1. Copilul nu poate aproxima numerele la ordinul specificat in cerinta. Exemplu: a) aproximeaza la ordinul sutelor numarul 283 485; b) aproximeaza la ordinul unitati de mii numarul 45 193.
Ce poti face ca parinte
- Scrie cu un marker pe cartonase numere naturale de la 100 la 1 000 000. Arata-i copilului cartonasele, pe rand, spunand in acelasi timp ordinul la care se rotunjeste numarul.
Exemplu: Spui: Aproximeaza la ordinul sutelor numarul 13 872. Ii dai copilului un marker de culoare verde si ii ceri sa sublinieze cu el cifra sutelor 13 872 , apoi ia markerul rosu si incercuieste cifra imediat urmatoare cifrei sutelor, aceasta fiind cifra zecilor 13 872. Cifra incercuita cu rosu trebuie analizata, existand doua cazuri posibile:
a) daca este una dintre cifrele 1, 2, 3 sau 4, aproximam (la sute) prin lipsa (ceea ce inseamna ca cifra sutelor ramane neschimbata, iar cifrele care o urmeaza sunt inlocuite de zerouri);
b) daca este una dintre cifrele 5, 6, 7, 8 sau 9 (ca in cazul de mai sus) aproximam (la ordinul sutelor) prin adaos (ceea ce inseamna ca mai adaugam 1 la cifra sutelor, iar cifrele care o urmeaza vor fi inlocuite de zerouri) astfel: 13 900.
Asemanator se procedeaza pentru aproximarea numerelor la ordinul unitatilor de mii, zecilor de mii sau sutelor de mii
2. Copilul greseste la efectuarea unor scaderi de tipul: 1 000 – 547.
Ce poti face ca parinte
- Asezati numerele unul sub celalalt pentru a efectua calculul in scris, astfel:
1 000 -
547
- Explica-i copilului ca la unitati trebuie sa imprumutati pentru a putea face scaderea. Imprumutul se face de la ordinul miilor, deoarece acolo gasiti o cifra semnificativa (diferita de zero). Astfel 1 mie se transforma in 10 sute, din acestea luam 1 suta pe care o transformim in 10 zeci, din acestea luam 1 zece pe care o transformim in 10 unitati. Acum calculul este usor de realizat:
3. Copilul nu poate rezolva probleme care se rezolva prin mai mult de doua operatii. Exemplu: La o gradinita s-au adus 5 cutii cu cate 18 ursuleti de plus, de 2 ori mai multe cutii cu cate 15 papusi si de 3 ori mai multe cutii cu masinute decat cele cu papusi, fiecare cutie continand cate 10 masinute. Daca in total gradinita a comandat 600 de jucarii, cate jucarii ar mai trebui aduse?
Ce poti face ca parinte
- Roaga-l pe copil sa citeasca problema de cateva ori, apoi cititi-o pe fragmente mici, pana o intelege. Discutati pe marginea textului problemei. Exemplu:Despre ce jucarii este vorba in problema? Unde s-au adus jucariile?Cate jucarii fusesera comandate initial? Cum sunt ambalate jucariile? Ce date cunoastem in problema?Ce se cere sa aflam? Ce vom afla mai intai? etc.
- Poti pune copilul “sa deseneze”, adica sa reprezinte grafic datele problemei, asa cum o “vede” el. Desenul schematizat ii este de un real folos la rezolvare. Trebuie sa il ajuti din cand in cand pentru ca reprezentarea sa fie corecta.
- Numai dupa ce copilul a inteles relatiile dintre datele problemei poate trece la rezolvarea propriuzisa, adica la redactarea planului de rezolvare si efectuarea operatiilor necesare.
- La final, ca activitati complementare rezolvarii, ii poti cere copilului sa rezolve problema si sub forma unui singur exercitiu. In exemplul utililizat exercitiul ar fi urmatorul: 600 – ( 5 x 18 + 2 x 5 x 15 + 3 x 2 x 5 x 10) = 600 – ( 90 + 150 + 300) = 600 – 540 = 60
- Tot ca activitate complementara ii poti cere sa compuna o problema asemanatoare, pastrand tematica dar schimband valorile numerice sau pastrand valorile numerice si schimband tematica, poate complica problema initiala cu noi date, sau sa schimbe intrebarea problemei initiale.
4. Copilul nu poate calcula un termen necunoscut dintr-o expresie numerica ce contine mai multe operatii aritmetice. Exemplu: 77 – ( 5 + 8 x a) = 40
Ce poti face ca parinte
- Pentru a ajuta copilul poti inlocui o parte convenabila din exercitiul dat cu un semn grafic (o litera, un desen, o figura geometrica), apoi rezolvarea devine cunoscuta copilului, astfel:
Adauga tu primul comentariu: