Limba romana: standarde de evaluare pentru clasa a IV-a
Copilul tau e in clasa a IV-a? Ce stii ca urmeaza la finalul ciclului primar? Întregul lui parcurs scolar va fi raportat la o serie de standarde de evaluare elaborate de Serviciul National de Evaluare si Examinare, care sunt in vigoare inca din 2003. Evaluarile la final de ciclu primar se aplica in scoli, fara a avea subiecte comune la nivelul tarii pana in prezent. Se vehiculeaza tot mai mult ideea unor evaluari nationale cu subiecte unice la finalul clasei a IV-a, ceea ce nu ar trebui sa surprinda neplacut nici pe elev, dar nici pe parinte. Daca se stie continutul acestor standarde din timp, elevul va reactiona mult mai bine stiind la ce sa se astepte, iar parintele va avea o imagine clara asupra acestui tip de evaluare.
Pentru limba romana exista 14 standarde de evaluare, fiecare avand specificat un nivel minim de realizare si unul maxim):
- Standardul 1: sa desprinda semnificatia globala a unor informatii de detaliu din mesajul ascultat.
- minim: sa identifice elementele esentiale si de detaliu dintr-un mesaj iconic sau verbal, intr-un limbaj accesibil;
- maxim: sa construiasca texte orale narative de patru, opt enunturi pe baza unor imagini date, a unui sir de intrebari si a unui plan simplu de idei;
- Standardul 2: sa desprinda sensul unui cuvant nou prin raportare la contextul mesajului ascultat;
- minim: sa gaseasca un sinonim al unui cuvant din text, prin raportare la contextul mesajului ascultat;
- maxim: sa gaseasca omonime pentru un cuvant din text, prin raportare la contextul mesajului ascultat;
- Standardul 3: sa adapteze mesajul la partene in situatii de comunicare dialogata;
- minim: sa identifice personajul in situatii de comunicare dialogata;
- maxim: sa creeze un text dialogat adaptand mesajul potrivit fiecarui personaj;
- Standardul 4: sa formuleze enunturi corecte din punct de vedere fonetic, lexical si gramatical;
- minim: sa identifice in enunturi scurte partile de vorbire studiate;
- maxim: sa compuna texte proprii utilizand partile de vorbire studiate;
- Standardul 5: sa rezume oral un text narativ cunoscut pe baza unui plan de idei;
- minim: sa rezume oral un text narativ scurt pe baza unui plan de idei;
- maxim: sa rezume oral un text narativ, fluent si corect, transformand vorbirea directa in vorbirea indirecta;
- Standardul 6: sa citeasca fluent, corect si expresiv un text cunoscut;
- minim: sa citeasca corect un text cunoscut, de mica intindere;
- maxim: sa citeasca fluent, corect si expresiv un text cunoscut;
- Standardul 7: sa formuleze ideile principale ale unui text narativ;
- minim: sa formuleze ideile principale ale unui text scurt si accesibil;
- maxim: sa formuleze ideile principale ale unui text narativ;
- Standardul 8: sa identifice secventele narative, descriptive si dialogate dintr-un text citit;
- minim: sa identifice secventele dialogate dintr-un text citit;
- maxim: sa precizeze diferentele dintre o descriere si un dialog, cu exemplificari alese din textele narative, utilizand corect termenii care definesc cele doua moduri de expunere;
- Standardul 9: sa desprinda trasaturile fizice si morale ale personajelor din textele citite;
- minim: sa desprinda trasaturile fizice ale personajelor, pe baza intrebarilor;
- maxim: sa grupeze personajele in functie de anumite caracteristici precizate, aducand argumente privind alegerea facuta;
- Standardul 10: sa rezume un text narativ cunoscut, dupa un plan simplu de idei;
- minim: sa redacteze rezumatul pe baza planului simplu de idei, cu formulari sumare si cu introducerea unor amanunte nesemnificative;
- maxim: redacteze rezumatul pe baza planului simplu de idei, cu respectarea tuturor regulilor stabilite pentru acest demers;
- Standardul 11: sa redacteze un text scurt propriu, pe baza unui plan de idei;
- minim: sa structureze textul in cele trei parti: introducere, cuprins si incheiere;
- maxim: sa redacteze enunturile intr-o forma clara, precisa si corecta, utilizand adecvat cuvinte si expresii literare, respectand planul de idei;
- Standardul 12: sa redacteze un text scurt cu destinatie speciala (bilet, carte postala, scrisoare);
- minim: sa redacteze un text scurt cu destinatie speciala (bilet, carte postala, scrisoare);
- maxim: sa redacteze un text scurt cu destinatie speciala, adaptand limbajul potrivit destinatiei, cauzei si scopuluipentru care scrie, folosind corect formule de adresare si de incheiere (bilet, carte postala, scrisoare);
- Standardul 13: sa respecte in redactarea unui text a regulilor de despartire a cuvintelor in silabe, a celor ortografice si de punctuatie;
- minim: sa respecte, in redactarea unor enunturi si a textelor, regulile de despartire a cuvintelor in silabe si cele de punctuatie;
- maxim: sa respecte, in redactarea unor enunturi si a textelor, regulile de despartire a cuvintelor in silabe, regulile ortografice si cele de punctuatie, motivand folosirea acestora;
- Standardul 14: sa redacteze un text corect din punct de vedere lexical si gramatical;
- minim: sa redacteze un text corect din punct de vedere lexical si gramatical;
- maxim: sa redacteze un text corect din punct de vedere lexical si gramatical.
Institutor Valentina Cretan, Scoala Nr.22 „Mircea Eliade”, Craiova
“Sunt invatatoare de 22 de ani, gradul didactic I, am studii superioare in domeniul masuratorilor terestre si cadastrului, domeniu in care am si profesat ocazional in ultimii 6 ani. Munca la clasa, cu copiii, este adevarata mea chemare, este profesia in care ma regasesc. Sunt casatorita si am un baiat in clasa I. Sunt titulara la o scoala de prestigiu in Craiova si in judetul Dolj - Scoala nr.22 "Mircea Eliade". Sunt un om obisnuit.”
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Pregatirea pentru Evaluarile Nationale. Idei eficiente pentru cele mai bune rezultate
Copiii nostri se bucura acum de vacanta de primavara si e foarte bine ca au aceste zile de relaxare.
-
Culegerea Intuitext de Matematica clasa a IV-a – Incepem gimnaziul cu toate notiunile invatate
Ultimul an scolar din clasele I-IV are o insemnatate aparte pentru copiii nostri din mai multe motive, mai ales in ceea ce priveste Matematica.
-
VIDEO: Schema liniara a unei propozitii. Cum se realizeaza
In clasa a treia, la limba romana, copiii incep sa invete despre partile de vorbire si de propozitie. Una dintre metodele prin care li se explica aceste lucruri elevilor o reprezinta schema liniara a unei propozitii.
Comentează:4 comentarii
Te rugam sa ne dai mai multe detalii. Ce test pentru examen ti-ai dori sa ai?