Prea putin timp? Invata-l pe copil sa nu amane
Traim intr-o perioada in care este mai usor ca oricand sa incepem proiecte si sa nu le terminam sau sa le amanam pentru ca apar alte lucruri mai importante, mai interesante, mai distractive etc. Pentru copii, care nu au inca exercitiul autocontrolului, este cu atat mai usor sa amane temele si sesiunile de invatare.
Motivele cele mai frecvente pentru care copiii amana la nesfarsit temele sunt descrise de Linda Sapadin, psiholog si autorul cartii “Beat Procrastination and Make the Grade”. Pornind de la aceste motive care tin de personalitatea copilului, iti oferim mai jos tipologia copilului care amana:
Perfectionistul - orientat pe detalii si mult prea rar satisfacut de munca sa. Pentru ca el crede ca nimic din ceea ce face nu este suficient de bun, va relua sarcina de mai multe ori, va incerca sa imbunatateasca un proiect pana in ultimul moment, riscand sa nu il termine la timp.
Recomandari:
- invata-l pe copil ca exista mai multe grade ale calitatii, in afara de “perfect”: excelent, foarte bun, bun etc.
- invata-l sa priveasca lucrurile in perspectiva realista: multi copii perfectionisti devin anxiosi, privind proiectul respectiv ca pe “cel mai important din viata mea”.
- invata-l sa puna o limita de timp atunci cand realizeaza un proiect: “Ma voi opri la ora 16.”
Visatorul - orientati pe idee, care ii poate entuziasma foarte mult, pierd din vedere termenul limita sau detaliile. Deseori esueaza in a-si termina tema fiindca ii lipseste simtul organizarii si o buna gestionare a timpului.
Recomandari:
- ajuta-l sa isi dea seama care este diferenta dintre timpul estimat si timpul pe care il ocupa temele sau invatarea cu adevarat.
- de asemenea, recomanda-i sa nu isi iroseasca toata energia planuind cum va face proiectul, ci sa o canalizeze catre inceperea lui
Ingrijoratul - maximizeaza orice problema sau dificultate si isi minimizeaza propriile abilitati. Sunt nesiguri si se incarca cu ganduri negative, deseori. Devine astfel clar de ce amana temele.
Recomandare:
- atunci cand copilul spune “Nu stiu sa rezolv problema”, invata-l sa continue cu “dar pot sa cer ajutor unui coleg/pot sa caut informatii pe internet/pot sa mai citesc o data lectia”. Astfel, va invata ca pentru fiecare “nu pot”, exista si un “pot”, care il aduce mai aproape de ce isi doreste sa obtina.
“Producatorul de crize”- lucreaza cel mai bine sub presiune, pentru ca este putin motivat, iar apropierea termenului limita ii ofera imboldul de a incepe munca. Asteapta pana in ultimul moment si prefera sa faca totul dintr-o data.
Recomandare:
- Fixeaza termene limita anterioare termenului limita “oficial”, astfel incat copilul tau sa termine proiectele mai devreme si sa poata avea timp sa le revizuiasca. De exemplu, daca trebuie sa realizeze un portofoliu pana vineri, spune-i ca va trebui sa il termine miercuri, pentru ca nu va avea acces la calculator/veti fi ocupati cu alte lucruri joi.
Provocatorul- impunerea unui termen limita pentru un proiect sau o tema de care nu este interesat trezeste in acest copil dorinta de a sfida si de a se opune. Se poate opune activ, provocand certuri si discutii aprinse sau pasiv agresiv, amanand temele atunci cand ii ceri sa le faca sau spunand senin ca “a uitat” de ele.
Recomandare:
- evita sa intri in conflict cu el, fortandu-l sa isi faca temele
- ajuta-l sa descopere care sunt consecintele daca nu va realiza temele sau proiectul si vorbeste-i despre situatii in care este mai profitabil sa faca ce i se cere decat sa nu faca.
“Supra-implicatul”- este dornic sa aiba multe realizari si se implica in prea multe proiecte. Cand incepe sa le amane, este semnul ca si-a propus prea multe.
Recomandare:
- ajuta-l sa stabileasca prioritati atunci cand planifica prea multe pentru prea putin timp
- asigura-l ca este in regula ca din cand in cand, sa renunte la anumite activitati sau proiecte daca se simte coplesit de numarul lor
Desigur, in viata reala, un copil se poate manifesta perfectionist fata de un proiect pentru care este foarte motivat, ca un “producator de crize” atunci cand trebuie sa faca o tema care nu ii place sau i se pare plictisitoare si ca ingrijorat atunci cand incepe o activitate noua. Asa ca este important sa fii atent la fiecare situatie in parte, pentru a identifica motivele amanarii si felul in care il poti ajuta pe copil.
Copilul tau ce amana cel mai des?
*Credit foto: photostock, FreeDigitalPhotos.net
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Rutina de seara - secretul odihnei si organizarii eficiente
Cum creezi o rutina de seara eficienta pentru copii, pentru a avea dimineti usoare.
-
Tehnica pomodoro. Cum il ajuti pe copil sa fie mai eficient
Copilului tau ii este greu sa inceapa sa invete sau sa lucreze la proiecte pe care le are de facut? Recomanda-i o tehnica simpla care il ajuta sa isi organizeze timpul, dar ii poate creste si motivatia.
-
Ce se ascunde in spatele dezorganizarii la copii. Deficitul functiilor executive
Copiii care uita frecvent lucruri importante, care pierd obiecte sau nu isi pot organiza timpul si spatiul pot avea probleme cu functiile executive. Ce sunt acestea si cum poti sa il ajuti pe copil?
Adauga tu primul comentariu: