De ce nu se integreaza copilul in grupul clasei
“De ce nu se intelege cu copiii din clasa?” “De ce sta izolat?” “De ce nu are prieteni?” Acestea sunt intrebarile pe care si le pun parintii copiilor care nu reusesc sa isi faca prieteni printre colegii din clasa si care nu se integreaza in grup. Afla mai multe despre cum poate fi ajutat un astfel de copil.
Portretul copilului care nu reuseste sa se integreze in clasa
Profesorii se plang ca Mihai nu poate lucra impreuna cu colegii lui. Parintii cred ca este “timid” si ca nu a invatat sa isi spuna punctul de vedere si sa se apere de atacurile celorlalti. Mama lui isi doreste sa fi pus mai mult accent pe integrarea lui Mihai in grupul de copii de la gradinita si ca in clasa I sa nu fi fost prea preocupata de rezultatele scolare. Tatal incearca sa-l incurajeze sa-si faca prieteni, dar nu intelege de ce copilul nu reuseste sa faca acest lucru.
Cum poate fi ajutat copilul sa se integreze social?
- ce simte fata de colegi,
- care sunt trairile lui atunci cand este in clasa,
- cum vede grupul de copii,
- cum se vede pe el insusi printre ei, de cine ii place din clasa, cu cine ar vrea sa fie prieten,
- care sunt dificultatile de a vorbi cu colegii sau de a se juca cu ei.
Ce pot face parintii si profesorii pentru a-l ajuta?
Pentru ca Mihai sa poata face parte din grup este nevoie:- sa se apropie de ceilalti copii
- parintii il pot invata cateva lucruri care il ajuta sa se apropie de alte persoane: sa zambeasca, sa le puna intrebari despre preocuparile lor, sa faca complimente atunci cand este cazul si sa raspunda la complimentele celor din jur etc.
- parintii vor evita etichetarea copilului in public sau in cadrul familiei ca “timid”, “retras”, “tacut”, precum si fortarea copilului de a se implica in situatii sociale; cea mai buna abordare este una treptata, in care copilul se implica in situatii sociale din ce in ce mai dificile.
- parintii il pot incuraja sa invite un prieten acasa, sa invete sau sa se joace impreuna
- cadrele didactice il pot ajuta, implicandu-l pe Mihai in grupuri sau perechi de copii, pentru a evita situatia in care copilul ramane fara partener sau in afara unui grup,
- cadrele didactice pot alege un coleg de banca mai sociabil pentru Mihai, astfel incat acesta din urma sa invete competentele sociale de la colegul sau.
- sa-i poata ajuta pe ceilalti copii
- cadrele didactice ii pot cere copilului ajutorul in clasa, transformandu-l in “mana lor dreapta”sau ii pot cere sa isi ajute colegii in situatiile in care este necesar acest lucru.
- sa le poata cere ajutorul
- copilul trebuie sa stie sa formuleze o cerere de ajutor, folosind formulele de politete si prezentand problema pe care o intampina,
- pentru a-l convinge pe copil ca a cere ajutorul este un lucru normal si util, parintii ii pot povesti copilului propriile experiente din copilarie cand au fost nevoiti sa apeleze la alte persoane pentru ajutor si cum s-au descurcat in aceste situatii.
- sa respecte regulile de grup
- de asemenea, parintii ii pot vorbi copilului despre tipurile de reguli care exista (reguli care exprima actiuni recomandabile si actiuni nerecomandabile, reguli care se aplica in orice situatie si reguli care se aplica doar intr-un anumit moment sau intr-un anumit loc),
- profesorii il pot ajuta pe copil sa respecte regulile discutand cu el despre importanta lor si despre consecintele care pot urma daca acestea nu sunt respectate.
- sa invete sa se apere atunci cand este atacat
- Mihai poate invata modalitati de comportament cu urmari pozitive:
- sa foloseasca simtul umorului,
- sa ignore afirmatiile rautacioase,
- sa rezolve un conflict, daca este cazul (sa isi ceara scuze, sa accepte scuzele celuilalt etc.)
- cadrele didactice sa ia masuri pentru ca in clasa sa nu aiba loc conflicte intre Mihai si alti copii si pentru a nu incuraja comportamentele rautacioase ale altor copii
- sa gaseasca lucruri comune cu alti copii pentru a se imprieteni
- de asemenea, parintii il pot inscrie pe Mihai la cursuri extrascolare impreuna cu alti colegi de clasa, in functie de preferintele copilului
- cadrele didactice il pot ajuta pe Mihai, asezandu-l in banca impreuna cu un copil care are aceleasi preocupari sau pasiuni
- sa nu se mai simta dispretuit, amenintat, exclus
- cadrele didactice il pot ajuta pe copil sa nu se simta exclus sau dispretuit aratand intelegere copilului atunci cand nu raspunde corect, incurajand participarea sa la ore, laudandu-l atunci cand este cazul etc.
- este esential sa se descopere felul in care a ajuns sa se simta astfel. In unele cazuri, ajutorul parintilor sau profesorilor nu este suficient si devine necesar un ajutor psihoterapeutic.
Familia lui are un rol important in a reusi sa vorbeasca cu el despre aceste lucruri care pana acum au fost ignorate sau trecute sub tacere. Inclusiv comunicarea in familie se va putea imbunatati daca cei din jurul lui Mihai vor reflecta la aceste probleme legate de modalitatile unui copil de a face parte dintr-un grup de copii. Uneori un grup de copii cu rol psihoterapeutic, in care acestia sa fie ajutati sa comunice intre ei, ar putea fi solutia ideala. In cazul in care parintii leaga aceste probleme de o suferinta familiala, o terapie de familie va fi solutia potrivita.
Copilul tau s-a integrat in grupul colegilor din clasa?
Autor:
Anca Munteanu
Anca Munteanu este absolventa a Facultatii de Psihologie, Sociologie si Pedagogie din cadrul Universitatii Bucuresti si s-a format in psihanaliza copilului si in terapie psihanalitica familiala in cadrul Apsylien (Association de la Psychanalyse des Liens), Lyon, Franta. Lucreaza din 2002 cu copiii si familiile acestora in diferite contexte, institutionale sau individuale, este colaboratoare a multor site-uri de specialitate si autoare a numeroase articole pentru parinti.
cpap.anca@gmail.com
www.psihanaliza-de-familie.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
4 faze ale prieteniilor intre copii
Copiii leaga cele mai multe prieteni incepand cu perioada prescolara. Unele vor dura ani de zile, in timp ce altele se vor destrama la primul conflict. Se spune ca fiecare copil are deja un patern dupa care isi alege prietenii, model pe care il va folosi tot restul vietii sale.
-
Conflictele cu alti copii. Cum poti sa il ajuti pe copil sa le gestioneze
O mare parte a experientei scolare a copiilor nostri nu este legata de invatare, lectii si teme, ci de relatiile de prietenie pe care le formeaza la scoala si gradinita.
-
Relatiile armonioase cu alti copii: esentiale pentru succesul scolar
Cand ne gandim la succesul copiilor la scoala sau la gradinita, ne gandim in primul rand la abilitatile lor intelectuale: cat de atenti sunt la lectii, cat de usor inteleg explicatiile sau cat de repede retin informatiile noi.
Comentează: