Copilul neatent
Problemele de atentie la copii
Cand vorbim despre problemele de atentie ale copiilor, ne referim la ele generalizandu-le si numindu-l pe copil „neatent”. Psihologii ne spun insa ca nu toate problemele de atentie sunt la fel, iar felul in care aceste sunt definite este important pentru ca ii poate orienta pe parinti in incercarea de a-l ajuta pe copil sa se concentreze mai bine.
Tipurile de probleme de atentie
Problemele legate de informatia auditiva
Copiii nu se pot concentra atunci cand este nevoie sa asculte sau sa retina o secventa de sunete sau cuvinte. Atunci cand primeste mai multe instructiuni “Du-te in camera, deschide dulapul si adu-mi caciula.”, de exemplu, poate deveni confuz. De aceea, la scoala poate deveni confuz cand primeste instructiuni de la cadrul didactic, iar la varste mai mari va intelege cu dificultate conceptele abstracte prezentate pe cale orala.
Deseori, copiii cu probleme de procesare a informatiei auditive au o gandire analitica buna. De aceea, in primii ani de scoala, cand trebuie sa invete pe de rost multe lucruri, pot avea dificultati. Dar in anii urmatori, cand isi vor folosi mai mult capacitatea analitica pentru a intelege si invata materiile, se vor descurca mai bine.
Uneori, acesti copii au dificultati in exprimarea orala, gasind cu dificultate cuvintele pentru a formula raspunsurile.
Problemele legate de informatia vizuala.
Copilul are dificultati in a intelege ceea ce vede. Cand este bebelus, se poate concetra mai usor asupra unei persoane care doar ii zambeste decat o persoana care ii zambeste si face un gest cu mana. Cand va mai creste, nu se va mai concentra asupra imaginilor complexe, ii va fi dificil sa aranjeze cuburile dupa un model, iar la scoala va avea probleme la matematica si geografie, unde trebuie sa isi imagineze obiecte in spatiu. De asemenea, poate avea probleme de orientare in spatiu.
Uneori, acesti copii au abilitati ridicate de procesare a informatiei auditiv-verbale (intelege subtilitatile limbajului si poate avea talent la scris) si va avea dificultati in a intelege conceptele abstracte prezentate prin imagini, precum cele din domeniul fizicii.
Problemele de atentie si sistemul motor
Miscarile pe care le face copilul ii poate sustine sau destabiliza atentia. Chiar si atunci cand privim sau ascultam ceva, este nevoie sa ne coordonam corpul din punct de vedere motric, iar atunci cand miscarile pe care trebuie sa le facem sunt dificile, atentia ne poate fi distrasa foarte usor. De aceea, capacitatea copilului de a-si planifica si controla miscarile este strans legata de atentie.
Se poate vorbi de trei tipuri de probleme ale sistemului motor:
Legate de tonusul motor – copilul fie este incordat si pare stangaci si rigid in miscari, fie este molatec si lipsit de energie, desi flexibil.
Legate de planificarea motorie – copilului ii este dificil sa realizeze o secventa de miscari necesare pentru o actiune. De exemplu, sa mearga de-a busilea sau sa isi lege sireturile. Pentru ca miscarile fac parte din comunicarea noastra sociala, copilul poate avea probleme in relatiile cu ceilalti copii, fiind nevoit sa depuna un efort constant pentru a-si aminti sa salute la venire sau la plecare, sa aleaga corect distanta potrivita intre el si alta persoana etc.
Sarcinile motorii perceptuale – de exemplu, in copierea unei forme. Atunci cand copilului i se cere sa copieze un triunghi, in mintea sa trebuie sa aiba loc mai multe etape: sa retina imaginea triunghiului, sa o inteleaga, si sa faca miscarile prin care poate desena un triunghi. Pot aparea probleme la oricare dintre aceste etape.
Cum poti sa il ajuti pe copilul tau sa se concentreze mai bine
Nu te concentra doar asupra problemei copilului, recunoaste-i si calitatile. De obicei dificultatile de atentie se manifesta intr-un domeniu si sunt compensate cu altele. De exemplu, un copil care are dificultati in a se concentra atunci cand trebuie sa scrie poate comunica foarte bine. Sau un copil care nu isi poate planifica bine miscarile, se poate concentra foarte bine asupra unei probleme de geometrie care ii solicita abilitatile vizual-spatiale. Asadar, este important sa descoperi in ce domeniu apar problemele de atentie ale copilului si sa incerci sa le compensezi prin metode complementare. De exemplu, copiii care nu se pot concentra asupra miscarilor, pot fi ajutati daca sunt rugati sa verbalizeze ceea ce fac, cei care au dificultati in a intelege scheme complexe vizuale pot fi ajutati daca sunt rugati sa descrie ceea ce vad, iar cei care au dificultati in a asculta informatiile, pot fi ajutati sa invete folosind materiale vizuale sau interactive.
Ajuta-l sa isi creasca motivatia de a invata si sa descopere modalitati prin care poate sa isi controleze mai bine atentia. Deseori, parintii si cadrele didactice aleg sa spuna pur si simplu copilului neatent ce are de facut, fara sa ia in considerare emotiile si preferintele acestuia. Insa motivatia copilului este esentiala, asa ca poti folosi interesele si preocuparile lui pentru a-l motiva sa isi antreneze atentia si sa descopere modalitati prin care poate invata mai bine.
Poti citi mai multe despre cum sa il ajuti pe copil sa isi concentreze atentia mai bine la fiecare stadiu de varsta din cartea Copilul care iti da de furca, de Stanley I. Greenspan si Jaqueline Salmon, aparuta la Editura TREI.
*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/misgoddess/8795626821
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Semne care indica ADHD-ul la copii
Tulburarea de deficit atentional si hiperactivitate, cunoscuta prescurtat ca si ADHD este una din cele mai comune tulburari neurologice intalnite in cazul copiilor.
-
ADHD si problemele de comportament
Copiii diagnosticati cu ADHD pot avea probleme nu doar de invatare, ci si de comportament si relationare cu cei din jur.
-
Cum invata copiii perseverenta
Perseverenta si capacitatea de a depune efort in mod consecvent sunt abilitati mai importante decat inteligenta si talentul cand vine vorba de succes pe termen lung. Cum le putem dezvolta la copii?
Adauga tu primul comentariu: