Despre ADHD
Lipsa atentiei, hiperactivitatea si impulsivitatea sunt principalele simptome care definesc sindromul deficitului de atentie cu hiperactivitate sau ADHD. Aceasta este o afectiune de tip neurologic ce afecteaza capacitatea individului de a opera in limite medii in: inhibarea comportamentului agresiv, controlul nivelului activitatii si concentrarea asupra sarcinilor de lucru. ADHD este o tulburare de tip comportamental ce apare tot mai frecvent ca diagnostic pentru copii si adolescenti.
Succesul scolar al unui copil si implicit viitorul sau depind de abilitatile academice pe care le are elevul la dispozitie pentru a obtine informatiile necesare, a completa temele si sarcinile de lucru si de a participa la activitatile si discutiile din sala de clasa. ADHD afecteaza tocmai acesti factori necesari copilului pentru succesul scolar, iar cei implicati in educatia copilului cu ADHD pot facilita sau bloca dezvoltarea normala in cadrul institutiei scolare prin stategii adecvate, individualizate si incluzive.
Copiii cu ADHD prezinta de regula un tip de comportament care a fost clasificat de specialisti in doua categorii principale :
- slaba capacitate de concentrare a atentiei
- impulsivitate-hiperactivitate.
Criteriile in functie de care o persoana sau un elev este diagnosticat clinic cu sindromul ADHD :
1.)Prezenta timpurie. Cel putin unul dintre simptomele specifice s-a manifestat, clar si constant, inaintea varstei de sapte ani.
2.)Gravitatea. Comportamentul reclamat trebuie sa fie clar manifestat mai frecvent la copilul analizat, decat la alti copii aflati in acelasi stadiu de dezvoltare.
3.)Durata. Simptomele trebuie sa fie manifestate cu cel putin sase luni inaintea evaluarii pentru a fi luate in considerare.
4.)Contextul. Simptomele trebuie sa fie manifestate in contexte diferite.
5.)Impactul specific. Simptomele reclamate trebuie sa aiba un impact negativ asupra vietii sociale sau a performantelor scolare ale copilului.
Dintre cele mai arzatoare probleme cu care se confrunta educatoarea in mod inevitabil, una dintre ele este legata de diagnosticarea copilului cu ADHD. O diagnoza a acestui sindrom este multidimensionala, implicand colectarea pe o perioada relativ indelungata a unor date de ordin medical, comportamental si educational. Un diagnostic apare numai in urma analizarii acestor date, a examinarii evolutiei copilului, analizei comprehensive a discutiilor cu parintii si a cadrelor didactice implicate de-a lungul timpului in educatia copilului. Parerea unui cadru didactic sau opinia parintilor nu este echivalenta cu un diagnostic, iar evaluarea detaliata de catre un specialist este o conditie absolut necesara, mai ales in cazul in care se impune prescrierea medicamentelor specifice tratamentului ADHD. Diagnosticul ADHD este complicat, complex, deseori afectat de subiectivitate si tocmai de aceea ar fi necesar sa se coreleze cu toate tipurile si sursele de informatii disponibile asupra starii copilului, pornind de la comportamentul observabil, in corelatie cu factori precum rezultatele scolare sau gradul de integrare sociala.
Educatoare, Nitu Andreea
Gradinita cu Program Prelungit Nr. 13, Focsani, jud. Vrancea
Despre autoare:
Sunt educatoare, titulara la Gradinita cu program prelungit Nr.13 din Focsani-judetul Vrancea. Am 23 de ani, nu am copii, am absolvit liceul pedagogic din Focsani, dupa care am urmat facultatea de litere din cadrul Universitatii Dunarea de Jos. Momentan urmez cursurile unui master in stiintele educatiei in cadrul Universitatii Bucuresti, Facultatea de Stiinte ale educatiei. Am gradul definitiv in invatamant. Despre pasiunile mele .....Ador copiii, iubesc literatura si muzica usoara. Sunt o persoana cu foarte multa rabdare. Imi place sa fiu la curent cu toate noutatile din domeniul meu.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Semne care indica ADHD-ul la copii
Tulburarea de deficit atentional si hiperactivitate, cunoscuta prescurtat ca si ADHD este una din cele mai comune tulburari neurologice intalnite in cazul copiilor.
-
ADHD si problemele de comportament
Copiii diagnosticati cu ADHD pot avea probleme nu doar de invatare, ci si de comportament si relationare cu cei din jur.
-
Hiperactivitatea - cum o recunosti la copilul tau
Cum iti dai seama ca ai un copil hiperactiv si cand ar trebui sa te ingrijorezi in legatura cu acest lucru? Iata cateva repere legate de capacitatea copiilor de a-si controla miscarile si atentia, in functie de varsta.
Comentează:5 comentarii
Intr-adevar, copiii cu ADHD au nevoie de o atentie speciala, atat in clasa, cat si acasa. Dificultatile de concentrare sau vorbirea excesiva sunt doar cateva probleme carora profesorul, dar si parintele trebuie sa le faca fata.
Dupa ce diagnosticul a fost stabilit, ce solutii crezi ca exista pentru a-l ajuta pe copilul cu ADHD sa se adapteze la cerintele mediului scolar? Cum ar trebui sa procedeze un cadru didactic in lucrul cu un copil cu ADHD? Dar un parinte?