el, despre familia sa si despre preocuparile sale. In acest fel ai putea gasi explicatii pentru comportamentul sau, pe care nu il vei atribui doar intentiei de a te enerva sau a-ti strica ora.
7. Ajustarea asteptarilor fata de copil. Multe dintre reactiile de furie la clasa apar pentru ca profesorul se asteapta ca elevii sa se comporte „rational”. Copiii (si nici adolescentii) inca nu au dezvoltate toate functiile cognitive si de control care sa ii ajute sa ia decizii rationale. Aceste capacitati se dezvolta in timp si nici macar adultii nu dispun de ele in totalitate. Asadar, este bine pentru un cadru didactic sa intre in clasa cu asteptari realiste.
8. Schimbari in modul de predare. In loc sa incerce sa schimbe comportamentul copilului, cadrul didactic poate incerca sa schimbe ceva in modul de predare si de disciplinare a copiilor. Se pot stabili inca de la inceput un set de reguli impreuna cu elevii din clasa respectiva, precum si un sistem de recompense si sanctiuni in cazul respectarii/nerespectarii acestora. Pe cat posibil, este recomandabila folosirea metodelor interactive de predare si captarea atentiei elevilor si prin mijloace audio-vizuale.
9. Introspectie. Deseori, controlul scazut asupra furiei poate indica existenta unei probleme de ordin afectiv: acumularea de insatisfactii pe diverse planuri (material, profesional, personal) da nastere la o multime de emotii negative, care asteapta un simplu pretext pentru a se manifesta. Persoanele care au probleme in gestionarea furiei sunt sfatuite sa descopere care sunt lucrurile care le nemultumesc la propria persoana, la propria viata si pe care ar fi bine sa le repare. Este posibil ca furia manifestata in relatie cu alte persoane sa scada daca faci acest lucru.
10. Tehnici de relaxare. Furia poate fi diminuata si cu ajutorul tehnicilor de relaxare – prin respiratie profunda, precum si prin imagerie dirijata – in stare de relaxare, incearca sa iti vizualizezi furia, de exemplu, ca pe un cub de gheata care se topeste treptat sub actiunea razelor soarelui. Poti fi gasite si alte imagini sugestive care ajuta persoana sa controleze si transforme aceasta emotie.
11. Daca nicio metoda de acest fel nu da rezultate, este recomandabil ajutorul de specialitate, din partea unui psiholog. Tehnici precum jocul de rol pot ajuta la intelegerea perspectivei elevilor, precum si la interpretarea si intelegerea propriilor reactii in situatii de stres.
Care sunt situatiile care reusesc sa enerveze profesorii la clasa?
*Sursa foto: Pixabay.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Parentingul constient. Ce inseamna si de ce este important
Parentingul constient se refera la un stil de a creste si educa copilul, cu accent pe constientizarea si atentia parintelui in relatia cu copilul sau.
-
Critica excesiva a copilului si comportamentele de autosabotaj
Critica excesiva din partea parintilor poate avea multiple efecte negative asupra dezvoltarii bunastarii emotionale a copiilor.
-
Diferenta dintre a vorbi cu adolescentul si a-i tine predici
Ai avut vreodata impresia ca adolescentul tau abia asteapta sa termini ce ai de spus ca sa poata pleca de langa tine? Sau ca vorbesti de unul singur?
Comentează:10 comentarii
La ciclul gimnazial si liceal unde nu este regulament cu sanctiuni clare si aplicate , bineinteles , este haos si unde este haos sunt si profesori depasiti de situatie si furiosi pana la paralizie.Poare credeti ca sunt pentru "dictatura" profesorului, dar nu este asa CONSIDER CA DACA RESPECTI ELEVUL VEI FI SI TU RESPECTAT!am 25 de ani la catedra ,dar ma inteleg excelent , mai ales cu elevii problema , cu care am dese discutii intre 4 ori , incercand mereu sa aflu CE se ascunde in spatele tupeului, a nesimtirii, a teribilismului, a vorbelor urate ....... Bine a scris cineva ca elevii devin oglinda societatii noastre strambe , poate chiar mai rau , ei sunt partea vulnerabila si uneori paratrasnetul din familii.ASTAZI IN FAMILIA ROMANESCA SE INJURA, SE TIPA , SE BAT CHIAR SOTII IAR COPIIII VAD SI ABSORB toate problemele CA NISTE BURETI.ATUNCI cum vrem noi sa fie cuminti si atenit la ore????????Se cere prea mult de la aceste generatii mutilate sufleteste!!!Noi trebuie sa-i iubim si sa le aflam nemultumirile, sa-i intelegem ( pe cat posibil)si crizele de furie se vor rari. SA NE IUBIM ELEVII!!!!Atunci ne vom face corect si meseria!!!(indiferent de obiectul predat) ASA GANDESC EU!!!!
Va rugam sa ajutați și tinerii care sunt la început de cariera, în învățământ vorbind,va rugam ca atunci când aveți ocazia, sa ne împărtășiți din experienta dvs.
Cu mult respect!