Succesul scolar si atitudinea fata de scoala
Elevii de succes nu au o parere foarte buna despre scoala
Se spune de multe ori ca pasiunea este esentiala pentru succes si ca este cea care ne alimenteaza eforturile si perseverenta. Cand vine vorba de succesul scolar insa, realitatea nu confirma aceasta idee. Elevii care au succes la scoala nu sunt neaparat pasionati de activitatea scolara si nu au o atitudine pozitiva fata de scoala, dupa cum arata datele adunate in cadrul testelor PISA (Programme for International Student Assessment ), din 2003, 2009, 2012 si 2015.
Citeste si alte materiale despre acest subiect:
Rezultatele elevilor romani la testarea PISA 2015
De ce e importanta atitudinea parintilor fata de esecurile copiilor
Testul PISA evalueaza elevi de 15 ani din intreaga lume, privind cunostintele si abilitatile de citire, matematica si stiinte, dar si atitudinea fata de scoala, obiceiuri legate de invatare si alte aspecte ale vietii de elev.
Atitudinea fata de scoala este masurata prin 4 optiuni:
a) scoala nu ma pregateste pentru viata de adult dupa terminarea scolii
b) scoala este o pierdere de timp
c) scoala mi-a dat incredere in capacitatea mea de a lua decizii
d) scoala m-a invatat lucruri care imi vor fi utile in viata profesionala
Analiza statistica a raspunsurilor copiilor a aratat ca nu exista corelatii simple sau directe intre rezultatele scolare ale elevilor si atitudinea lor fata de scoala, indiferent de mediul socioeconomic al familiei, indiferent de genul elevilor sau de nivelul economic al tarilor dincare provin acestia. Acest lucru inseamna ca in majoritatea tarilor elevii cu rezultate bune scolare nu au o parere foarte buna despre scoala. In acest context, intrebarea care ramane este: ce ii motiveaza pe copiii cu rezultate bune scolare sa invete, daca nu pasiunea lor pentru scoala?
Un posibil raspuns pentru aceasta intrebare vine tot din raspunsurile elevilor la chestionarele PISA. Acestea sugereaza ca diferenta ditnre elevii cu rezultate bune si elevii cu rezultate slabe consta in propriile convingeri despre abilitatile si punctele lor slabe. Trasaturi individuale precum autoeficacitatea, anxietatea si bucuria de a invata explica intre 15 si 25% din variatia dintre rezultatele scolare ale elevilor. Asadar, increderea elevilor in propria capacitate de a rezolva probleme este mai importanta decat felul in care percep scoala in sine.
Una dintre posibilele consecinte ale acestei situatii este scaderea increderii in institutiile statului. Daca inca din copilarie si adolescenta, copiii isi creeaza o parere proasta despre scoala ca institutie a statului, este foarte probabil ca si la maturitate sa isi pastreze o atitudine negativa fata de alte institutii ale statului, lucru care poate afecta societatea la nivel global.
Sursa: Aeon.co
*Sursa foto:Pixabay.com
Adauga tu primul comentariu: