Imaginea de sine la copii
Copiii sunt capabili sa faca rationamente despre propriile abilitati si despre propria stima de sine incepand cu varsta de 4 ani, potrivit unui studiu recent.
Rezultatele arata ca abilitatea noastra de a ne evalua propriile capacitate si propria valoare apare din primii ani de viata, dar si ca esecurile duc la descurajarea copiilor mai devreme decat se considera pana acum.
„Conceptul de sine al copiilor prescolari nu este calitativ diferit de cel al copiilor mai mari sau al adultilor. Copiii mici se pot gandi la ei insisi ca avand trasaturi si abilitati si pot sa faca rationamente despre respectul de sine, lucru care are afecte asupra stimei de sine. Pe de alta parte, aceasta capacitate ridicata de autoevaluare inseamna si ca cei mici pot sa se descurajeze in fata esecurilor si nu dispun de optimismul nelimitat cu care alte teorii anterioare i-au inzestrat. Aceasta cercetare atrage atentia asupra nevoii de a-i sprijini pe copii in activitatile dificile scolare, pentru a-i mentine motivati si implicati in ele.” , arata autorii studiului.
Pentru mult timp, teoria spunea ca prescolarii gandesc despre ei insisi in termeni concreti si comportamentali si ca, spre deosebire de adulti sau copii mai mari, sunt incapabili sa faca rationamente despre trasaturile lor sau despre valoarea lor personala.
Autorii studiului au testat aceasta ipoteza, propunandu-si sa descopere daca prescolarii pot sa se gandeasca la ei insisi in termeni de trasaturi si abilitati („Sunt inteligent.”) si sa se autoevalueze sau daca sunt in mare parte orientati catre comportamente si rezultate concrete („Am luat o nota buna.”).
Copiilor participanti la studiu li s-au prezentat mai multe scenarii ipotetice, adica au fost rugati sa isi imagineze cum s-ar simti daca nu ar reusi sa faca o anumita activitate. Pentru o parte din copii, activitatea respectiva a constat intr-o sarcina usoara (de exemplu, sa deseneze un soare) sau intr-o sarcina dificila (sa deseneze un cal). In plus, unor copii li s-a spus ca activitatea ipotetica le-a fost impusa de catre un adult, iar altora li s-a spus ca activitatea respectiva a fost initiata de ei insisi. Dupa acest exercitiu de imaginatie, copiii au raspuns la intrebari despre propriile abilitati („Daca nu ai reusit sa desenezi un cal/un soare, simti ca esti priceput la desen sau nepriceput la desen?”) si la intrebari despre propria stima de sine („Daca nu ai terminat desenul, inseamna ca esti un copil bun sau nu?”). Raspunsurile copiilor au variat in functie de situatie, aratand ca sunt capabili sa isi evalueze flexibil abilitatile si stima de sine. De exemplu, copiii si-au estimat ca inferioare abilitatile, dar nu si stima de sine globala, daca au esuat la o sarcina usoara. De asemenea, si-au evaluat stima de sine ca fiind scazuta daca au esuat la o activitate impusa de catre un adult, dar nu si daca activitatea a fost aleasa de catre ei.
In concluzie, este important pentru parinti si cadre didactice sa inteleaga ca prescolarii pot sa se descurajeze mai usor decat credeam si sa aiba in vedere acest lucru atunci cand ii implica pe copii in activitati de invatare.
*Sursa foto: Pixabay.com
Sursa: ScienceDaily.com
Citeste si:
Stima de sine se formeaza la varsta de 5 ani
Fetele incep sa creada ca sunt mai putin inteligente decat baietii de la 6 ani
Adauga tu primul comentariu: