Hiperactivitatea si regulile sociale
Fiind in continua miscare, copilului afectat de hiperactivitate ii este dificil sa se adapteze adecvat la cerintele sociale. Din cauza impulsivitatii, se arunca direct in actiune, fara a mai evalua sau lua in calcul consecintele propriilor decizii. De aceea, este important sa primeasca sprijinul parintilor si educatorilor.
Metode educative pentru copiii afectati de hiperactivitate
1. Foloseste-te de puterea jocului. Gandeste-te la situatii sociale diverse in care copilului ii este greu sau nu este constient de efectele hiperactivitatii sale. Alegeti cateva figurine de plus sau de plastic (omuleti, animale) si jucati situatiile respective. Invata-l prin joc manierele adecvate de interactiune si, mai ales, incurajeaza-l sa inteleaga cum se simt si celelalte personaje. Dupa ce jucati scena respectiva, intreaba-l daca i se pare utila solutia gasita si daca lui i-ar placea sa o incerce acasa sau la scoala.2. O alta metoda utila de invatare a regulilor sociale sunt povestile sociale. Este de preferat sa folosesti povesti scurte, mai ales la copiii hiperactivi de varste mai mici. Ii citesti copilului tau o poveste care abordeaza concepte importante pentru dezvoltarea lui: prietenia, cooperarea, gestionarea emotiilor neplacute, onestitatea etc. Dupa, sau chiar in timpul lecturii, discuta cu el despre poveste. Stimuleaza-i gandirea prin intrebari deschise, nu ii oferi tu raspunsurile sau morala povestii. Creeaza un dialog care sa il ajute sa inteleaga relatiile de cauzalitate din poveste, emotiile personajelor, relatiile dintre ele. Deoarece nu este el cel vizat, este foarte probabil sa fie mai receptiv la invataturile povestii.
3. Scoate in evidenta comportamentele adecvate. Daca este acasa si incepe sa deseneze si sa coloreze, ii poti intari acest comportament: "Imi place sa vad ca ai ales sa desenezi, arata foarte interesant desenul! "Este asa de placut cand fiecare isi face treaba lui sau ce ii place si este liniste", "Cred ca vazele din casa iti sunt tare recunoscatoare pentru ca te joci cu mingea in curte.". Foloseste umorul bland, nicidecum sarcasmul sau ironia la adresa hiperactivitatii sale, si vei reusi sa te apropii mai mult de copil.
La scoala, educatorul poate puncta si intari momentele in care copiii hiperactivi se concentreaza la ce au de facut ori stau linistiti, reusind sa isi stapaneasca imboldurile. La fel, este esential sa li se sublinieze atunci cand respecta o regula sociala: "Relu, ai ridicat mana si astepti sa ti se dea voie sa raspunzi. Asa aratam respect unii fata de altii" / "Relu, chiar daca ti-a fost greu ca ai pierdut, ai reusit sa te controlezi si ai continuat jocul. Jucam multe jocuri pentru a ne simti bine, nu neaparat ca sa castigam".
In final, nu uita ca este important sa ii fii aproape copilului si sa il incurajezi atunci cand hiperactivitatea il face sa incalce regulile de comportament in societate.
Ai sau cunosti copii afectati de hiperactivitate? Ce dificultati intampina si cum ii ajuti sa respecte regulile sociale?
Irina Calota
Psiholog clinician autonom
http://atelierecreative.wordpress.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Semne care indica ADHD-ul la copii
Tulburarea de deficit atentional si hiperactivitate, cunoscuta prescurtat ca si ADHD este una din cele mai comune tulburari neurologice intalnite in cazul copiilor.
-
ADHD si problemele de comportament
Copiii diagnosticati cu ADHD pot avea probleme nu doar de invatare, ci si de comportament si relationare cu cei din jur.
-
Hiperactivitatea - cum o recunosti la copilul tau
Cum iti dai seama ca ai un copil hiperactiv si cand ar trebui sa te ingrijorezi in legatura cu acest lucru? Iata cateva repere legate de capacitatea copiilor de a-si controla miscarile si atentia, in functie de varsta.
Comentează:3 comentarii
Aceasta hiperactivitate a fetitei tale se poate datora intr-adevar unei supradotari intelectuale, ceea ce determina plictiseala si lipsa de atentie la scoala. Insa pot exista si alte cauze ale acestei agitatii - o tulburare emotionala sau hiperactivitatea cu deficit de atentie. Faptul ca fetita ta scrie in oglinda ma face sa ma gandesc la o dificultate a achizitiei coordonarii necesare scrisului, care poate fi asociata acestei hiperactivitati. Nu stiu daca fiica ta a fost evaluata clinic (de catre un psiholog clinician sau de catre un neuropsihiatru infantil), pentru a se putea stabili un program mai complex de interventie. Daca nu, cred ca aceasta evaluare ar fi necesara pentru a o ajuta sa se adapteze mai bine la scoala, ea fiind acum in clasa I, iar acest moment este foarte bun pentru a interveni, daca este cumba cazul.
Este la program afther school (particular) si o dispera si pe doamna invatatoare cu care face lectiile, ca de altfel si pe logopeda cu care lucreaza de doua ori pe saptamana (face logopedie datorita scrisului - scrie literele si cuvintele invers, in oglinda.