Cum au evoluat generatiile, o data cu tehnologia
Oare cand imaginile si animatiile au devenit atat de importante in viata noastra? De ce noi cand eram in scoala puteam invata cu manuale fara imagini colorate si fara exemple si jocuri la fiecare pas, iar copiii nostri refuza sa faca acest lucru? Un prim raspuns ar fi ca mintea umana evolueaza cu fiecare generatie si, urmand regula, copiii isi depasesc parintii. Sa ne gandim insa la ultimele trei generatii identificate de cercetatori.
Persoanele care acum au varsta intre 45 si 60, numiti si Baby Boomers, erau obisnuiti cu datele si informatiile tehnice, copiii Baby Boomers citeau dupa manuale pline de informatii teoretice si ascultau indicatiile profesorului. Erau obisnuiti sa fie disciplinati si erau influentati de parinti in alegerile legate de scoala si prieteni. Adultii care acum au intre 30 si 45 de ani fac parte din generatia X. Spre deosebire de cei din Occident, la noi generatia X a crescut in timpul perioadei socialiste, cu acces la televizor doar doua ore pe zi. Cu toate acestea, fata de generatia anterioara imaginile si demonstratiile apar mai des in lectie, la fel si discutiile cu profesorii si colegii. Cei nascuti dupa anul 1980 la noi in tara fac parte din generatia Y sau din Era Internetului, unde intalnirile cu prietenii nu mai au loc in fata blocului, ci in comunitati virtuale cum sunt facebook, myspace, hi5 sau pe chat.
Cercetatorul Mark Prensky ii numeste pe copiii care au crescut inconjurati de televizor, calculator, Internet si telefonul mobil – generatie digitala. Daca in occident, generatia digitala a aparut odata cu primele jocuri pe calculator, la noi in tara, digitali sunt copii nascuti dupa anul 1990. Astazi Internetul uneste aceste generatii printr-un singur click, oameni de pe continente diferite pot comunica exact ca si cum s-ar afla in aceeasi incapere.
Copiii generatiei de azi cresc expusi la o imensitate de mesaje si stimuli fara a fi deranjati in vreun fel de acest lucru. Daca noua ne-ar fi greu ca in timp ce citim, sa ascultam muzica si sa discutam cu prietenii pe chat, copiii zilelor noastre fac acest lucru in mod natural. Sunt atrasi sa faca mai multe activitati in acelasi timp si reusesc sa isi distribuie atentia atata timp cat au un interes. Astfel, cresc inconjurati de imagini, filme, muzica, animatii si devin atrasi din ce in ce mai mult de acestea, iar mintea lor cauta informatii asemanatoare celor cu care sunt deja obisnuiti.
*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/45688888@N08/5868477998
Influenta calculatorului asupra copiilor
Si cu scoala cum ramane?
Cum sa-l faci sa invete cu placere, sa isi respecte profesorii, sa isi asculte prietenii, nu sa vorbeasca in acelasi timp cu ei asa cum face pe chat, sa aleaga o carte in locul unui joc pe calculator? In fata schimbarilor noilor generatii si in fata ritmului copiilor nostri scoala ramane fara raspuns iar noi ne plangem ca nu putem tine pasul. In tot acest timp, copiii nostri raman singuri in fata calculatorului, dezinteresati de scoala si de educatie pentru ca nu intelegem un lucru simplu: sunt diferiti. Metodele si instrumentele traditionale de educatie nu sunt adecvate ritmului lor, nu ii motiveaza sa invete pentru ca nu au nicio legatura cu stilul lor de viata. In fond, problema este metoda. Si pentru asta exista solutii. Calculatorul a intrat deja in scoala si in educatie. Sunt profesori care folosesc materiale educationale in format electronic si care predau la clasa cu ajutorul lectiilor pe calculator, atragandu-i astfel pe copii. Lectia devine o poveste, cu personaje haioase, animatii si simulari, iar copilul invata prin descoperire. Predarea interactiva cu ajutorul continutului multimedia transmite informatia imbinand elementele atractive pentru copii: animatie, text si sunet. Spre exemplu, produsul educational „Fractii cu peripetii” al INTUITEXT ii invata pe copii fractiile facand asocieri cu viata reala. Copiii sunt indemnati sa-si foloseasca notiunile de fractii pentru a imparti o prajitura cu prietenii.
Pentru digitali predarea devine interesanta in cazul in care mesajele transmise imbina imaginile cu sunetele iar explicatiile sunt legate de mediul lor familiar.
Daca ne gandim la metodele traditionale de invatare intelegem ca nu raspund cerintelor generatiei actuale, nevoilor si ritmului ei. Informatiile pur teoretice si notiunile abstracte nu au nicio legatura cu limbajul digitalilor, nu au corespondenta in lumea lor plina de culori si miscare. Folosirea tehnologiei moderne in educatie transforma invatarea intr-o experienta adecvata stilului de viata al copiilor digitali. In momentul in care informatiile teoretice devin experimente, simulari virtuale sau animatii, iar profesorul foloseste calculatorul pentru a face lectia interactiva, copiii devin atenti si activi la ore.
Daca pentru noi geografia putea fi memorarea elementelor care caracterizeaza unitatile de relief si vizualizarea lor pe harta din clasa sau din manual, pentru copiii digitali geografia trebuie sa fie explorare, iar muntii, dealurile, campiile si apele sa le descopere jucandu-se cu harta interactiva.
Avantaje si dezavantaje
Fara indoiala, astazi copiii gandesc, se joaca si invata diferit fata de generatiile anterioare. Importanta pe care o are vizualul in viata lor se resimte in tot ce fac ei pentru ca structurile lor mentale s-au format in timp ce ei cresteau inconjurati de tehnologia moderna. Internetul si calculatorul sunt parte din mediul lor familiar si ii pot ajuta sa descopere fenomene din mediul inconjurator precum formarea pamantului, a muntilor, viata plantelor si a animalelor pe care le-ar intelege mai greu doar citind un manual.
Tehnologia moderna poate reprezenta insa si un pericol pentru copii, iar chipul palid si cearcanele sunt primul efect al orelor indelungate petrecute in fata ecranului televizorului sau a calculatorului. In plus, faptul ca sta nemiscat ore in sir privind la monitor ii poate afecta vederea.
De asemenea, comunicarea in mediul virtual ii face pe copii sa piarda interactiunea dintre ei, bucuria de a fi aproape unul de altul si de a discuta fata in fata. Mai mult, copiii se indeparteaza de carti care ii ajuta mai mult decat orice animatie sau joc virtual sa-si dezvolte imaginatia si creativitatea, construind in mintea lor ceea ce citesc. Cartea le ofera libertatea de a-si imagina actiunea si personajele. Scrisul de mana este astazi tot mai mult inlocuit cu tastarea la calculator, desi acesta ii ajuta pe copii sa-si dezvolte abilitatile manuale.
*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/blvesboy/256289135
Utilizarea internetului in educatia copiilor
Ce pot sa fac eu ca parinte?
Primul lucru pe care il poti face este sa-ti orientezi copilul cum sa foloseasca cat mai bine instrumentele care ii plac atat de mult. Asigura-te ca timpul pe care il petrece in fata calculatorului si pe Internet este in folosul lui, ca jocurile sunt educative si-i dezvolta abilitatile. Apoi, indruma-l sa foloseasca programe educationale care imbina jocul cu invatarea si ii starnesc curiozitatea naturala astfel incat invatatul sa devina o placere. Cu ajutorul materialelor educationale in format electronic copilul tau va folosi calculatorul pentru lectii. Personajele ii vor capta atentia si-l vor antrena intr-o poveste ghidandu-l in parcurgerea lectiilor, astfel incat copilul sa invete singur. Modulul special destinat instruirii individuale acasa ii ghideaza pe copii, ii verifica si, daca gresesc, ii directioneaza automat la acea lectie care cuprinde notiunile pe care nu si le-au insusit. Desigur, nu este o invitatie la a ne lasa copiii singuri cu calculatorul. Avem posibilitatea de a urmari statistici simple ale evolutiei copilului cu ajutorul acestor lectii si materiale educationale sau putem pur si simplu sa ne lasam ghidati de poveste alaturi de ei. Jocurile educative din lectii ii vor placea copilul tau, dar te vor capta si pe tine. Si n-ar fi rau sa folosim aceste lectii impreuna cu copilul nostru. Ne-am intreba cu siguranta: „Oare eu de ce nu am avut astfel de lectii cand eram la scoala?”
Cum facem sa diminuam dezavantajele folosirii tehnologiei moderne de catre copii? Imbinand utilul cu placutul ar fi primul raspuns. Utilizati calculatorul pentru invatare pentru ca reda abstractul intr-un continut multimedia; pentru jocuri in care copilul isi poate folosi inteligenta si imaginatia pentru a rezolva un puzzle din care va invata care sunt judetele Romaniei si unde sunt localizate pe harta sau alte unitati de relief; pentru a-si recapitula cunostintele intr-o competitie cu personajele preferate de el sau chiar alaturi de alti copii. Indemnati-l sa citeasca carti cu povesti pentru a-si putea imagina el personajele si actiunea neinfluentat de regizorul care a facut ecranizarea sau care a transpus povestea pe calculator. Faceti sport impreuna si jucati-va in aer liber pentru a avea un copil sanatos si plin de viata.
Ce spun studiile
Peste 60% dintre copiii din Romania folosesc Internetul. 27% dintre ei acceseaza Internetul de cateva ori pe zi, 19% o data pe zi, 15% intre 3 si 5 zile pe saptamana, iar 13% maximum 2 zile pe saptamana.
Intr-o zi obisnuita, copiii petrec in medie 103 minute pe Internet. Majoritatea dintre ei utilizeaza Internetul pentru jocuri, discutii cu prietenii pe chat sau messenger, muzica si filme. 80% dintre cadrele didactice care au utilizat calculatorul la clasa sustin ca acesta are un mare impact asupra elevilor atat din punctul de vedere al interesului pentru lectie cat si din punctul de vedere al implicarii lor la ora.
De asemenea, cadrele didactice afirma ca si predarea devine mai usoara. 78% dintre invatatori si profesori observa ca atunci cand folosesc simulari virtuale si exemple din viata reala, elevii inteleg mai repede si retin mult mai usor informatiile din materia scolara.
*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/miikas/147698334
Adauga tu primul comentariu: