Succesul la scoala nu este asociat cu motivatia scolara
Liceenii buni nu au o atitudine pozitiva fata de scoala
Putem presupune cu usurinta ca elevii care obtin rezultate bune la scoala au o atitudine pozitiva fata de aceasta si se bucura de activitatea scolara. Insa rezultatele studiilor realizate o data cu testele PISA in tari din intreaga lume arata ca un copil nu trebuie sa fie pasionat de scoala pentru a avea rezultate bune.
In 2015, elevi din 72 tari, in varsta de 15 ani au dat teste la matematica, citire si stiinte si au completat chestionare privind atitudinile, convingerile si obiceiurile lor de invatare.
In anii anteriori, atitudinea elevilor fata de scoala a fost masurata prin utilizarea a 4 optiuni simple:
- Scoala ma pregateste foarte putin pentru viata de adult
- Scoala a fost o pierdere de vreme
- Scoala m-a ajutat sa am incredere in capacitatea de a lua decizii
- Scoala m-a invatat lucruri care pot fi utile la locul de munca
Corelatia dintre reusita scolara si atitudinea data de scoala a fost aproape zero. Aceleasi rezultate au fost gasite si in anii 2003, 2009 si 2012. Doar 2% din rezultatele la matematica au fost explicate prin atitudinea elevilor fata de scoala in 62 de tari. Cu alte cuvinte, in majoritatea tarilor, elevii de succes nu au o parere prea buna despre scoala. Pe de alta parte, elevii cu rezultate slabe nu au neaparat o parere proasta despre scoala. Pur si simplu, nu s-a descoperit o legatura intre atitudinea fata de scoala si rezultatele scolare.
Daca atitudinea fata de scoala nu este corelata cu rezultatele scolare, care este factorul motivational care explica succesul scolar al elevilor?
Alte studii bazate pe testele PISA sugereaza ca factorii care diferentiaza elevii buni de elevii slabi sunt legati de convingerile despre propriile puncte tari si slabe referitoare la capacitatea de a invata. Diferentele in ceea ce priveste autoeficacitatea, anxietatea si bucuria de a invata explica intre 15 si 25% din diferentele dintre rezultatele scolare ale elevilor. Per ansamblu, cercetarile arata ca mai importante decat atitudinea fata de scoala sunt convingerile elevilor despre propriile abilitati de rezolvare a problemelor.
Rezultatele indica faptul ca in intreaga lume scoala nu reuseste sa fie un loc unde copiii sunt neaparat fericiti, iar educatia copiilor nu este influentata de experientele pe care le au in scoala, cat mai degraba de convingerile privind capacitatea lor de a face fata problemelor intampinate in invatare.
Sursa: Aeon.co
*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/83633410@N07/7658254172
Citeste si:
Adauga tu primul comentariu: