characters characters

Ce trebuie sa stie copilul la matematica la sfarsitul clasei a patra?

Propus de: SuntParinte.ro   |   29 iunie 2011    |   8939 vizualizări

Varsta: 10 ani.

Ce trebuie sa stie copilul la matematica la finalul clasei a patraPentru a fi sigur ca este pregatit pentru clasa a cincea, este bine sa afli ce trebuie sa stie copilul la finalul clasei a patra la matematica. Numerele naturale pana la un milion, inmultirea numerelor formate din doua cifre, impartirea numerelor la un numar de doua sau trei cifre si ordinea operatiilor, fractiile si rezolvarea de probleme prin metoda figurativa sunt cateva dintre cele mai importante lucruri pe care le invata copiii in clasa a a patra la matematica.

 

 

 

Urmareste un material video pentru a afla mai multe:

 

 

Iti prezentam si obiectivele stabilite in programa clasei a patra la matematica, precum si cateva activitati pe care le poti realiza impreuna cu copilul.

1. Cunoasterea conceptelor matematice

  • Sa inteleaga si sa utilizeze sistemul de formare a numerelor naturale.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - activitati in care trebuie sa numere cu start si  pas dati, crescator si descrescator, cu si fara sprijin in obiecte sau desen,
    - sa scrie numere cu cifre romane,
    - sa scrie un numar ca o suma de produse in care unul din factori este 10, 100, 1 000, s.a.m.d.

 

  • Sa scrie, sa citeasca, sa compare, sa estimeze si sa ordoneze numere naturale.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - propune-i exercitii in care trebuie sa estimeze numerele prin rotunjire la ordinul miilor, sutelor si zecilor si sa compare numerele prin rotunjire

  • Sa stie sa compare si sa ordoneze fractii, sa obtina fractii echivalente cu alte fractii date si sa scrie si sa citeasca o fractie (sa faca diferenta dintre numitor si numarator).
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - pentru  a-l ajuta pe copil sa inteleaga mai bine fractiile, ii poti cere copilului sa plieze o hartie in jumatati, sa imparta diferite forme geometrice in parti egale, apoi sa scrie fractii in raport cu partile care s-au colorat sau hasurat.

 

  • Sa efectueze operatii de adunare si scadere cu numere fractionare.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - ii poti propune copilului diverse exercitii de calcul (suma si diferenta) cu fractii cu acelasi numitor. Poti sa ii ceri ajutorul atunci cand calculezi diverse cantitati pentru o reteta, de exemplu, sau cand vrei sa imparti un tort sau o prajitura in portii egale.

 

  • Sa stie ordinea corecta a operatiilor si parantezelor si sa stie sa faca proba unui calcul rezolvat.

 

  • Sa efectueze operatii de inmultire si impartire cu rest a numerelor naturale, utilizand proprietatile operatiilor si algoritmii de calcul.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - pentru a verifica aceasta abilitate, propune-i copilului exercitii de inmultire si impartire in variate contexte numerice. De asemenea, este important sa verifici daca stie  sa afle deimpartitul dintr-o relatie in care se cunoaste impartitorul, catul si restul ( proba impartirii cu rest).


2. Rezolvarea de probleme

  • Sa stie sa identifice elementele constitutive ale figurilor geometrice (laturi, unghiuri etc.), axele de simetrie ale figurilor geometrice plane.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    -  ii poti propune activitati de desenare, decupare si identificare a formelor geometrice din mediul inconjurator.
    -  propune-i copilului sa aflati impreuna perimetrul formelor geometrice studiate: triunghi, patrat, dreptunghi.

 

  • Sa descopere, sa recunoasca si sa utilizeze in contexte variate corespondente simple si succesiuni de obiecte sau numere asociate dupa reguli date.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - ii poti propune exercitii de adunare si inmultire cu acelasi numar si de creare a unor siruri pe baza unor reguli date.

 

  • Sa estimeze ordinul de marime al rezultatului unui exercitiu cu cel mult doua operatii prin rotunjirea numerelor pentru a limita erorile de calcul.

 

  • Sa exploreze modalitati variate de a compune si descompune numere naturale.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - exercitii de descompuna numerele naturale pe baza operatiilor de adunare, scadere, inmultire si impartire si utilizand scrierea zecimala a numerelor naturale.

 

  • Sa exploreze modalitati de efectuare a inmultirii si impartirii utilizand modalitati variate de lucru.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - ii poti cere copilului sa descompuna un numar in suma de sute, zeci si unitati.

 

  • Sa rezolve, sa compuna probleme si sa utilizeze semnificatia operatiilor aritmetice in rezolvarea unor situatii problema.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - verifica daca recunoaste expresiile care presupun efectuarea unor operatii de adunare, scadere, inmultire, impartire (“cu atat mai mult”, ”cu atat mai putin”, ”de atatea ori mai mult”, ”de atatea ori mai putin”, “sunt n obiecte, cate p pe fiecare rand”, ”Se distribuie in mod egal n obiecte la p persoane” etc.).
    -  ii poti cere sa transforme exercitiile in probleme, sa formuleze probleme pe baza unei scheme sau sa transforme problemele de adunare in probleme de scadere si invers.
    - rezolvati impreuna probleme folosind metoda figurativa.

 

  • Sa rezolve exercitii de aflare a termenului necunoscut notat cu diverse simboluri si litere.

  • Sa utilizeze instrumente si unitatile de masura standard si nonstandard pentru lungime, capacitate, masa, suprafata, timp si unitatile monetare in situatii variate.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - propune-i sa efectueze transformari dintr-o unitate de masura mai mica intr-una mai mare si invers, folosind impartirea si inmultirea cu 10, 100, 1000.

 

  • Sa colecteze date, sa le organizeze in tabele,  sa le sorteze si clasifice pe baza unor criterii date si sa ofere interpretari elementare ale lor.

 

  • Sa inteleaga si sa utilizeze corect operatori logici precum „si”, “sau”, “nu”, a expresiilor “cel mult”, “cel putin” in cat mai multe situatii.

3. Comunicarea utilizand limbajul matematic

  • Sa exprime pe baza unui plan simplu de idei, oral sau in scris, demersul parcurs in rezolvarea unei probleme.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - intreaba-l pe copil cum a procedat pentru a rezolva o problema si de ce a ales o anumita modalitate de rezolvare.
    - ii poti cere sa alcatuiasca singur o problema dupa un exercitiu dat si sa scrie rezolvarea unei probleme sub forma unui exercitiu, utilizand, daca este cazul, si parantezele (rotunda, patrata).

 

4. Motivatia pentru studiul si aplicarea matematicii in contexte variate
  • Sa depaseasca blocaje in rezolvarea de probleme, sa caute prin incercare-eroare noi cai de rezolvare.
  • Sa manifeste disponibilitate pentru a invata de la altii si a-i ajuta pe ceilalti in rezolvarea de probleme.

Tu prin ce alte modalitati verifici cunostintele si abilitatile copilului la matematica?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • VIDEO: Schema liniara a unei propozitii. Cum se realizeaza
    VIDEO: Schema liniara a unei propozitii. Cum se realizeaza
    12 noiembrie 2014   

    In clasa a treia, la limba romana, copiii incep sa invete despre partile de vorbire si de propozitie. Una dintre metodele prin care li se explica aceste lucruri elevilor o reprezinta schema liniara a unei propozitii.

  • VIDEO Clasa a IV-a: rezolvarea problemelor figurative
    VIDEO Clasa a IV-a: rezolvarea problemelor figurative 101
    26 noiembrie 2013   

    Suma a doua numere este 32. Unul dintre ele se cuprinde in celalalt de patru ori si mai ramane rest 2. Afla numerele.” Pare destul de simplu de rezolvat, nu-i asa?

  • VIDEO: Clasele primare - aflarea termenului necunoscut
    VIDEO: Clasele primare - aflarea termenului necunoscut 8
    22 noiembrie 2013   

    Iti mai amintesti problemele de matematica in care trebuia sa afli termenul necunoscut? Tu cum il ajuti pe copilul tau sa le rezolve? In clasa intai si in clasa a doua, copiii intalnesc exercitii care solicita aflarea termenului necunoscut dintr-o adunare sau scadere. In clasele urmatoare, copiii vor avea de rezolvat probleme de aflare a termenului necunoscut intr-o inmultire sau impartire.

Mai multe