"Mama: Ionut, du-te aranjeaza-ti patul si apoi te poti juca in continuare.
Ionut: Acuma !
(dupa 10 minute)
Mama: Ionut, ce te-am rugat?
Ionut: Imediaaaaat."
Imediat devine Acuma si tot asa.
De cate ori nu ati avut dificultati in a va intelege cu copilul dumneavoastra? De cate ori nu vrea sa faca lucrurile decat asa cum el le considera a fi bune si se incapataneaza san nu va asculte? Daca va regasiti intr-una din situatiile de mai sus inseamna ca aveti nevoie de cateva sfaturi pentru a restabili lucrurile. Spre exemplu, time-out-ul este o metoda extrem de benefica. Probabil ca multi dintre voi o folositi, dar sub o alta denumire si intr-o maniera nu foarte potrivita.
Time-out-ul se mai numeste si “pauza” si este o metoda prin care, copilul drept consecinta a comportamentelor sale nepotrivite va trebui sa-si petreaca o perioada de timp intr-un loc mai putin atractiv si interesant. Ea poate fi utilizata incepand cu varsta de 3 ani si poate sa se extinda si pana la 9-10 ani. Exista cateva reguli de baza care trebuie stabilite astfel incat aceasta metoda sa functioneze optim. In primul rand, trebuie sa comunicati aceasta metoda copilului:
- De fiecare data cand nu ma vei asculta sau nu vei face la timp ceea ce-ti cer vei sta cateva minute la coltul camerei.
- Impreuna vom alege locul unde vei sta atunci cand vei incalca regulile.
- Fiecare pauza are o durata de 10 minute, daca incepi sa plangi sau daca vei pleca de la locul pauzei vei suporta consecintele si vei mai sta la colt atata timp cat eu voi considera ca e nevoie.
Odata ce ati clarificat aceasta metoda cu el si a inteles-o, ea va putea fi folosita de fiecare data.
*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/goodytwoshoes/2293270602
Articolul continua pe pagina urmatoare: Ce trebuie sa stii despre time out
Ce trebuie sa stii despre time out
Atentie: Atunci cand discutati cu copilul dumneavoastra metoda, este bine sa alegeti o serie de comportamente problema pentru care va fi pedepsit. Nu-i spuneti copilului "atunci cand te vei comporta urat, vei sta la colt”. Explicati ce inseamna in perspectiva dumneavoastra "a te comporta urat", adica: atunci cand nu iti vei face temele, cand nu iti vei aranja patul dimineata, cand vei depasi timpul de stat afara la joaca etc.
In momentul in care unul dintre comportamente apare, ii mai formulati cerinta inca o data pe un ton prietenos, daca copilul continua sa nu va asculte, numarati pana la 5, anuntati pauza, mai numarati inca o data pana la 5 si-l conduceti pe copil la locul respectiv.
Atentie: Atunci cand alegeti locul pentru pauza aveti grija sa fie un loc ferit, deloc atractiv pentru copil, sa nu existe jucarii sau obiecte pe care le poate sparge. Ganditi-va ca pentru copil nu este placut sa fie certat si de cele mai multe ori va avea crize isterice, se va arunca pe jos, va urla, va lovi tot ce intalneste in cale. De aceea e bine sa alegeti cu grija locul unde va sta pentru a nu se putea accidenta.
Din momentul in care a inceput pauza nu mai vorbiti deloc cu el, chiar daca el va incepe sa urle, sa planga, sa ceara explicatii. Pentru a functiona metoda pauzei trebuie sa fie respectate regulile stabilite impreuna cu copilul, pentru ca acesta sa-si dea seama ca este o masura importanta pe care ati luat-o. In momentul in care esuati si ii acordati atentie in timpul pauzei, acesta va invata ca, plansul spre exemplu va produce induiosare, iar mama il va ierta si-l va feri de statul la colt. Astfel ca, de fiecare data cand va fi dus la colt, va avea aceeasi reactie stiind ca va scapa cu usurinta, plangand.
Dupa ce copilul s-a calmat la colt, mai asteptati 1 minut, dupa care il anuntati ca pauza a luat sfarsit. El va trebui sa indeplineasca cerinta pe care i-ati formulat-o inainte (sa-si faca patul asa cum ar fi trebuit sa procedeze Ionut din exemplul nostru), iar daca o va indeplini asa cum trebuie, copilul va fi rasplatit. A rasplati un copil nu inseamna a-i da o ciocolata, bomboane sau a-i cumpara o jucarie. Mare atentie la recompensele pe care i le oferiti. Despre acestea vom vorbi altadata.
Daca in timpul pauzei, copilul paraseste locul, stabiliti inainte ce inseamna acest comportament, care vor fi efectele si aplicati-le atunci cand copilul pleaca pentru prima data de la colt.
In loc de incheiere
De cele mai multe ori, a interactiona cu propriul copil este deosebit de dificil pentru ca parintii il considera “adult in devenire” si pretind ca el sa inteleaga totul. Nu este asa. Cu copilul dumneavoastra trebuie sa aveti rabdare, sa-i explicati de mai multe ori ce are voie si ce nu are voie sa faca. Amintiti-va ca sunt in dezvoltare, iar comportamentele lor sunt specifice varstei. Nu va asteptati sa reactioneze matur in anumite situatii pentru ca acest lucru se invata pe parcurs.
Voi ce ati fi facut in locul mamei lui Ionut?
*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/kenwilcox/3214798830
Autor: Diana Mariana Apopi
Facultatea de Psihologie, Cluj-Napoca
Pasionata de Psihologia Dezvoltarii si de universul copiilor.
Experienta in domeniul educational prin absolvirea liceului pedagogic dar si prin practica din timpul anilor de facultate la centre de plasament, centre maternale.
Interesata de politici educationale si reforme in sistemul de invatamant actual.
Comentează:
-Ionut, hai sa facem patul apoi poti sa te joci.
Va accepta cu mai multa usurinta si de la un moment dat va deveni deprindere.