Sentimentul de apartenenta la mediul scolar
Cand elevii se simt ca acasa la scoala, au rezultate scolare mai bune
Sentimentul de apartenenta al copiilor la scoala sau senzatia de a se simti ca acasa in mediul scolar reprezinta un factor esential pentru succesul academic al acestora. Cand elevii se simt ca acasa la scoala, se simt acceptati, respectati si sprijiniti de profesori si colegi. Acest sentiment este asociat cu un nivel mai ridicat de atentie si implicare la ore si cu un nivel ridicat de perseverenta si finalizare a sarcinilor de invatare.
Un raport al Consiliului Australian de Cercetare Educationala a aratat ca exista diferente ingrijoratoare intre sentimentul de apartanenta al elevilor, in functie de gen, statut socioeconomic si origini etnice.
Raportul a analizat date rezultate din programul PISA, adresat elevilor de 15 ani din 36 tari. Concluziile au aratat ca unul din cinci elevi australieni nu se simt confortabil la scoala si ca, in general, incepand cu invatamantul gimnazial, sentimentul de apartenenta al copiilor la scoala scade.
Intelegerea sentimentului de apartenenta este esentiala pentru profesori, care au puterea de a-i face pe elevi sa se simta confortabil sau nu in clase. Alte studii au aratat deja ca atunci cand elevii simt ca fac parte dintr-o comunitate, se implica in mod activ in activitati scolare si extracurriculare. Sentimentul de apartenenta creste motivatia copiilor pentru invatare si nivelul de efort pe care il depun la scoala. Pe de alta parte, elevii care nu simt ca fac parte dintr-un grup sau dintr-o comunitate au un risc crescut de a avea comportamente antisociale sau delincvente, precum abuzul de alcool sau droguri, violenta si abandonul scolar.
Cadrele didactice pot incuraja sentimentul de apartenenta al elevilor la mediul scolar prin mai multe comportamente:
- punand accentul pe o relatie pozitiva cu elevii
- creand si incurajand un mediu de invatare deschis si sigur din punct de vedere emotional
- oferind sprijin emotional elevilor
- manifestand interes fata de preocuparile si personalitatea elevilor
- avand in vedere nevoile emotionale ale elevilor atunci cand iau decizii
- incercand sa inteleaga punctul de vedere al elevilor
- punand accentul pe respect si corectitudine in relatia cu elevii
- incurajand relatii pozitive si bazate pe respect intre elevii din clasa
Deoarece cadrele didactice detin autoritatea in clasa, pot influenta in mare parte gradul de confort si apartenenta de care se bucura elevii. Insa si copiii pot fi incurajati sa puna accentul pe respect si acceptare a colegilor din clasa, de la cele mai mici varste.
Sursa: TheConversation.com
*Sursa foto: Pixabay.com
Adauga tu primul comentariu: