characters characters

Povestea imparatului Substantiv si a fiilor sai

Propus de: Alina Orzan   |   14 iunie 2013    |   16307 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Cu siguranta ne aducem aminte cu placere de perioada copilariei, cand ascultam  sau citeam basme cu imparati si imparatese, cu printese, zmei si alte personaje fabuloase care ne faceau sa visam cu ochii deschisi si ne doream sa fim asemenea lor, cu puteri miraculoase, la fel de frumoase sau la fel de viteji.


Ducandu-ma cu gandul la acele vremuri, am dorit sa transpun partile de vorbire ale gramaticii limbii romane in ipostaza acelor personaje de basm.

Pentru a le fi mai usor de invatat, elevilor mei, Substantivul si cazurile acestuia, cu intrebarile fiecaruia si functiile lor sintactice, m-am hotarat sa le relatez Povestea imparatului Substantiv si a fiilor sai.

"A fost odata ca niciodata intr-o tara care se numea Morfologia, un imparat pe nume Substantiv. Acesta avea 5 fii: Nominativ, Acuzativ, Dativ, Genitiv si Vocativ. Pentru a verifica vrednicia fiecarui fiu, imparatul i-a trimis in lume, timp de un an si apoi in functie de bogatiile cu care se intorcea le daruia ranguri inalte pe care le-a numit functii sintactice.  
Astfel, implinindu-se vremea, primul fiu, Nominativ, a venit la tatal sau si i-a adus 2 pietre pretioase  pe care le-a numit Cine? si Ce?. Imparatul s-a bucurat si laudandu-l i-a oferit functiile sintactice de Subiect si Nume predicativ.
Apoi a venit al doilea fiu, Acuzativ, care s-a dovedit a fi cel mai vrednic. Acesta a adus un cufar cu o multime de diamante. Pentru diamantele Pe cine? si Ce? a primit functia sintactica de Complement direct, pentru diamantele Pentru cine?, Cu cine?, Despre cine? a primit functia sintactica de Complement indirect, iar pentru diamantele Cum?, Unde?, Cand?a primit functia de Complement circumstantial. Pe fundul cufarului a gasit imparatul si cateva smaralde Care? Ce fel de? Cati? Cate? iar pentru acestea i-a oferit functia de Atribut.
Dativul, al treilea fiu, pentru ca ii placea tamplaria asemenea fratelui sau Genitiv, a venit cu un Cui de aur, iar pentru acesta a primit functia sintactica de Complement indirect.
Genitivul a fost insa mai ambitios decat Dativul si a gasit 4 cuie de aur: A cui?, Al cui?, Ai cui?, Ale cui? primind astfel functia de Atribut genitival.
Insa Vocativul, cel mai mic dar si cel mai lenes dintre fiii imparatulu,i s-a infatisat inaintea tatalui sau, cu mainile goale, justficandu-se ca nu avut timp destul pentru a putea gasi ceva. Atunci imparatul, suparandu-se, l-a certat spunandu-i: „Vocative, sa pleci din fata mea! Sunt foarte suparat pe tine, iar pentru aceasta nu-ti dau nicio functie sintactica.”"

Pentru a ne face mai usor de inteles este utila si o plansa pe care sa desenam in timp ce relatam povestea. Cel putin la elevii mei a functionat aceasta. Copiilor li s-a parut tare amuzanta aceasta abordare a lectiei, iar a doua zi au venit cu propriile desene frumos colorate.

 

Daca ai folosit si tu o metoda creativa de a preda notiuni elevilor sau de a-l ajuta pe copilul tau sa inteleaga mai usor o notiune, asteptam cu mult interes detaliile pe adresa contact@suntparinte.ro.
   

Alina Orzan
Ma numesc Orzan Alina. Sunt profesoara de limba romana la Liceul Teoretic Mitropolit Ioan Metianu din Zarnesti judetul Brasov. Am studiat la Universitatea Lucian Blaga, Facultatea de Teologie Andrei Saguna din Sibiu si am 2 copii minunati Ioana, 2 ani si 11 luni si Cristian, 5 luni. Predau atat la gimnaziu, cat si la liceu si mi-am ales aceasta profesie pentru ca imi place sa lucrez cu copiii. Desi nu e o meserie usoara, si poate uneori vin extenuata de la scoala, am o mare multumire sufleteasca. Este extraordinar sa fii mama si profesoara. 

Comentează:
17 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Utilizator Anonim
    Tufa Tincuta    19.07.2013 - 08:30
    Intr-adevar, prin intermediul povestilor elevii pot invata mai usor anumite notiuni. Si eu am incercat atat la limba romana, cat si la matematica sa creez povesti (Povestea cuvintelor, respectiv Povestea numerelor), povesti care pot lamuri acele aspecte pe care eu insami nu le-am inteles cand eram eleva sau cele identificate la elevi de-a lungul carierei. Doresc mai intai sa le impartasesc celorlalti cu drag (inclusiv cu diacritice) intr-o carte dedicata celor interesati, apoi le voi posta. Fiind invatator, m-am gandit ca fiecare poveste poate fi an de an imbogatita, asa cum se face si predarea. Pentru partile de vorbire va exista o poveste pentru clasele pregatitoare si clasa I, aceasta fiind ,,dezvoltata" apoi pe parcurs. Multumesc tuturor celor care impartasesc ideile. Eu intotdeauna "fur" cate ceva de la fiecare.
  • Utilizator Anonim
    Madalina    02.07.2013 - 13:32
    Corect: Cel mai leneș dintre fiii împăratului
  • Utilizator Anonim
    loredana tismanaru    30.06.2013 - 10:10
    FELICITARI
    ,SUPER TARE!Va mai asteptam si cu alte povesti.MULTUMIM
  • Utilizator Anonim
    Angel Niculae    28.06.2013 - 13:39
    Frumos demers.

    Sunt de acord ca lipsa diacriticelor este un handicap al acestui important site.

    Perceptia handicapului este data de experienta fiecarui cititor, la mine este majora pentru ca am 3 fronturi cu 3 copii pentru a pastra limba neciuntita.
    Angel
  • Utilizator Anonim
    Tomoioaga    25.06.2013 - 06:27
    Bravo,
    Mi-a placut mult, dovedeste creativitate dar si implicare in profesia de dasca( care, sa recunoastem, cere multa pregatire, ore de documentare,...).Va multumim
  • Utilizator Anonim
    gina median    24.06.2013 - 10:52
    Felicitari,ma bucur ca mai sunt astfel de Oameni,Dascali.
    Cu toate ca eu am cel mai mare nepot in clasa a III-a acum , incerc sa -l familiarizez cu toate notiunile pe care le va folosi mai tarziu,iar cele sub forma de poveste sunt ideale.
    Felicitari inca o data si va multumesc !
  • Utilizator Anonim
    vali dinca    24.06.2013 - 10:37
    Felicitari pentru creativitate!
  • Utilizator Anonim
    Elena Anghel    19.06.2013 - 20:49
    Frumos pentru piticii de-a cincea!Eu la articolul genitival,tot la clasa a cincea,am improvizat un distih:,,Al,a,ai,ale/Articole genitivale”
  • Utilizator Anonim
    Borja Dorina    19.06.2013 - 13:10
    Chiar dacă sunt elevi de clasa a V-a, tot cu mintea la povești sunt. Eu observ că recapitulez noțiunile de gramatică cu mult spor dacă fac acest lucru sub forma unui joc.Felicitări pentru creativitatea de care dați dovadă. Aștept să citesc și alte articole asemănătoare. Borja Dorina
  • Utilizator Anonim
    Roxana    19.06.2013 - 12:09
    Imi place foarte mult ideea dvs. iar recomandarea de a desena personajele este foarte buna. Cel mai important lucru este ca ii ajuta pe copii sa isi creeze o imagine vizuala asupra acestor notiuni foarte abstracte. Imi pare rau pentru critica inutila.. nimeni nu-i perfect. Mai folositor este sa luam ceea ce aven nevoie din material.. Multumesc :)
  • Utilizator Anonim
    Cornelia Vulpan    19.06.2013 - 07:56
    Felicitari pentru material!
    Rautatile nu-si au rostul aici, deoarece ne consideram persoane educate, care avem pretentia ca-i educam pe altii si o facem si bine.
    Ma intereseaza si alte materiale, chiar si pentru clasa 0.
    Multumesc anticipat si felicitari din nou!
    Cornelia
  • Delia Lungu
    Delia Lungu    19.06.2013 - 07:55
    @ Iovan: Tot continutul site-ului nostru este scris fara diacritice, nu doar acest articol. Aceasta este o decizie a noastra, a echipei SuntParinte.ro.

    Doamna profesoara a scris articolul la rugamintea noastra deoarece consideram ca este un material util pentru parinti, copii si cadre didactice.
    Va asteptam si cu alte metode creative prin care putem sa-i invatam pe copii mai usor si mai placut notiunile predate la scoala sau la gradinita. Scoala nu trebuie sa fie o corvoada pentru copiii nostri!
  • Utilizator Anonim
    Camypos    19.06.2013 - 06:35
    Pentru Iovan: Esti atat de "capabil", incat mai mananci cate un i, cate o virgula, mai pui un r in loc de e s.a.m.d. Te invit sa scrii un articol cel putin la fel de bun.
  • Utilizator Anonim
    Daniela Stoica    19.06.2013 - 06:03
    Foarte interesant mod de a-i invata pe copii astfel de notiuni!
    Povesti cu "tabla inmultirii sau tabla impartirii" nu aveti?

    Multumim.
    Daniela Stoica
  • Utilizator Anonim
    Iovan    19.06.2013 - 05:57
    Gramatica Limbii Române fără să foloseşti diacritice? O grămadă de cuvinte şi-au schimbat sensul şi mai multe întrebări despre calitatea articolului apar prea devreme. Poveşti pentru copii până în 6 ani pot fi spuse, dar ei nu percep noţiuni gramaticale. Cei care au peste 7 ani nu prea mai au nevoie de poveşti şi lipirea unui unui basm micşorează cu mult viteza de învăţare. Dar cum cei care nu folosesc diacritice nu respectă vorbirea românească sau sunt incapabili intelectual pentru a învăţa cum se schimbă tastaturilr Ro şi En între ele înţelegem că autorul este interesat să ajungă pe o funcţie la inspectorat unde buzunarele devin ceva mai pline.
  • Utilizator Anonim
    gianina mariucu    19.06.2013 - 05:32
    este o poveste f interesanta,chia daca baiatul meu este in clasa 5 si a studiat toate aceste functii si cazuri,ia placut f mult,multumim mult!
  • Utilizator Anonim
    Mirabela Maxin    19.06.2013 - 04:22
    Felicitări, doamnă!
    Așteptăm și alte povești!
    Vă mulțumim!
Vezi toate comentariile

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe